Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Åpne Baner

tvalo01

over 15 år siden

tvalo01

Larvik åpen, er det andre på østlandet som har åpnet ?

mm

over 15 år siden

mm

Huseby Hankø har åpnet og Hvaler gk har åpnet. 18 hullsbanene må vi nok vente litt på. De som stort sett åpner tidligst som Onsøy og Solum tar sikte på midten av måneden

Putta

over 15 år siden

Putta

Strömstad har åpnet og Dynekilen åpner nå fredag - hvis det teller som Østlandet

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Det gjør det, Putta. Ellers så jeg at Nes planlegger å åpne i midten av april. Det er godt gjort, for det er fortsatt 10-15 cm snø her oppe.

Men værmeldingen melder 10 plussgrader hver dag fremover, så da er nok mesteparten borte over helga.

Putta

over 15 år siden

Putta

Men ingen drivingranger åpnet i Oslo-området? burde vært mulig nå.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Vått og jævlig, men det tørker raskt nå. Åssen er det i Molde da? Vet du noe om baneåpning der?

Putta

over 15 år siden

Putta

Nei har aldri spilt i Molde - har ingen familie der nå, så jeg har ikke vært der på lenge. Er det fin bane?

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Molde er en typisk klubb-bane som er bygd steg for steg. Det var i utgangspunktet en 6-hullsbane med korte hull og små greener. De lagde en del nye hull for noen år siden og utvidet til 9 hull. De nye hullene er helt ok, de gamle blir litt vel korte og trange etter min mening.

Jeg spiller som regel noen runder der hver sommer, og trives godt der oppe.

Putta

over 15 år siden

Putta

Får ta en liten Møre og Romsdal Tour en gang og spille alle banene der oppe. Har bare spilt Ålesund/Solnør. Grei bane det også, men for mye knott!

Putta

over 15 år siden

Putta

OK - her er siste nytt fra Groruddalen golfklubbs webside:
Siste nytt! Drivingrangen og Proshopen åpen fra mandag 5 April!!!
tror jeg tar meg en tur i morgen

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Hvis Nes skal åpne i midten av april så har de det travelt. Jeg passerte banen for leden - og det var en særdeles snøhvit bane. Mer snø der enn på Miklagard der de i hvert fall har ryddet og duket greenene.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Mjölkeröd åpner førstkommende fredag(hvis man ekspanderer "østlandet" litt).

VR45

over 15 år siden

VR45

Noen som har spilt Strømstad og kan fortelle om forholdene?

Putta

over 15 år siden

Putta

Onsøy åpner også på fredag

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Fjellbacka åpner også fredag for de som vil kjøre litt lengre enn strømstad

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Sandefjord har åpnet rangen,åpner første ni 14.april,og resten av banen 18.april:-)

Bogeyman10

over 15 år siden

Bogeyman10

Spilte Strømstad på mandag, pegging på fairway, nokså vått, men gode greener, matteutslag på alle hull (Ikke hull 1), men på Strømstad har de i alle fall matter som er bra! :) Det var tralleforbud på mandag, men det er det ikke nå og med det været som er meldt nå så er det sikkert snart slutt på pegging på fairway også... Var uansett godt å se ballen fly lenger enn de 75m til veggen på Fornebu.

Optimist

over 15 år siden

Optimist

Tror ikke det blir mye feil med åpningen iNes. Iflg.nettsida så er det turnering 24.04.

Med regnet i morgen forsvinner vel snøen. Greenene har vært bare i mange uker på begge banene. Så det var ryddet der, mens Mikla fortsdsatt lå hvite. Kjører ikke rv. 2 hver uke så jeg kan ikke gi helt nøyaktig rapport, men nesten.

Snart er vi igang folkens!

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Kragerø åpner 15.april,da er greenene allerede klippet 2 ganger iflg hjemmesiden:)

Solum har åpnet driving range sin og skal ha dugnader i neste uke,er nok ikke lenge før man åpner der og. Har passert der i det siste og det ser ut som det fortsatt ligger litt snø

kevin

over 15 år siden

kevin

Askim åpner 11.april iflg hjemmesiden...skriver også "først i Oslo-området i år også!":-)

siffen

over 15 år siden

siffen

Ski åpnet Driving Rangen i dag 8.april

eriisa

over 15 år siden

eriisa

Noen som har spilt Onsøy i dag og kan gi en banerapport? Har tenkt å gå i morgen tidlig, men sparer heller pengene hvis banene er altfor dårlig...

Langt og hardt

over 15 år siden

Langt og hardt

Soon åpner 10. april

kevin

over 15 år siden

kevin

Klubbene/banene har blitt flinkere til å oppdatere hjemmesidene sine med banestatus,skulle bare ønske min egen klubb ble like flink...hjemmesiden er begredelig med lite nytt. Grrr....får dra på noen andres range og banke ut frustrasjonen...laaaangt ut på fairway:)

For et vær det er nå,+16 i skyggen her hos meg,plenen er nesten helt tørr...klar for litt chippetrening:)

fuggeln

over 15 år siden

fuggeln

Var å fikk noen slag på rangen på Ski. Det var deilig. Der smelter det fort, må da bli baneåpning før neste helg, jeg tipper tirsdag 13.

veggiss

over 15 år siden

veggiss

haga åpnet rangen i dag

RA

over 15 år siden

RA

Nøtterøy åpner 14.4 så vidt jeg vet

golfpunk

over 15 år siden

golfpunk

Tyrifjord GK har ikke åpnet ranchen offisielle men det er nok baller å plukke. Banen ser veldig bra ut, men ledelsen ser på en åpningsdato 1.mai. unødvendig trygt hvis du spør meg, men jeg tror jeg må være tålmodig.

Utålmodig

over 15 år siden

Utålmodig

Ikke noe nytt på hjemmesiden til Nes09. ( www.nesgolf.no ) Det står fremdeles at de håper å åpne banen medio April, og snøen er nå nesten helt borte.

kevin

over 15 år siden

kevin

I løpet av dagen i går kom beskjeden fra Borre at de åpner rangen i dag,gledelig.

eriisa

over 15 år siden

eriisa

Fikk ikke noen tilbakemeldinger så jeg slo ut klokken 08.10 på Onsøy i dag. Litt kald vind, men sol og rimelig tørr bane. Ganske jevne greener med lite gressvekst så 500 kroner er litt i overkant når det ikke er grønt noe sted og matteutslag... Anbefales uansett som en forsmak på sesongen- og tilbudet med >"spis til du blir mett" kjøttsuppe til 95,- er mye tøffere enn en liten hamburger og bløt pommes frites til 125,-

tttt

over 15 år siden

tttt

Spiste du til du ble mett, eller spiste du deg overmett da?

???

over 15 år siden

???

Er det matter på fairwayen fortsatt på Onsøy?

pekka

over 15 år siden

pekka

Spilte Onsøy i dag, helt ok fairways (ingen matter) matte utslag, Greener med litt hit og dit alt i alt helt greit.

