Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Larsen tar bladet fra munnen

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Herlig bloggpost av Larsen. Balansert, underbygget, klokt og godt. I love it.

Blir jeg rik så vet jeg hvem som skal få mine sponsorpenger!!

http://www.janarelarsen.com/

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Det er tydeligvis veldig stor forskjell på støtte i de forskjellige landene ja. Jeg synes det er både merkelig og utrolig dårlig at Norge, med tvungne innmeldingsregler og tvungen årsavgift til forbundet, ikke bruker mer penger enn de faktisk gjør.

Hvis alle våre nest beste forsvinner, blir det neppe lettere å bygge opp de aller yngste.

Oggi

over 15 år siden

Oggi

Et veldig godt og tankevekkende intervju, fra en saklig og fornuftig spiller. Sammen med Peter Kansches dagsaktuelle intervju ser det nesten ut for å være en informasjonskampanje for bedre støtte til de nest beste. Innholdet bør vi uansett forholde oss til. De har i det misnte min støtte, og jeg skal love å gjøre mitt beste for at rammebetingelsene for de nest beste blir bedre. Mer enn det kan jeg ikke stå inne for! :-)

kalle kløver

over 15 år siden

kalle kløver

Selv om jeg unner både Kaensche og JAL både suksess og sponsorpenger må jeg si at de har vært med for lenge uten å levere!
Om det da er begrensede midler bør de brukes for å få frem ett bredere grunnlag av spillere....får man flere frem samtidig er det større mulighet for at noen av de har det i seg som må til!

Men selve spørsmålet er om det er mange nok som har viljen som skal til, kanskje vi aldri får ett bredt grunnlag å plukke av ?

Hickory

over 15 år siden

Hickory

Å spille på nest øverste nivå i Europa er faktisk meget bra. Hvis de da er uaktuelle for et særforbund, og de i tillegg er våre nest beste bak våre to-tre profiler, så har forbundet utspilt sin rolle med tanke på elitesatsing.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Et tankekors er at NGF sier at de vil ta tak i de som er unge nå og hjelpe dem frem, mens de som er unge nå har tilbakegang på rankingene.

Scheie uttaler også følgende på norskgolf.no:

"Poenget er: Hardt arbeid vil øke sjansene betydelig. Og den viktigste faktoren for å nå toppen finner man verken i klubben, i banken eller i forbundsstøtte.

Drivkraften må ligge hos den enkelte spiller."

Jepp. Hardt arbeid funker utrolig bra. Men man kan jo spørre de som driver heltidsidrett om det er forskjell på hardt arbeid uten støtte og med støtte. Den som må ha vaskejobb, rørleggerjobb eller kjøre ballvogna på Fornebu får ikke like mye ut av det harde arbeidet.

Så Scheie - når du har et supertalent som er villig til å jobbe knallhardt. Gi ham eller henne støtte. Mye rare meldinger om Peter Kaensche her inne - men ham kan man for pokker ikke beskylde for ikke å jobbe hardt ihvertfall.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Larsen følger opp med en "liten stikker" til kritikerne denne uka også

http://www.janarelarsen.com/

Jung

over 15 år siden

Jung

Det som er det viktige spørsmålet her er vel ikke hva slags (manglende) støtte de eldre i gamet får akkurat nå, men hva slags støtte de fikk da de var unge og lovende. Dersom JAL, PK og andre i samme kategori syntes støtten de fikk fra NGF da de var yngre var OK, så har de ingen grunn til å klage nå. Støtten kan jo ikke fortsette i evigheter, og JAL skriver selv om tidsbegrenset støtte i andre land.
Støtten må bortfalle dersom resultatene ikke viser seg. Og den kan vel ikke gjenopptas etter noen år når utøveren er 30 +, selv om han da er bedre enn før. Eller....?

Altså: fikk JAL akseptabel støtte da han var yngre? Har han oppnådd de internasjonale resultater som var en forutsetning for fortsatt støtte, eller er han mislykket i så henseende? Det er til syvende og sist utøveren selv det hviler på.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Da JAL var yngre proff fikk han ingen støtte fra NGF. Team Norway støttet noe, men det blir marginalt i den store sammenhengen. At JAL er litt bitter på NGF er ikke rart - han er vel den beste spilleren som aldri har vært inne i varmen til NGF, men har sett HB, Thorp og amatørgutta få en støtte han bare kan drømme om, til tross for sine sesonger på ET

Foooore

over 15 år siden

Foooore

Skulle ihvertfall tro at det var noe dialog mellom JAL og forbund, eller er det like kaldt som det kan tyde på å være i Tage sitt tilfelle?!

Er de for "snille" med henda i lomma?

JAL har tidligere sagt at det er "milevis" mellom junior og etablert spiller, som JAL og Tage. De må da kunne brukes til noe?

