Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

NGF

Pasjonert Golfer

over 15 år siden

Pasjonert Golfer

Hva skjer i NGF for tiden. Nettsidene er fortsatt ikke oppe, Norges Cup mangler fortsatt sponsor. Arrogansen er stigende og medlemstallene og antall golfklubber synker. Noen må snart ta tak i dette eller så må vi organisere nødvendige endringer på neste golfting (slik økningen av junioralderen vellykket ble gjennomført til stor fortvilelse for motvillige pamper i NGF). Vi kan ikke ha en diger organisasjon som ikke leverer annet en byråkrati.

Viktige sponsorer som P4, VG og Galvin Green trakk seg nok fra samarbeidet fordi NGF ikke fulgte opp slik at sponsingen ikke endte opp i profilering i medier. Jeg tror dette vil fortsette. Regner ikke med resulater fra Norges Cup, Titleist Tur etc. i medier i år heller. Da er fotballen flinkere med å fylle sidene med reulater langt ned i divisjonene.

Vi har hatt fallende sposorintekter i NGF de siste seks år og vi har en organisasjon som er frekke nok til å budsjetter at fallet skal fortsette. Hvor defensiv er det mulig å være. For egen del må klubbene enten begynne å kreve mer eller alternativt betale mindre inn til NGF.

Tipper forøvrig at Marianne sin webside blir klar før NGF er klar med sin.

Vi har nylig valgt nytt styre, hva har disse personen tenkt å gjøre. NGF er et synkende skip og noen må ta tak.

Selte

over 15 år siden

Selte

Jeg skulle booke årets første golfrunde i dag, slo inn www.golfbox.no i browseren ... og havnet på norskgolf.no. Det var ikke dit jeg skulle, og det er utrolig frekt å lede meg innom siden for at A-pressen skal kunne telle en ekstra "leser" .... bare jug og fanteri.

Uansett, jeg fant login-boksen, og fikk booket. Litt senere skulle jeg legge til en kompis, som også ville være med. For å slippe å havne på uinteressante norskgolf.no igjen logget jeg inn via klubben min sin hjemmeside.

Etter å ha lagt kompisen til på starttiden, trykket jeg "Logg ut". Og ble ikke brakt tilbake på hjemmeklubben sin side, men til norskgolf.no - enda en gang. Det er så frekt at det f... meg ikke finnes ord!

Justin Time

over 15 år siden

Justin Time

Bruk login-boksen på golferen.no i stedet, da slipper du å bli rerutet via norskgolf.no

Gjest

over 15 år siden

Gjest

De har ihvertfall ansatt en "innkluderingskonsulent". Er det AP som har overtatt i NGF?

Justin Time

over 15 år siden

Justin Time

Det er i alle fall APs pampevelde som regjererer:
Generalsekretæren er gammel AP-pamp, de brukte en AP-pamp som konsulent da de skulle velge ny mediepartner, og endte - overraskende nok - opp med A-pressen som mediepartner.

Pasjoner Oensjonis

over 15 år siden

Pasjoner Oensjonis

Da skjønner jeg mer hvorfor byråkratiet og arrogansen blomstrer og leveransen av det markedet (medlemmene) ønsker svinner hen. Leveransen til NGF er bare flau, flau og flau og det nye styret ser ut til å viderføre elendigheten i samme spor.

Justin Time

over 15 år siden

Justin Time

Den svenske industriministeren (eller var det handelsministeren?) kalte Norge den siste sovjetstaten for noen år siden.

Mens NGF er som det siste sovjetdepartementet ...

???

over 15 år siden

???

Er dette noe å mase om. Tullball.

Pasjonert Golfer

over 15 år siden

Pasjonert Golfer

Ja dette er absolutt noe å mase om. For at vi skal løfte golfnorge er vi avhengig av å ha et godt turerningstilbud til de beste. Det har vi ikke i dag. Norges cup er på Amatour nivå og må oppgraderes. Det ser ut til at man nå ihvertfall krever at de beste stiller opp og det er bra. Det har kostet dyrt med fokuset på å bli "uofisiell verdensmester for junior" og sløseriet på 12/13 åringer. Etter mitt skjønn ma det tas et krafttak og få golfnorge tilbake på rett spor. Vi må få sponsorer på banen og oppgradere Norges Cup. Da må man investere i markedsapparat og reallokere ressurser. Vi har penger nok men bruker pengene feil. Hvis vi ikke har sponsor så må vi kutte i administrative utgifter eller den store sporstlige staben. Spillerne blir ikke gode av å bli dullet med av masse trenere, de trenger et godt turneringstilbud og man må strekke golfsesongen lenger. Det er heldt unødvendig å avslutte sesongen i slutten av September. I normale sesonger kan vi begynne på Solastranden 1 April og man kan avslutte på Sandnes Golfklubb i November uten problem. Dette ville utvidet golfsesongen med opp mot 3 måneder.

Gladgolferen i Mjøndalen

over 15 år siden

Gladgolferen i Mjøndalen

Hvorfor i all verden MÅ NGF holde sesongen i gang fra 1.april til ut i november?

Klarer ikke de beste spillerne i landet å sørge for at de kan møtes til oppgjør uten NGF? Må det være slik at NGF skal dra de i gang for å forlenge sesongen?

Slutt å sture - dra i gang en pre sesongturnering med hjelp av de nevnte klubbene - og blir det oppslutning - ja så er det bare supert!

Så hvordan The Open startet og utviklet seg i sin tid - det begynte ved at noen satte i gang og holdt det gående i årevis - før det nå er det råeste som finnes.