Myggen

over 15 år siden

Myggen

Jeg spilte også Onsøy i dag og ble ikke veldig imponert. Matteutslag og veldig ujevn (les: lav) kvalitet på greenene. Ujevn gressvekst gjør at ballen hopper og spretter og forandrer retning. Hadde flere baner vært åpne hadde de aldri kunnet ta 500 kroner. Men hyggelig å komme seg ut i sola og fairwayene var helt ok årstiden tatt i betraktning.

Gggggggggg

over 15 år siden

Gggggggggg

http://www.miklagardgolf.no/bane.asp?page=sls&avd=3
Godt å se forskjellen på bilde 4 og 5. Betyr at det nok blir baneåpning i år også.

Xy

over 15 år siden

Xy

Evje åpner på fredag. Tidsbooking f.o.m i morgen, tirsdag. Banen virker tørr og fin.

siffen

over 15 år siden

siffen

Gjersjøen åpner range og bane lørdag 17.4

nes medlem

over 15 år siden

nes medlem

Nes er nok like etter... følg med nettsiden de neste tre dagene...www.nesgolf.no. Driving Range åpner i morgen.

Mediate

over 15 år siden

Mediate

Fet Gk åpnet rangen idag

Nes

over 15 år siden

Nes

Åpner lørdag, www.nesgolf.no

Fredags golferen

over 15 år siden

Fredags golferen

SKI GK åpnet i dag!

PegTee

over 15 år siden

PegTee

Sunnmøre GK opna rangen på fredag.
På bana ser FW ser mistenkelig mørk ut - ser ut som isbrann men det er ikkje tilfelle, skal vi tru dei som har sjekka inngåande.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Imponerende av Nes å åpne - for 8 dager siden var den banen full av snø.

Habbis

over 15 år siden

Habbis

tyrifjord har åpnet rangen.

kevin

over 15 år siden

kevin

Vestfold åpnet i dag,Nøtterøy og Solum i morgen og Borre åpner søndag. Tjøme åpnet søndag. Og Sandefjord åpner 9 av hullene i dag.

Så da burde det være gode sjanser for golf i Vestfold allerede,litt tidligere enn jeg trodde,men så har det vært godt og varmt i det siste

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Noen som har spilt Larvik siste uke og kan si noe om baneforholdene?

PegTee

over 15 år siden

PegTee

Det snødde (snø, ikkje aske) litt i dag på desse kantar, så noko opning før ut i mai ser eg ikkje for meg. Det er ei skandale!

Jokke

over 15 år siden

Jokke

Larvik hadde strålende fairways og fine tee steder. Siv roughen er jo så klart ikke oppe enda, og greenene var sandete og litt humpete.

2my

over 15 år siden

2my

Nøtterøy åpnet i går og har svært god kvalitet så tidlig. Fine fairways og greener hvor det er jevn rull selv om hastigheten ikke er der ennå... naturligvis! Besøk anbefales. Besøkt både Larvik og Nøtterøy i det siste og det er nokså like forhold med Nøtterøy med hakket hvassere greener :)

???

over 15 år siden

???

PegTee - hvor er dine kanter?

PS. Det er ikke uvanlig med snø i slutten av april i hele landet.

PegTee

over 15 år siden

PegTee

Sunnmøre.
Snøfallet og det som kanskje kan sjå ut som isbrann på FW set hjerna i kok hjå greenkepper som har ei kanskje litt for restriktiv hand med bruk av bana.
Vi får sjå - slik det ser ut no så meinar eg at den burde opne 1. mai, men det trur eg ikkje kjem til å skje.

Rommen

over 15 år siden

Rommen

Nes har åpnet drivingrangen, og banen åpner for gjester etter dugnadsturneringen i morgen, lørdag 17. april kl 14:00.
Banen ser veldig bra ut, og det blir sommergreener og gressutslag.

slamp

over 15 år siden

slamp

Ski GK åpen med sommergreener. Litt rusten men deilig å komme ut fra simulator golfen.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Spillte deler av Borre i dag i dugnadsturneringen. Fairways stort sett ok og tørt. Greenene har luftehull,trege og litt humpete,men som forventet egentlig. Men vi er i gang ihvertfall,og det kommer fort til å bli bedre og bedre. Alle 27 hull er åpne for spill.

OP

over 15 år siden

OP

Evje, tørr, fin vårbane. Like hyggelig i år som tidligere år.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Spilte Soon i dag, og ble nok litt skuffet dessverre. Forholdene var forsåvidt greie ut fra type april, ganske bra greener men knapt gress på fairwayene.

Banen får sikkert mer preg når roughen kommer opp, men jeg kan ikke skjønne annet enn at det blir ensforming i lengden når hull 1 til 8 (av 9) har vannhinder på høyre side.

Det var likevel ikke banens skyld at jeg spilte som en gris :-)

Nes

over 15 år siden

Nes

Hadde som alltid bra greener fra dag 1 i dag, noen var det veldig mye gult på, men det rullet kjempebra for det! Og ingen matteutslag:)

pekka

over 15 år siden

pekka

Spilte Nøtterø i dag , veldig fornøy med forholdene både greener og fairways. Kan absolut anbefales

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Gleder meg til å spille Nes i dag. Selv om jeg er spent på om YR får rett når de spår et temperaturfall fra 9 til 4 grader i løpet av en time!

Godt jeg ikke har pakket ned alpinklærne for sommeren.

kingben

over 15 år siden

kingben

Spilte nøtterøy i dag.

greie forhold. vått noen steder i FW. greenene var greie til årstiden.. alt i alt ok.

men, hører rykter om at grenfee skal opp fra 500 til 1000 i år!?
finner ikke noe av detee på deres hjemmeside men...
om dette stemmer, er det veldig lurt?

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Da var Nes unnagjort i et fantastisk vær som skiftet fra iskald vind, haglbyger, snøbyger, regn og vindstille og sol.

Imponerende hvor bra det har vokst der oppe allerede. Mange ganger bedre forhold på Nes enn på Soon.

Anbefales!

Steinb

over 15 år siden

Steinb

Spilte Solum i dag under samme værforhold som på Nes. Banen var helt ok. Stort sett tørt og gressutslag på alle hull. Fairwayer var akseptable, greenene som årstiden tilsier litt under pari, men greie nok. Men det ALLER beste var den korte roughen ;).

Kjakan

over 15 år siden

Kjakan

Spilte Onsøy idag, imponerende mye gress, flekkete men ok greener, en håndfull matteutslag. Anbefales. Varmt og sol var det og, og så styrtregn kl. 3 da vi var kommet inn :-).

tttt

over 15 år siden

tttt

Hva var greenfee på Nes a?

nes medlem

over 15 år siden

nes medlem

400 i uka og 450 i helgene... Men det er billigere hvis du er med som gjest med et medlem.