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Tage og JAL er ikke i varmen hos NGF, er ikke nesegruse beundrere av Scheie, er ikke fra Oslo 3 eller har fedre med cash....da kan de pr NGFs definisjon ikke brukes til noe....det er en skam.

Foooore

over 15 år siden

Foooore

Du kan gjerne tro på de tingene selv SS, jeg synes det er tåpelige argument. Tror ikke man kommer noen vei med slik innstilling.

Tage og JAL har vært gode spillere i årevis under ulike folk i NGF.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Hva er det som er tåpelig Fooore? Kanskje kunne jeg spissformulert meg mindre - tar kritikk på det - men realiteten er slik jeg sier.

Se når Scheie tiltrådte. Se hvilke spillere som har vært inne i varmen hos NGF og hvilken klubb de spiller/har spilt for. Før Scheie var det Aalbu og før det ingenting. Aalbu var fokusert på Henrik - det var kanskje riktig - for å få frem en stjerne som kunne brøyte vei. Men det er grenser for hvor lenge man skal tro at han og Tutta fører til velstand. Scheie har vært helt klar på at proffene må greie seg selv - det var ikke Aalbu, tvertimot.

La oss være konstruktive - hvilken innstilling kommer man noen vei med?

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Jeg tror ikke man er inne i varmen hos NGF fordi pappa har penger eller spilleren bor i Oslo 3.

Det er nok fortsatt slik jeg opplevde det i en del tilfeller for noen år siden, "trynefaktoren" er viktig. Så kan man selvfølgelig mer eller mindre saklig diskutere grunnlaget for en slik faktor. Tror ikke det hjelper mye.

Det er resultatene som teller. Dessverre har resultatene for juniorene ikke vært helt på høyden med tidligere år, og NGF vil jo ikke bidra i særlig grad i forhold til proffene. Jan Are Larsen har NGF som sponsor på nettsiden sin, litt underlig når han er så kritisk og tilsynelatende ikke får støtte?

Og er ikke resutatene over tid gode nok i forhold til målsettingen, som er nokså målbar, må det nye folk til i ledelsen i NGF. Så spørs det om / når styret tar styringen, Jeg er ikke særlig optimistisk dessverre.

Gjest

over 15 år siden

Gjest

At Oslo GK blir tilgodesett ekstra av NGF kan man beviselig sjekke på golfbox (og det er ikke litt men faktisk ganske mye). Etter mitt skjønn brukes det for mye på 12/13 åringer fra østlandet og for lite på JAL og Tage. Tutta og Henrik klarer seg selv.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Det enkle spørsmålet er egentlig: Hvorfor støtter man ikke de beste - selv om de ikke er så gode som man kunne ønske seg, men "bare" har kort på ET annethvert år? Sportslig ledelse og de beste spillerne burde selvsagt satt seg ned sammen laget utviklingsplaner med krav, pisk og gulrot - det finnes bare for de yngre. Da er noe galt. Jeg har sagt det 100 ganger før og dere er sikkert lei - men hvilke andre forbund støtter ikke de beste utøverne ? (og jeg tenker ikke bare på penger, nei). Og at NGF har slagside mot øst - det er ikke nytt. Nei, NGF dere er en sjelden sort - men det er ikke sjeldenhet av den positive sorten.

Golfer1

over 15 år siden

Golfer1

Hvor mye midler har egentlig NGF å gi bort? Det er vel mest "folkesporter" som langrenn og fotball som får mest støtte fra staten i Norge. Jeg kan ikke tenke meg at de kronene NGF får fra årlig spilleavgift kan holde til å støtte alle de som ønsker og trenger støtte.
En må altså anta at de bruker opp de midlene de har tilgjengelig, er tanken da at de bruker for mye på juniorer og for lite på JAR etc?

Litt offtopic: hva slags system har de på dette i Sverige? Sverige får fler spillere i feltet både på ET og PGAtouren for hvert år som går, noe må de jo gjøre riktig. Kanskje NGF har noe å lære fra de.

Selte

over 15 år siden

Selte

Helt enig med stikket i bloggen til Jan-Are. Men det halter litt (men bare litt altså) å dra fram Andersson Hed ... er det ikke åtte andreplasser han hadde før seieren kom?

Men ellers er sammenligningen helt presis, og er helt enig i at flere i landet burde få opp øynene for at Jan-Are og Tage og Peter og de øvrige +/- 30-åringene statistisk har de beste årene foran seg.

Foooore

over 15 år siden

Foooore

Alle de 3nevnte har vært proffer i en årrekke, og har i liten grad vært misfornøyd med forbundet uttad. Noen små klipp fra Tage og nå fra JAL.

