Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Justering av driver

Bulldog

over 15 år siden

Bulldog

Har kjøpt meg noen Sharpro Multicompound grep som jeg skal teste.
I fjor så gikk det bedre med driveren når jeg holdt lengre ned på grepet ca
1,5 -2 cm. Tapte ikke noe spesielt på lengde men retningen var veldig bra.
Nå som jeg skal bytte grep så tenkte jeg å kappe av litt på lengden. Spørsmålet er hvor mye kan jeg kutte uten å surre med lead tape etc?
Har en Callaway FT-IQ Tour lengde 45"

Hvor mange av dere har justert driveren og hvor mye? eventuelt woods

jonag

over 15 år siden

jonag

Dersom du grippet ned 1,5-2 cm og likte kølla kan du kutte 1,5-2 cm på skaftet. Bare husk at grepet er smalere når du gripper ned enn når du holder normalt. Pass på at det ikke var greptykkelsen som hjalp.

Følelsen av vekt når du svinger er avhengig av lengden fra hendene din og ned til tyngdepunktet i hodet, ikke noe annet. Likte du å grippe ned trengs ikke noe blytape, etc.

kingben

over 15 år siden

kingben

Hvis du liker å gripe ned på kølla når du slår så vil jeg anbefale at fortsetter med det.

se på anthony kim! om han ville så hadde han fått tilpasset lengde på skaftene sine, men han liker å gripe ned...

jeg gjør også det på driveren. det gir en større følelse av kontroll, gjør det også på wedgene når jeg ønsker å ta av noen meter...

men husk. det er stor forskjell på å gripe ned på skaftet og kutte den "ubrukte" delen...

har forøvrig også samme driver som deg. kjøpte den med regular skaft og kutt den ned 1,5 tommer. samtidig friper jeg ned et par cm... fungerer veldig bra for meg til å trene med spesielt. fordi skaftet er i utgangspunktet for mykt og tvinger frem mer rytme...

jonag

over 15 år siden

jonag

Det er ikke annen forskjell på å grippe ned annet enn greptykkelsen. Om jeg har oversett noe må kingben forklare meg ;-) Alt jeg forteller baserer seg på fysikken som forklarer hva som skjer i en svingbevegelse.

A Kim gripper ned fordi han garantert ikke har fått tilpassede køller i ungdommen tidsnok og at han tilpasset seg selv til for lange køller med å grippe ned. Det finnes ingen grunn til å kopiere noe slikt, men Kim kan gjerne fortsette å storspille slik.

Kontroll får man av en grunn og det er kortere skaft ned til ballen, samt at man ikke forventer maks lengde på slaget. Dette med smalere grep gir ofte mindre kontroll.

At kingben kuttet en regular er bra fordi skaftet stiver seg opp ca en flex pr tomme man kutter i grependen. Så nå spiller kingben med stiff ca tenker jeg.

Generelt mener jeg å grippe ned er en forvanskeliggjøring. Tyngden man kjenner i kølla når man svinger når man gripper ned er ulik når man ikke gripper ned og dette påvirker tempo og timing. Det ville jeg ikke gjort. Dette kan lett forklares med fysikken.

Jeg anbefaler å Holde på samme sted på grepet uansett og heller justere lengden på svingen eller akselerasjonen ned i ballen for å justere lengde.
En rolig sving gir mer kontroll.

Men om man faktisk spiller bedre med å grippe ned så fortsett med det seff. Men om man ikke har lært seg det så ville jeg heller lært å slå kølla normalt.

tm

over 15 år siden

tm

Da skjønte jeg det,Jonag.
Har med godt hell kuttet skaftet på både driver og 5 - wood.Gikk over hodet ikke ut over lengde,kotroll ble bedre.
Det jeg egentlig burde gjort, var å kjøpe koller med stivere skaft.
(Men dette ble billigere.)

jonag

over 15 år siden

jonag

Nå er det mer å passe på med akkurat woods.

Normalt kjøper man woods for seg og jern for seg og hybrider for seg og wedger for seg. Svingvekt eller sånn jeg tenker "tyngden av kølla i svingen" eller med fysikkens språk treghetsmomentet må stemme med resten av settet. Den må ikke nødvendigvis være den samme, bare at den er som forventet.

Jeg mener at treghetsmomentet for en wood ikke bør være mer enn maks 2-3% større enn treghetsmomentet til et jern. Dette er ofte ikke tilfelle, spesielt med disse ekstremt lange drivere.

Om man opplever en kølle tung å svinge igjennom, at den henger igjen for mye, ja da har man for stort treghetsmoment i kølla. Løsningen da er å ha kortere skaft.

Skal man få kontroll på dette må man gå til en køllemaker som måler treghetsmomentet til køllene for å sammenligne. Å måle svingvekt og sammenligne en wood og et jern kan gå litt galt siden formelen for svingvekt er en forenkling av fysikken og ikke er gyldig for annet enn å sammenligne et jernsett innbyrdes eller woods med samme komponenter.

Alt i alt er det derfor ikke nødvendigvis helt rett frem å kutte skaft siden det også påvirker treghetsmomentet ganske kraftig. Man må teste endel før man setter igang.

Bulldog

over 15 år siden

Bulldog

Etter noen runder så kan jeg si at jeg angrer bittert. Jeg angrer fordi jeg ikke justerte driveren tidligere.
De jeg spiller med har også kommentert drivene mine. Både lengde og ikke minst retning.
Jeg kuttet 2 cm av driveren samt 1.5 cm fra woodene, angrer ikke et sekund.
Istedenfor å slå i alle retninger så har jeg nå en liten draw.

Kjempefornøyd!!!!!!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her