Nes er perfekt.

over 15 år siden

Nes er perfekt.

På Nes går det fint å få booket starttid selv om man ikke er medlem i noen klubb. Bare ring å si at du ikke husker medlemsnummeret ditt, så går det helt greit. Jeg vet ikke hvordan de klarer det, for det går ikke på andre baner.

moderator

over 15 år siden

moderator

Til "Nes er perfekt",
Vennligst hold usaklige påstander om Nes Golfklubb utenfor dette forumet.
Dersom du har noe du må formidle om klubben, så stå i det minste frem med eget navn.

Rhubarb

over 15 år siden

Rhubarb

Kjekstad åpner 24. april, Drammen (skoger) 30. april. Holtsmark håper på å åpne 1. mai iflg hjemmesiden....

Mulig jeg er på bærtur her, men slår meg som noe rart (eller bare defensivt) at Tygk satser på å åpne ila "første uken av mai"...ville tro de også skulle være istand til å åpne 1. mai....

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Drøbak har sin dugnadsturnering 24 april - så da åpner de vel straks etter. Mikla har dugnad 2. mai - og varsler åpning mellom 5 og 15 mai....

Lawinth

over 15 år siden

Lawinth

TYGK har dugnad 1. og 2. mai og åpner sansynlig mandag 3. mai.
Hvorfor de skal vente så lenge med å åpne er ikke godt å si, men for meg ser det ut som en uke tidligere ikke akkurat er et sjansespill.

Personlig har jeg ingen forståelse for så sen åpning når forholdene allerede ser så bra ut. Burde ha åpnet nå til helgen, men da må de vel stenge banen for å ha dugnad.
Åpningsturneringen er satt til 8. mai

Spitfre

over 15 år siden

Spitfre

Nyhetsbrev Holtsmark Golf 2/2010

Banestatus
Det har den siste uken vært utrolig fint vær og samtidig gjort at banen nå er fri for snø. Så langt ser forholdene overraskende bra ut og det er lite vinterskader å se. Totalt sett er vi meget optimistiske mht til både oppstart og den kvaliteten vi kan få på banen i år. Slik det ser ut nå vil vi etter all sannsynlighet åpne 9 hullsbanen og driving rangen førstkommende helg 24. og 25 april. Når det gjelder åpningen av hovedbanen håper vi fortsatt på lørdag 1. mai

kevin

over 15 år siden

kevin

spillte Evje i går. Overrasket over hvor gul-brune fairwayene fortsatt er der,uten at det hadde noe å særlig å si for spillet. Flyttet ballen utpå "friskere" gress et par ganger. Greenene var faste,jevne og ganske raske. Mye sand,men virker som det er tromlet.

Ly

over 15 år siden

Ly

Dårlig med grønt gress når det fremdeles er så kaldt og frost hvr natt.

Maxim

over 15 år siden

Maxim

Sesongåpning i Skjomen Golfpark (Narvik)
Vi tar sikte på å åpne banen lørdag 1. mai om værgudene er med oss. Men som naturlig er på denne årstiden, må vi ta værforbehold og vil informere her om eventuelle avvik fra planene.

Mikkel

over 15 år siden

Mikkel

Spillte på Nes i dag, i fantastisk fint vår-vær.
Banen er særdeles tørr og fin, og greenene var som alltid bra på Nes.
Banen var helt full med firerballer, og det ble likevel lite venting.

Nes kan absolutt anbefales.

Oggi

over 15 år siden

Oggi

Mørk hadde dugnad i går, og åpnet en tørr, fast og fin bane etterpå. Helt OK greener så tidlig i sesongen. Det blir ny runde i dag :-)

Pointmonaco

over 15 år siden

Pointmonaco

Helt enig med Mikkel. Spilte Nes i dag, litt kjølig men banen var i fin stand... Noen greener som er litt skadet, men ikke noe krise... Verdt turen..

Kjextad

over 15 år siden

Kjextad

Spilte Kjekstad idag. Ble meget overrasket over hvor bra banen var. Spesielt greenene som var utrolig grønne og fine.

FORE-play

over 15 år siden

FORE-play

Til dere som sår tvil om det er nødvendig å vente med å åpne banen deres.
Har dere kompetanse på gress? ikke?
kanskje sjekke med greenkeeper og be om forklaring i stedet for å oute de som jobber med å gi dere best mulig spilleflate i år.

hvor mange av dere var det som klagde på banekvaliteten i fjor?

Alle skjønner at alle vil spille tidligst mulig, på raskest mulige greener, og med strøkne fairwayer fra dag 1, men i Norge er ikke dette mulig!

At noen klubber velger å åpne så fort de har fjernet snøen fra greenene trenger ikke bety at de har super kvalitet, men kanskje at de trenger pengene!

Jeg vet ikke, men jeg synes det er trist å se at folk er mer opptatt av å klage på åpningstider enn å engasjere seg i klubben sin!

Hvor mange av dere som klager på dette stiller på dugnaden for eksempel?

Lawinth

over 15 år siden

Lawinth

Dette er helt relevante spørsmål FORE-play.

Ikke mange har kompetanse på gress, men de fleste har trått gress siden barnsben av.
Tror det her er snakk om ambisjonene om best mulige kvalitet for sesongen. La gresset starte vekstsesongen i fred for å få best mulig forhold før belastninger. Vil tro dette er viktigst når det gjelder greener.

Samtidig er det for meg et spørsmål om banen er for medlemmene og sesongen skal brukes fra det er forsvarlig å åpne til været setter en stopper på høsten.
Personlig går jeg heller ned en banekvalitet fremfor å miste to uker i hver ende av sesongen, som er kort nok som den er.

Når det gjelder dugnader og om en stiller der er min påstand at dette har med miljøet i klubben og gjøre, samt hva en har igjen for det.
- har en en god følese etter å ha bidrat og er fornøyd med det, så er jo det greit.
- Er det en soaial del som tydelig gjenspeiler miljøet i klubben er dette også veldig greit.
- Om det bare er en samvitighetsfull gruppe som stiller år etter år, som i prinsippet bare støtter de andre medlemmers kontingent, er det ikke greit.
Personlig har jeg vokst opp med dugnader og har stor sans for dugnandsånden, og deltar når jeg kan avse tid til det, men ser at en stort sett i vår moderne tid er med å subsidiere andre medlemmers kontingent.
I lys av at en dugnad fort kan ha en verdi for klubben på 100 - 300.000,- kan en ikke skyve det under et teppe at dette faktisk er et meget stort bidrag til og for klubben.

I fjor klagde vi svært moderat på banen selv om den var svært dårlig, stedvis gjennom hele sesongen. Dette skyldtes jo ikke banemanskap, kunnskap eller dårlig arbeid, men en svært hard og krevende vinter som vel herja de fleste baner i Norge, med kun noen få unntak.