Forbundet har sagt at de ikke satser særlig på de etablerte proffene, såvidt jeg erindrer grunnet noe rundt proff/amatør-status(husker ikke i farten) og fordi man prioriterer ressursene mot de yngre/yngste. Proffene kan vel uansett ta del i treningssenter/kompetanse?

Kanskje er det feil? Men det er nå engang det forbundet/klubbene har bestemt.

De 3 burde være tjent med å ta en dialog med forbundet ift hva de kan bidra med ift de yngre, "hva krever proffsatsinga?" eller noe lignende. For alt jeg vet samarbeider de om slik allerede.

Med innstillinga "det er bare de rike og de på Bogstad som får noe" starter man feil. Synes jeg.

Tuttafan

over 15 år siden

Tuttafan

Hvem av våre beste golfere er fornøyd med backingen fra NGF for tiden. Ingen er nok det korrekte svaret. Forbundet bruker årlig nesten 60 millioner, da burde vi hatt nok ressurser til å satse på de til enhver tid beste. Henrik og Tutta klarer seg selv.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Det er ikke lett å ytre sin misfornøydhet med forbundet for de tre Fooore. Ikke greit å være i åpen konflikt med eget forbund for yngre spillere. Nå har de sagt fra en stund alle tre, men det skjer lite. Etter det jeg vet har de forsøkt dialog - først.

At du synes det starter feil er greit nok, men da vil jeg snu det: Hvem har fått støtte de siste årene? Og: Mener du det er riktig å bare støtte amatørene ?

tm

over 15 år siden

tm

Har tatt del i mange særgrupper innen idrett,men aldri sett maken til
tiltaksløshet/planløshet som i NGF.Orker rett og slett ikke å gjøre noe med det.Har nok med de verv jeg har.Allikevel;:Det nytter lite å klage på disse sidene,det må reell handling til.
Lag en plan og gjennomfør den.Trinn for trinn.

Foooore

over 15 år siden

Foooore

Dersom mandatet er slik at forbundet ikke KAN støtte proffene økonomisk, er det helt greit at de ikke støttes. De har vel uansett mulighet til å bruke trenere/annet.

Jeg ville støtta enerne - pr dato Tage, JAL, Henrik, Tutta og Marianne - i et samarbeid der de som motytelse bidrar ift de yngre talentene(div gutter<20år samt noen jenter , samt evnt eldre talenter(!). I grenseland ligger PK, et stykke unna LPB.

Og så er det selvsagt et tema fordeling av de midler som er tilgjengelig. Sikkert ikke enkelt, men når noen tror løsning er å kvitte seg med halvparten av de som jobber i NGF har jeg liten tro på det, da vil klubbene bli skadelidende. Og norsk golf er basert på klubbene.

Og som tm skriver, engasjement og initiativ utafor cyber kan skape resultat.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Jeg tror ikke det er et forbud mot å støtte dem økonomisk. Det skal jeg se før jeg tror det.

At proffene skal gi tilbake hvis de får er opplagt - det er de såvidt jeg også innstilt på. Spør du folk i Stavanger GK så tror jeg ikke det er tvil om at Tage er viktig i juniorarbeidet allerede.

Engasjement utenfor cyber? Joda. I prinsippet enig, men etter å ha hatt verv i norsk idrett i over 30 år - and still counting - så synes jeg kanskje det er lov å mene noe uten å ta 15-20% stilling ved siden av også....

Jeg har skrevet det et annet sted her. Jeg stiller med 25-50' hvis flere blir med i et ordentlig spleiselag og det finnes en plan for bruk av pengene som kommer proffene til gode. Er det engasjement nok?

Foooore

over 15 år siden

Foooore

Jeg tror ikke du trenger å ta alle kommentarer her inne personlig retta til/mot deg selv, du har jo tidlgere vist engasjement ift Tages tags også. Min kommentar var vel som tm sin generell, jeg aner ikke hva du gjør i egen klubb.

Gjest

over 15 år siden

Gjest

Når resulltatene uteblir, kvaliteten på turneringstilbudet fallend for tredje årret på rad, samt at hjemmesidene hangler uten å bli oppdatert. Unnskyld Foore, men normalt får slikt konsekvenser. Etter mitt skjønn er det på høy tid at tendensen snus. Dessverre men noen nye koster må inn. En tøff jobb, men det er faktisk styrets oppgave å påse at vi har riktig ledelse som ersynlige, det har vi ikke i dag.

Foooore

over 15 år siden

Foooore

Og vi - alle golfere som er medlemmer av klubber i Norge - velger styre gjennom tinget hvert år.

Jeg håper det er slutt på tida da det er "annerkjent" å sitte rundt omkring med kritikk, klager og syting over ståa uten å bidra selv. Ta grep!