Den største synderen på banene rundt om i dag er vel egentliug all smitte/sykdom en tar med seg fra bane til bane.
Det burde generelt være et krav om tidlig fremmøte og vask/desinf. av køller og sko før en entrer neste bane, spesielt klubber som mener å ha ambisjoner om topp basneforhold.
Det ville uansett gitt betydelig reduksjon i grunnlaget for å klage på skader på banen og kanskje spesielt på greenene.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Oi, der kom snøen gitt! Dette må være den korteste sesongen i manns minne.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Du bor vel ikke i nord-norge du GB?:) Snør det hos deg? Her nede på "solkysten" regner det og er ca.8-9 grader,jeg synes det er ille nok

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Jeg burde luktet lunta da jeg flyttet for 10 år siden. I min naivitet trodde jeg en forflytning fra "Nedre Holmenkollen" til "Øvre Romerike" var et skritt oppover på statusstigen.

Det kunne gått verre. Jeg kunne havnet i Øvre Sibir!

Men i morgen melder de 6 grader, så da er vel kuldeperioden over for denne gang :-)

hackz

over 15 år siden

hackz

Spilte noen hull på Kjekstad. Ble som Kjexstad veldig positivt overrasket. Aldri vært så bra greener på denne siden av Juni :)
Får vi litt Sol nå så tror jeg jaggu banen kan bli utrolig fin i år.

BFH

over 15 år siden

BFH

Var også på Kjekstad i går, ble meget overrasket over greenene, stusset vel også litt over at banen er åpen med snø på FW :-)

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Jeg tror ikke at overføring av sykdommer er den største synderen i dag.

Jeg tror vi snart må akseptere at vi bor i et land hvor sesongen er kort, og hvor vi må finne middelveien mellom kvalitet og kvantitet.

Jeg er absolutt ikke enig i at man kan ofre kvalitet for å få et par uker ekstra spilletid.
jeg tror derimot på at økt fokus på hva som skal til for å få bedre kvalitet, noe som ikke er ensbetydende med voldsomt fordyrende drift, er den rette veien å gå.

jeg tror vi har mye å hente i Norge på mannskap og kompetanse blandt banemannskapet.
Prøver ikke med det å disse eksisterende mannskap, men bare få fokus på å ha mannskap som har god kompetanse og en rett innstilling.

Sist men ikke minst, så tror jeg vi som medlemmer har blitt late, selvgode og lite engasjerte i klubben vår, noe som fører til at det er færre og færre som stiller på både dugnader ,årsmøter og andre sammenkomster som er satt i stand for å få opp både kvaliteten på banen, økonomien i klubben, miljøet blandt medlemmene med mere.

Når folk ikke stiller opp for å diskutere det, så stiller de heller ikke opp når det arrangeres.

Dette med åpne baner er et følsomt tema, og jeg velger å tro at banemannskap som ikke vil ha åpen bane har tatt et bevisst valg for å skåne banen, og for å sørge for at gresset vokser før folk begynner å ødelegge det!

Meg bekjent, så må jordsmonnet ha 8-9 varmegrader før røttene begynner å ta til seg riktig mengde næring som gir grunnlag for vekst.

når det er kuldegrader om nettene, og 3-5 grader om dagen, så er det ikke noe grunn til å tro at det er 8-9 varmegrader i bakken.

ikke en påstand dette siste her. bare noe jeg mener å ha oppfattet fra tidligere diskusjoner.

Y.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Kongsberg åpner rekordtidlig i år,allerede førstkommende fredag. De tar også konsekvensene av å ikke ha topp forhold,og reduserer greenfee,les mer på:
http://www.kongsberg-golfbane.no/default.asp?Uid=830&Cid=

hackz

over 15 år siden

hackz

Litt om gress.

http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/1.1852860

hackz

over 15 år siden

hackz

BFH - litt stilig med out of bounds midt i fairway ;)

Var jo bare noen små flekker :) det som var mer irriterende var at det lå litt greiner og kvister i roughen, siden det er der jeg som regler ender opp.

Lover uansett veldig bra for resten av sesongen.

Kjextad

over 15 år siden

Kjextad

Spilte Kjekstad igjen igår. Juni-greener. Helt utrolig!
BFH: Du kan da ikke stusse over at banen var åpen med snø på? Det ligger litt snø i skogskanten på fairway på hull 8. Skal klubben vente med å åpne banen til den snøen er borte på tross av at banen er av en slik kvalitet ellers??? :-)

???

over 15 år siden

???

Tror Lawinth er inne på noe Forhåpentligvis vil kunnskapen hos en del greenkeepere bedres. Vi vil få gressorter som tåler en lang mørk vinter. Kanskje forsøkene på NLH kan finne disse. En annen utfordring er soppen og manglen på luft til røttene på vår/vinteren. ("Gressbrann")

Uansett om vi finner bedre gressorter som er tilpasset Norge så er det ikke samme sorten som passer alle steder i Norge. Slik er det med andre gressorter. Derfor må forskningen aldri stoppe opp. Klimaet er det vanskeligere å gjøre noe med. Telen og frosten må ut av bakken før vi kan slippe til.

Heldigvis så regner det om dagen og det er positivt for Østlandsbanene, som har tørstet i mange uker. Nå er det grønt og fint de fleste steder og banene fulle.

Er det slik at de siste banene under 300 moh åpner i helga?

God tur. :-)

BFH

over 15 år siden

BFH

Hei Kjexstad, det må vel være lov å stusse litt, men det kommer jo ann på øyet som ser. Helt enig med deg at greenene er vel noe av det beste gjengen der oppe har vist på mange år, jeg vil heller si at greenene holder August kvalietet..

Habbis

over 15 år siden

Habbis

Noen som har spilt Holtsmark enda og hvordan er forholdene der?

Yorkie

over 15 år siden

Yorkie

Spilte HM idag og var gledelig overrasket. 11 ganger bedre inn ifjor, så om en 3-4 uker kan den være riktig bra. Greenene, litt soppskader her og der, ikke verre enn det var på Borre eller på Skjeberg som jeg spilte forrige helg. FW med grei gressvekst, litt tynt er det jo, men det er litt sånn det er. Ballplassering på fw, var greit i dag siden det hadde regnet mye i området igår, så det var ganske soggy. Gledelig at det er nedsatt greenfee. Så oppsummeringsvis, helt greit i forhold til tidlig mai, kommet mye bedre ut av vinteren i fjor, greit spilltbart, men trenger noen uker med godvær før det er helt på plass.

veggiss

over 15 år siden

veggiss

så bra! håper inderlig de lykkes med forholdene i år, tenk å kunne spille den banen med jevne kortklipte greener og fairways med gress!!

Foooore

over 15 år siden

Foooore

Drøbak lørdag; fortsatt rustent i spillefeltet, trege men ganske så jevne greener. Åpningsturnering med rundt 100deltagere, joda.

Sesongåpning er herlig!

Eget spill; tja.

Yorkie

over 15 år siden

Yorkie

og så synes jeg HM skal ha cred for:

A) Nøktern beskrivelse av baneforholdene på hjemmesiden
B) Nedsatt greenfee ift tidlig på sesongen
C) Ballplassering

Har snudd 360 grader ift ifjor og det er jaggu bra. Så er det bare opp til andre baner å følge opp.

Spiller endel i Sverige, og de tre ovenstående er helt selvsagte der. De gir relevant informasjon om baneforhold, er forholdene dårlig reduserer de greenfee, og når det er naturlig velges det ballplassering.
Kan ikke forstå at det skal være så vanskelig for Norske klubber

Kevin

over 15 år siden

Kevin

@Yorkie: du skulle vært med på Rönnebäck i morges,banen er i utrolig bra stand allerede. Greenene er mye bedre enn mange norske baner har på sitt beste:)

Hvis HM blir bra i år kommer jeg garantert til å spille den igjen i år

Yorkie

over 15 år siden

Yorkie

tror jeg så gjerne....møkkamann;) Siden du er nede på de trakter så ser vi frem til en rapport fra PGA National, lurer fælt på en tur nedover for å få med meg den, og kanskje Rönnebäck også, har hørt mye bra om den.

Alter Ego

over 15 år siden

Alter Ego

Å snu 360 grader ift i fjor er vel ikke så veldig bra...
180 derimot :-)

Yorkie

over 15 år siden

Yorkie

Pirkepokker!!??!!???!
;)

Kevin

over 15 år siden

Kevin

@Yorkie: ikke tid til mer spill denne gangen,men PGA skal absolutt prøves. Rönnebäck hadde besøk av svenske golfforbundets banekonsulenter i går,og de konstaterte at Rönnebäck har de beste greenene i sverige pr.nå.

Gruber

over 15 år siden

Gruber

Min hjemmebane drammen (skoger) kommer til å bli meget bra i år tror jeg. Spilte den for første gang i dag, og den er i en helt annen forfatning enn ved sesongstart i fjor. Trege, men jevne greener. Lovende!

Lawinth

over 15 år siden

Lawinth

Gruber:
Jeg vet jo ikke hvem du er, men du er vel ikke i det gode selskap som var på Himmerland forrige helg?

Hauger er Åpen!

over 15 år siden

Hauger er Åpen!

Endelig, flere åpne baner nord for Oslo. Hauger er åpen fra og med 6. mai!

Hauger er Åpen!

over 15 år siden

Hauger er Åpen!

Fra og med 7. mai var det visst. Blingsa på dagens dato.

Steinb

over 15 år siden

Steinb

Noen som vet om alle greenene på Hauger vil være åpne fra åpningen?

haga medlem

over 15 år siden

haga medlem

haga åpnet i dag, har ikke fått spilt, men ser at kim il sung skriver at forholdene skal være supre...håper det stemmer!!

FORE-play

over 15 år siden

FORE-play

Mener du da han diktatoren som klarte HIO på alle hullene på golfbanen, eller han diktatoren som sier at sensur er en dyd som han aldri misbruker?

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Tyrifjord er åpen fra i dag!.

hurra! nå blir det endelig noe som minner om golf på meg også :)

Gruber

over 15 år siden

Gruber

@lawinth: Hehe. Er nok ikke det desverre!

veggiss

over 15 år siden

veggiss

spilte medlemssløyfen på haga i dag, virker lovende!

spiderboy

over 15 år siden

spiderboy

Da er Stjørdal golfklubb endelig åpnet. Med flotte forhold til å være så tidlig i sesongen. Litt ujevne greener som nettopp er luftet, men stort sett en grønn og fin spilleflate, banen sett under ett.
Ikke lenge igjen til Trondheim golfklubb åpner sommersetra (tradisjonelt rundt 17 mai) og jeg har vært og kikket på greenene. De ser rett og slett ut som de gjorde rett før snøen kom. Veldig lovende.
Er vi heldige er det også mulig å få spilt litt på 9-hullsbanen på Byneset om ikke alt for lenge. Nordbanen på byneset har dessverre ikke overvintret så bra, og der er flere av greenene helt døde.
Skal de få arrangert NM er det bare å holde banen stengt og brette opp armene....

Endelig sommer i Trøndelag altså :-)

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

Endelig! 22. mai åpner Miklagard for fullt.
Selve banen åpner 15. men med flagg plassert på Approachene. Greenen åpner uka etter. Treningsområdet åpner også 15.mai.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Kjære Gud (hvis du finnes) la oss nå få høye temperaturer en stund sånn at 10G'er får helt rett i sitt innlegg over.

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

Ja, glemte jo å si det. Væravhengig selvsagt. Nå har jo spåmennene og kvinnene sagt at det skal bli fint vær, men jeg stoler akkurat like mye på de, som jeg gjør på en kleptoman fylikk i et selvbetjent vinmonopol...

kevin

over 15 år siden

kevin

skryter fælt av banen sin på Tyrifjorden;) Bør vel ta seg en tur dit i år

http://www.ringblad.no/sport/article5110803.ece

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

og han PR-kåte lederen i miljøkomiteen måtte jo i lokalavisen også

:O)

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Selvskryt er velskryt, TYGK? Raust av miljøsjefen å la andre forumister få bildeplassen....

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Ja, jeg er glad i å dele :)

med spillet jeg viste selv, har jeg ingenting på en sportsside i en lokalavis å gjøre :D

Stian

over 15 år siden

Stian

Da er Østmork på Losby endelig åpnet, og testet. Førsteinntrykket er at banen ser veldig bra ut så "tidlig" på sesongen. Fairwayene har sjeldent vært så bra som de er nå, noe som er ett godt tegn for resten av sesongen.

Greenene er enda ganske så ujevne og trege, men få skader etter vinteren så regner med at disse vil ta seg opp etter ettpar klippinger og dressing( eller hva som er korrekt mtp arbeid).

Hull 19(mellom 3-4) benyttes som provisorisk hull for hull8 inntil videre.

Da gjenstår bare å finne formen så vil jeg nok verdsette kvaliteten.

Lawinth

over 15 år siden

Lawinth

Jeg har også lagt merke til at forholdene på TYGK er helt rå så tidlig på sesongen.

Må uansett ha vært skikkelig kult for de som vant åpnings turneringa. kan ikke i farten si at jeg kjenner noen av dem, men siden de var med i åpningsturneringen som er for medlemmer vil jeg tro jeg vil se dem i løpet av sesongen.

TYGK: Trodde vi allerede hadde en avtale om det Kevin?

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Jepp,gleder meg til det:)

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Etter den fordømt lange vinteren så synes jeg det er veldig fortjent at vi får en god sesong alle sammen. Jeg konstaterer at nesten alle baner melder om gode forhold. At greenene tar lenger tid før de kommer er vel ikke så rart.