Gjest

over 15 år siden

Gjest

Mesteparten av kritikken som blir fremsatt mot NGF er konstruktiv og god kritikk. Jeg tror de fleste som diskuterer her inne legger ned et betydelig arbeid i sine respektive klubber. For egen del har jeg sittet i komitèer i et par tiår i min klubb. Dersom ting ikke bedrer seg blir det nok gjort noe med det på neste ting, såpass stor er misnøyen i golf Norge for tiden. Ja kjære fooooore, jeg er sikker på at entusiaster og ildskjeler vil ta grep dersom det fortsetter i utforbakke. Men det beste ville jo være at noen tok grep før, for eksempel det relativt nyvalgte forbundsstyret.

Pepper

over 15 år siden

Pepper

En del av kritikken og kommentarene som kommer her er konstruktiv, men den når kanskje ikke frem til de mottakerne som skulle hatt meldingene. Jeg har selv sittet i styret i min klubb, vært komiteleder, deltatt i områdeforum med NGF etc. Erfaringen er at det er vanskelig å nå frem overfor NGF på en god måte. Skal man følge klubbveien skal man først velges inn i styret og få styret med seg på kritikken slik at tingrepresentantene kan fremføre den samme kritikken. Så kommer det enkelte har nevnt at man blir "overkjørt" på tinget. Dels tør mange ikke stå frem overfor NGF's styre i en slik forsamling eller frykter for negative konsekvenser, dels er det liten tid til den type debatter, sakslisten er full med foredrag, gjennomganger av status mv. Jeg har selv tatt opp ting direkte med NGF's administrasjon, og dels har jeg i realiteten blitt fortalt at dette har jeg ikke greie på eller de gjør som de mener er riktig uansett innspill, dels er respons uteblitt til tross for løfte om det motsatte.

Så erfaringen er at det er tungt å nå gjennom med budskapet selv om en selv oppfatter budskapet som konstruktivt og fornuftig. Veien å gå er nok den Oggi representerte på siste ting, dvs få samlet flere klubber med felles syn slik at det som fremlegges på tinget har tyngde og ikke
fremstår som "enkeltangrep." I tillegg bør tingene luftes på forhånd med NGF slik at det blir mulighet for en konstruktiv dialog.

Noe bør gjøres, for utviklingen er ikke positiv dessverre. De gode spillerne er ikke så veldig gode allikevel og turneringstilbudet i Norge for de beste er for nedadgående slik Gjest beskriver.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Fooore, tror du misforstår litt - jeg tar ikke dette personlig - jeg forsøkte å illustrere at det er lov til å mene noe uten å ta verv. Så får den som mener uten å ta verv løpe risikoen på ikker å bli hørt, men offentlig ordskifte på nett er uansett bedre enn å gjemme tankene sine under en stein.

jeg tror dessverre også at mye sannhet ligger i Peppers erfaringer ovenfor. Det er helt i tråd med den dialog jeg har hatt med forbundet, herunder e-post veksling med Scheie i vinter.

Peppers innlegg (de to siste avsnittene) er jeg 100% enig i - og tror det trengs en ganske massiv opinion for å nå frem.

Gjest

over 15 år siden

Gjest

Opprøret må nok konne fra spillerne. Spillerne bør kreve medinflytelse på Norges Cup og de må kunne stille litt krav til NGF. Vi kan ikke ha det slik at ingen har lov til å kreve noe av NGF "the allmighty". NGF trenger korreksjonen fra oss spillere slik jeg trenger korreksjon for å bli bedre i min jobb.

Pølse med brød

over 15 år siden

Pølse med brød

Forslag: Legg ned det intetsigende bladet norsk golf og la disse pengene vi betaler inn, ca 8-10 mill gå til finansieringen av en god norsk tour og til en satsing på de unge beste amtørene som vil over i profflivet. Har de ikke levert noe når de er 24-25 er det stopp, null penger.

At noen av de etablerte 30-35 åringene maser om penger blir patetisk når de har hatt svært mange muligheter til å la spillet sitt tjene inn penger og ikke har klart dette. Det er ikke NGFs oppgave å finansiere et morsomt liv for de som ikke er gode nok eller har talent nok.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

"Har de ikke levert noe når de er 24-25 er det stopp, null penger."

De spillerne som går på college starter ikke karrieren før de er 24.... Jeg ville gitt spillerne et gitt antall år (5-6) der de får trygge rammer - deretter er det fix it yourself.

God ide

over 15 år siden

God ide

Enig med gjest i at spillerne bør tas med i beslutningene rundt Norges Cup. Det burde etableres en styringskomite for Norges Cup og spillerne burde velge 2-3 personer til å representere seg i denne komiteen. Engasjementet rundt Norges Cup ville da lettere komme tilbake.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her