Miklagard ser også fantastisk fin ut. Det er en del gråe flekker på greenene, men det vokser grønt inni dem, så det ser lyst ut her oppe på sentrale Kløften også.

ups

over 15 år siden

ups

Og jeg som trodde sneen lå der oppe på Mikla enda.): Sola tar godt
ute på jordene.Hi-hi.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Spilte Miklagard i dag uten putter. Egentlig en smart måte å få inn lengdekontrollen på.

Fantastisk deilig å pælme årets første drive midt i fairway, og slik fortsatte det også. Fine fairwayer og teebokser, gleder meg til de åpner greenene. Gleder meg til hele sesongen faktisk, og ønsker alle mine med- og motspillere en fantastisk sesong!

Great Balls of fire

Kevin

over 15 år siden

Kevin

godt å høre GB:) dere fortjener en bane i topp stand i år. Da kommer jeg sikkert og spiller den. Blir den i superstand til Nordea Masters så kanskje jeg melder meg på Miklagard monster saturday i slutten juni,men bare hvis greenene blir raske nok...ihvertfall over 13:)

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Du er hjertelig velkommen, Kevin. Bare si fra hvis du vil ha selskap. Monster Saturday burde passe en hardslående debattant som deg :-)

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

GB går, i likhet med hjemmebanen hans, en god sesong i møte. Det håper jeg alle andre gjør og. For et herlig spill golf er........

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Noen som har spilt Holtsmark i det siste? Hvordan er tilstanden på banen?

JJ

over 15 år siden

JJ

Spilte Holtsmark i dag.
Banen er bedre enn på noe tidspunkt i fjord.
Gresset er grønt og fint over hele banen.
Noen små flekker på fairway og green uten gress, men den har kommet seg veldig.

Greenene er noe trege, men jevne.

Bamse

over 15 år siden

Bamse

Inspeksjon av Holtsmark ble foretatt siste dag, og det kan meldes om at green 7, 10 og 18 IKKE så jevne og fine ut. Trærne var dog grønne, og himmelen blå, så det var pent der.

Disclaimer: Jeg har ikke spilt banen, ikke rullet baller på nevnte greener og ikke sett noen slå baller på greener. Kun sett på overflatene.

spiderboy

over 15 år siden

spiderboy

Da åpner Trondheim golfklubb sin Sommersæter i dag. Det vil bli dugnad først og så åpnes det for spill fra klokka 16. Oh lykke :-)
Byneset åpner Syd-banen i morra. Der er det også dugnad i dag.
Stjørdal golfklubb er åpen med svært gode forhold. Greenene som var litt trege og humpete for en drøy uke siden har begynt å bli grønne og fine nå.
Klæbu golfklubb har også åpnet, men kanskje ikke med topp forhold. Like fullt. På fredag er sesongen i Trøndelag offisielt i gang.
Nevnte jeg Oh lykke...?

Myggen

over 15 år siden

Myggen

Ser at Miklagard skal teste tålmodigheten til sine medlemmer ved å utsette åpning av samtlige greener enda noen dager. Er snart halveis i sesongen og de har enda ikke åpnet. Må si jeg skjønner at folk ønsker å bli kvitt sine Mikla-aksjer. Nes som ligger noen kilometer ned i gata fra Miklagard har hatt brukbare greener i over en måned allerede så det er nok noen på Mikla som burde ta en reality check og faktisk forstå at man bor i ett vinterland og at man ikke kan forvente samme standard her som i varmere strøk.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Å si at halve sesongen er borte for Miklamedlemmer er ikke helt riktig. Det er selvsagt kjipt at det går fire uker bort - men det er det verdt - på lang sikt. Den ventingen man gjør nå er ikke en investering for i år - men en investering også for senere sesonger.

Jeg ville ikke byttet Miklamedlemsskapet mot Nes for en haug penger. Andre ville kanskje det, men for meg er det så enkelt at jeg liker Mikla uendelig mye bedre enn jeg liker Nes - og da venter jeg heller. Dessuten er det godt å ha ledelse i klubben som bruker hodet.

Se på larvik - de åpnet tidlig men greenene er dårligere enn plenen min. Huff.

Simen Fulland

over 15 år siden

Simen Fulland

Myggen:

Mikla gjør det eneste riktige. De venter til gresset på green er klart for spill.

I Hakadal gjorde det de samme i fjor, året før der og i år.
Resultatet blir tette fine greener hele sesongen istedet for kun på sensommeren.

Det er verd ett par uker ekstra venting.

Jeg spår gode greener på Mikla hele sesongen i år.
Tildligere har de ofte først blitt skikkelig bra i august, kanskje fordi de har sluppet ut spillerene litt vel tidlig tidligere år.

Sammenligningen med Nes er helt feilslått.
Nes ligger unikt til klima og jord messig.

Nes ligger på toppen av en stor morene kul og er værmessig ideel for tidlig åpning.
Med mye sol og vind hele døgnet.

Et anne eksempel er Hauger og Hakadal i Nittedal kommune. De ligger ca 2 mil unna hverandre.

Min egen bane Hakadal har mye lavere temperaturer om vinteren og våren, spesielt på nattestid enn naboen Hauger som ligger litt lenger sør.

Derfor åpner vanligvis Hauger ca 1 uke tidligere.

Klima kan variere stort selv innenfor små geografiske områder, det samme kan jordsmonnet banen ligger på.

Kanskje på tide å sette seg inn i ting før man utaler seg?

Forøvrig skal det også sies at bonden på Nes er flink med greenene sine.

Har spilt der mye i år og kost meg som alltid med flotte forhold for årstiden.

Pølse med brød

over 15 år siden

Pølse med brød

Det er desverre riktig som sam sier at Larvik i år har hatt dårlige greener. De lærde strides om hva dette skyldes. Det er på ingen måte sikkert at dette skyldes tidlig åpning.

Personlig tror jeg mer på at det skyldes at de holder åpnet langt opp mot jul på høsten, gresset får for stor belastning når det er på vei inn i vinterdvalen. I tillegg begynner de utrolig nok ikke å vanne før langt ut i mai, ingeting gror uten vann.

Jeg har forsåelse for at Miklagaard ønsker å holde på en profil som en høykvalitetsbane. Hvis dette innebærer å kun holde åpent 3-4 mnd i året og mange nok er vilig til å betale full årsavgift alikevel er vel dette en helt grei strategi.

Desverre tror jeg flukten av medlemmer og at det nå så og si er gratis å bli medlem der taler for at ikke mange nok ønsker dette konseptet. De fleste medlemmer i norske klubber er ikke gode nok til å sette pris på fantastiske greener og vil nok foretrekke medium kvalitets greener og at banen er åpen 6-7 mnd.

Tiden vil vise om det er bærekraftig det Miklagaard holder på med. Den dårlig beliggenheten gjør vel også at dette året er for et normalår å regne, ikke mange milde vintre der oppe.

Kubein

over 15 år siden

Kubein

At man kan leie spillerett på Mikla for 4500-5000 kroner viser jo at denne strategien ikke fungerer. Det er mange medlemmer på Mikla som ønsker seg bort pga den korte sesongen. Jeg kjenner personlig 5 medlemmer som alle vil bort pga dette.
Sesongen i Norge er så kort fra før at hvis klubbene skrumper inn med 6-7 uker så er det ikke så mye igjen. Det er jævlig mye penger å betale rundt 10000 kroner for 5 mnd med spill.

FORE-play

over 15 år siden

FORE-play

Jeg skulle likt å se hvor Pølse med Brød ville spilt golf dersom alle ventet med å åpne til greenene var perfekte.

da ville vi fått et hundretalls baner som er åpne fra Juni til september, og ingen steder å hygge seg og spille golf uten å måtte tenke på 11 på stimpen og true-roll overalt.

Kravet om perfekt bane er ikke et problem fordi vi ikke har mange nok gode golfere, men fordi vi har noen få som er kravstore og skriker etter oppmerksomhet rundt anlegget sitt.

Når man skriker etter oppmerksomhet på en god sesong, så gjaller det tilbake som ekko når det er dårlig sesong.
Det er naturlig ved høy sigarføring, og helt fair i forhold til forventinger.

at SS synes det er helt greit å vente i ukevis og skryter av tankegangen til lederne på Miklagard er jo ingen bombe, men det kan faktisk hende at annerledestenkning og lederskifte er det som må til når man har en bane som de 3-4 siste årene har værten slagmark med dårlige greener, dårlige bunkere, varierende fairwayer, og høy greenfee.

jeg har ingen vanskeligheter med å forstå at folk begynner å bli lei, og jeg beundrer optimismen til de som står tilbake.

Dersom Mikla overlever(noe jeg håper de gjør da dette KLART er norges beste bane etter mitt syn også) så vil de komme styrket ut av dette og antakelig lære masse om vedlikehold av gress i tøft område.

Hvorvidt det er klokt å drive golfbane på Kløfta skal jeg ikke diskutere, men det er liten tvil om at lokalkunnskap om klimatiske og jordsmonns-forhold er smart før man anlegger en bane av det kaliberet som Miklagard er.

Foooore

over 15 år siden

Foooore

Drøbak onsdag; greie spilleforhold, jevne, trege greener, fine vann.
Teesteder er ikke all verden, men innafor 8-10kvm er det godt mulig å finne ok sted å sette ned peg inkludert beina.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Spillte Mørk i dag. Stort sett veldig fine fairways og teesteder. Greenene var litt mer variable,noen hadde mer soppskader enn andre. Men det var og noen greener som var fine. Grei opplevelse. Noe bløtt i enkeltområder pga alt regnet de siste dagene.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Asker. Trege greener, men gressvekst i fairway har kommet seg veldig bra siste 10 dager.
Når de får klippet ned fw og greener blir det bra.

Henke

over 15 år siden

Henke

Hva skal man med gress når man bruker peg?

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Holtsmark var i grei stand, men en del av greenene var elendige

ET

over 15 år siden

ET

Hvordan er Vestfold? Ser baneguiden der er borte. NOen som vet om en ekstern siden som har den?

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Bærum er ikke videre bra. Mange åpne flekker med hull (sopp) på greenene.
450 kr på en hverdag frister ikke til å spille mer der på lenge.

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Spilte Nes i går, og forholdene var forholdsvis bra. Sandete greener men noen småstein, ikke særlig geit når putteren stopper i en småstein i baksvingen, men mye bra ellers. Ser lovende ut.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Miklagard åpner greenene i helgen - det blir spennende å se hvordan de er. Resten av banen er i gullform.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

spillte Skoger i dag og ble gledelig overrasket over de fine forholdene. Stort sett bra fairways,og veldig fine greener. Tette,fine,ingen soppskader,meget flotte. Men ganske trege,men de hadde alle lik hastighet(tror jeg,målte ikke:)).

Men synes de kan kutte ned det treet på hull 18 som henger litt ut i siktretningen mot fairway,traff den tynneste delen og ballen forsvant i skogen dessverre...lol

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Norgescup spilles på Nøtterøy til helgen. Ifølge ryktene var den i nokså dårlig stand i fjor, noen som vet hvordan banen er i år?

GG

over 15 år siden

GG

ok, de som virkelig vil se darlige greener bør se viasat golf nå fra himmerland!!!

Dilter

over 15 år siden

Dilter

Nøtterøy var bra for en snau måned siden, så den er sikkert enda bedre nå

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Fint, da regner jeg med at Norgescup blir spilt på en bane i god stand!

Gruber

over 15 år siden

Gruber

Kevin: Skoger er meget bra i år, og kommer til å bli enda bedre utover sesongen.

Golfsiden har vært der:

http://golfsiden.com/Banebesoketdrammen300510.html

Artikkelen er selvfølgelig full av skrivefeil og usammenhengende setninger, men forfatteren virker iallefall fornøyd.

Lawinth

over 15 år siden

Lawinth

Ikke mye galt å si om omtalen der.
Skulle nesten tro han var medlem der selv, men uansett en flott omtale :)

barce

over 15 år siden

barce

Personlig så syns jeg at det er vanskelig å forholde meg til hva han skriver, da det tydelig kommer frem at han balanserer på et tveegget sverd mht sine kunder. Omtakene han f.eks. har av Lubker er jo ren tekstreklame - og det skal mye til for at han går i strupen på Holtsmark - da heller en forfjamset familiefar som gjør sitt beste for poden sin.

Penga rår!

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Det er vel en del av oss som etterhvert har erfart at enkelte baneomtaler mv på et annet golfforum bør leses med en viss forsiktighet, sannsynligvis av grunner som barce påpeker.

Lawinth

over 15 år siden

Lawinth

Kan ikke se at omtalen var veldig gal, og sett opp mot hva Kevin opplevde og skrev så kan jeg vanskelig se at den inneholdt usannheter.

barce

over 15 år siden

barce

Greit nok Lawinth, men problemet er at man ikke kan ta det for god fisk, selv om det skulle vise seg å være korrekt..

men denne tråden handler om noe annet, og jeg skal innrømme at jeg bommet litt på hvilken tråd jeg skrev i..

Duffer

over 15 år siden

Duffer

Har planer om å spille Nøtterøy en av de nærmeste helgene - noen som spilte norgescup på Nøtterøy som kan gi oss en vurdering av banen og forholdene?

qb

over 15 år siden

qb

helt ok. Fairway var ikke helt på topp, men ganske bra. Greenene var ikke supre, men bra.
Været var fint.

Lawinth

over 15 år siden

Lawinth

Bra, da vet vi at været er fint på Nøtterøy. :)

qb

over 15 år siden

qb

Han spurte nå om forholdene da... :)

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Holtsmark
Langraggede fairway.
Langraggede greener.
Gamle hull som var omtrent 5-6 mm for små i diameter.
Trist at en bane med så bra layout vanskjøttes slik.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Kongsberg.

Fine fairways.

Veldig treeeeeege greener, synd, for bortsett fra greenene er det en fin bane.

Yorkie

over 15 år siden

Yorkie

Spilte Kongsberg i går Scrambler og istemmer, fine fairways og trege greener, men, ballen holder linja, og de var jevne og fine, så det er bare å kakke til ballen litt ekstra:)

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Oslo GK - flotte fairways. Må fikse dreneringen i roughen og stanse tilsig av diverse olje m.v. fra egen eller nabobondens silo. Største ankepunkt: Med så flotte greener må de være mulig å ha litt mindre trege greener. Oslo GKs greener er nå merkbart tregere enn Drøbak og da hjelper det ikke at de er pene. Sier ikke at de skal opp til 12-13 på stimp - men kanskje vi kunne få 10-11?

Må også jobbe med å utligne tempoforskjeller på greenene - de er for store hvis banen skal roses så høylytt som både jeg og andre har gjort her inne.

Stusser også over valget av bunkersand (sement) og kantskjæring på bunker - der var det mye rart.

Oppsummert : OGK må passe på så ikke penhet og jevne greener blir en hvilepute. Mye arbeid som gjenstår.

Hemmi

over 15 år siden

Hemmi

Spilte Losby for første gang idag. Må si dere hvæ en flott bane, Stian. Ikke mye å klage på der. Det eneste vi kunne sette fingeren på, var dårlig skilting til neste Tee, og mye vind, men det siste kan ikke Losby blandede for

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Yorkie.
Enig i at ballen holdt linja bra.
Men jeg klarte ikke å få inn i skallen at jeg skulle putte hardere.
Skal spille Karlstad i morgen. Blir vel en del lange putter etter dagens innspill på Kongsberg. :-)

Kevin

over 15 år siden

Kevin

har vært Vänern rundt på 4 dager:

Ekarnas GK: strålende forhold,flotte greener/fairways
Forsbacka GK: bra forhold,men hakket dårligere enn Ekarnas
Hammarö GK: stort sett bra fairways,men endel greener har skader og var ujevne. Litt skuffende for en så fin bane.
Karlstad GK: flotte fairways,flere greener med skader på Rød slinga mens Blå slinga var bedre.
Töreboda: klart best greener av alle 5 banene,utrolig flotte,fin hastighet. Litt tørre fairways noen steder,men veldig fine spilleforhold. Og for noen omgivelser,utrolig vakkert

Stian

over 15 år siden

Stian

Hemmi : Hyggelig å høre. Losby i år er vel så bra den sjeldent har vært, alt klaffet i år.

Men den kan være tung i vind ja, mandag var en forbannet døv dag å gå backnine på :)

Trippelbogey

over 15 år siden

Trippelbogey

Alltid morsomt å lese når Østlendingene klager over for mye vind på golfbanen (Hemmi / Stian på Losby mandag 5/7).

Ifølge met.no sin værstatistikk var det på Gardermoen dette døgnet en middel vindstyrke på 6,0 m/s, noe som er i nedre området for det som kalles "laber bris". Maks vind samme døgn var 8,7 m/s, noe som er i nedre område for det som kalles "frisk bris". Ikke akkurat full storm...

TB

Hemmi

over 15 år siden

Hemmi

Alltid morsomt å lese at andre ikke har noe annet å henge seg opp i enn det andre skriver.
Gå heller ut og spill golf i mye eller lite vind og ha det gøy.
Ingen av oss har vel nevnt full storm, men når du opplever på backnine at ballen plutselig stopper opp lenge før den pleier og skal, sier det seg selv at det blåser godt imot.
Dessuten glemte jeg å henge på et smil, men det skjønte Stian etter det jeg kunne lese av svaret hans

Trippelbogey

over 15 år siden

Trippelbogey

Er ikke det hele poenget med et debattforum da, å kommentere det andre skriver?

Jeg spiller golf jeg, nesten hver dag. Gøy er det også, det være seg i lite eller mye vind (i år har det vært mest det siste, føles det som...)

Det blåste vel "med" også på noen hull...

TB

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Bare for ordens skyld så kan du egentlig ikke stole på værvarslene når det gjelder vindstyrke. Som regel viser den mindre enn hva som er reellt. Min erfaring er at når det står 4-5 m/s, så kan det være temmelig voldsom vind, spesielt i kastene.

Jeg er for øvrig vokst opp på vestlandet.

Trippelbogey

over 15 år siden

Trippelbogey

Bare for ordens skyld: Det var ikke værvarsel, men faktisk målt vind på målestasjonen Gardermoen, som jeg innbiller meg at er den stasjonen som ligger nærmest Losby.

TB

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

Bare for ordens skyld, så er vel 6ms ihvertfall 2 køller mer inn i vind, og da synes jeg det er sterk vind ja...

Stian

over 15 år siden

Stian

Alltid morsomt å lese når alle som ikke er østlendinger le av østlendinger.

Vestlendinger har vinden, nordlendinger har snøen..

Er lillebrorkompleksene rundt om i Norge så store ?

Trippelbogey

over 15 år siden

Trippelbogey

Åja, den debatten nå igjen...

Det er nok lenger tilbake enn du kan huske at Vestlandet kunne kalles lillebror i forhold til Østlandet.

Norges vei fra et ganske fattig land til verdens rikeste er i all hovedsak bygget på olje, gass, fisk og kraftproduksjon. Østlandet er ikke akkurat hovedaktøren i noe av dette, bortsett fra når det gjelder å bruke pengene, da er det "best in class"

Du kan jo lese Osloprosessen av Kjartan Fløgstad for fordypning innen dette temaet.

http://www.ssb.no/emner/historisk_statistikk/artikler/art-2000-12-08-01.html

TB

Stian

over 15 år siden

Stian

Vel dere oppfører dere som lillebrødre som skal gi storebror ett stikk når muligheten byr seg..

Stian

over 15 år siden

Stian

Men nok om det. La oss holde trådens gode ånd intakt og unngå å styre den i en negativ retning.

Kumpekjekken

over 15 år siden

Kumpekjekken

Noen som har spilt Holtsmark den siste tiden, og kan komme med en tilstandsrapport?

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Spilte Årjäng, Hammarö og Karlstad denne uka.
Årjäng er en veldig morsom bane å spille. Mange utslag fra litt høyde og ganske brede landingsflater. Store greener og ballen rullet bra.
Hammarö har jeg samme inntrykk av som Kevin. Det var ikke topp. I tillegg så gikk runden på 5 timer i sterk varme. Slitsomt, kanskje det og eget spill farger mitt inntrykk.
Karlstad spilte vi i går. De har finale i dag på 5-dagers golfen i Värmland og greener og fairways var klippet veldig bra ned, etter at de har jobbet med greenene hele uka. Beste bane av de 3 etter min mening. Og veldig bra treningsområde.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her