Du kan velge å ferdes på en ferdig vei - eller å bygge ny vei.

Gjest

over 15 år siden

Gjest

Helt enig med gladgolferen fra Mjøndalen. Hva trenger vi egentlig NGF til. En kan jo halvere utgiftene med NGF og la klubbene beholde pengene slik at man har økte ressurser til å sette inn direkte mot golferne.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Når vi i helgen så den norske innsatsen i Lytham Trophy fra spillerne man satser på med en 14 plass, en MC og en Anders K langt ned på lista så kan man lure. Før Scheie & co kom var AK og Friestad en del av et juniorlag i verdensklasse.

Gladgolferen i Mjøndalen

over 15 år siden

Gladgolferen i Mjøndalen

Smilende Sam - å gi skylda til NGF fordi de unge har forlatt toppen - det er jo fullstendig skivebom. Konkurransen hardner til - og psyke kommer mye mer inn som faktor etterhvert som man blir eldre.

Sikkert mye som kan gjøres annerledes - men NGF har altid vært åpne for opplegg som kan bidra til å løfte golferne, så bare presenter et opplegg som er troverdig så får man det til - kanskje.....

(se på Eggen - hva han klarte med Rosenborg - han gikk vel ikke akkurat den strake veien for å etablere laget i toppen.......men jammen satt han ikke å ventet på at NGF skulle ta i heller.....)

Gjest

over 15 år siden

Gjest

Enig SS. Utviklingen er meget bekymringsfull og jeg tror at det dårlige turneringstilbudet hjemme er mye av årsaken. Man har liksom ikke en plan etter at spillerne fyller 19 år medmindre de selv tar ansvar og finner seg et college å spille på.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Eggen hadde vel fordelen av å komme til en klubb med inntekter og kun være trener.... amatørene har manager og landslagstrener og you know what fra NGF, men det hjelper jo lite. Det naturlige hadde vært å gi støtte til eliten.

NGF støtter ikke eliten - de støtter bare noen 16-19 åringer. Når de få spillerne de støtter ikke presterer så er det selvsagt NGF som skal skytes - de har jo gjort en prioritering som ikke gir resultater.

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Jeg har i mange sammenhenger vært rimelig kritisk til NGF, og med god grunn synes jeg selv. Jeg er imidlertid ikke med på å skyte Scheie og NGF basert på resultater fra 3 lovende spillere i en turnering, det blir litt for kjapt og lettvint.

Gladgolferen i Mjøndalen

over 15 år siden

Gladgolferen i Mjøndalen

eehhh - Ok - da har jeg tatt feil av Eggen - for jeg var da sikker på at han sørget for å få trønderne opp og ut i verden - som forårsaket en noe forsterket pengestrøm.

Men da har jeg jammen tatt feil - så får noen andre ta skylda for det. Men uansett så er det ingenting NFF skal ha æren for - det får den lokale klubben og dens sponsorer, frivillige, medlemmer og sportslige apparat ta.

Så får vi heller legge skylda på NFF for at det ikke er flere som presterer der ute.

Konklusjonen blir at alle sportslige forbund består av mennesker som elsker å se at idrettsgrenens håpefulle aldri når opp. La oss legge ned hele satsingen - så kan de som har ønsker og visjoner for å skape elite idrett få gjøre det utenfor norges grenser. Det er en farbar løsning - så får grasrota tid til å ha det gøy - uten slik tulleinnblanding fra noen som vil mer enn å ha det gøy.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Pepper - ta en titt på Randa rankingen - de norske spillerne faller som steiner - og det har de gjort i to år. To unntak: Børsheim - som først begynte å falle i år, og Mikkelsen. Lytham Trophy er enda en indikasjon på en trend som har vart en stund.

At mjøndølen utelukker at feilgrep hos et forbund kan få konsekvenser viser at han tror klubbene har ressurser nok til å drive frem de lokale håpene - men klubbene tar jo ikke ut landslag og representasjonslag eller fordeler midler til elitesatsning....

Pepper

over 15 år siden

Pepper

SS, Jeg har ikke sjekket randa-rankingen, men stoler på at de norske faller der når du sier det.

Og det er noe helt annet enn å skyte på grunn av resultatet i en enkelt turnering. Et fall på rankingen over tid for de beste norske talentene er kjedelig og alvorlig, og berettiger til kritiske kommentarer og nye grep. Jeg er ikke uenig der.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

OK, Pepper - ser at den første kunne misforstås og håper misforståelsen er avklart :-)

Google

over 15 år siden

Google

Liker at det var 122 påmeldte til Solastranden i helgen, og bare 78 som får delta.
BRA MÅTE OG FÅ INN PENGER PÅ! BRA NGF!

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Av 18 nordmenn på rankingen er nå en topp 100. Av de 18 hadde 14 tilbakegang forrige uke.

Luringen

over 15 år siden

Luringen

Hmmm...... Mange som klager på de som gjør noe - men ingen løsninger å spore...kun GOOGLE som gjerne ville bidratt om han bare hadde vært kvalifisert.....

Kan du forstå det GOOGLE at man ønsker å avvikle arrangementet - og det er sjelden at det er nok deltakere til å fylle anlegget. Dersom det i dette tilfellet kommer mange flere - så er ikke mannskap og premisser dimensjonert for flere. Det handler da om økonomi det også - hvor mye skal man legge opp til? Antall deltakere opplyses i invitasjonen - og den kan ikke endres bare for å sikre økonomi - det handler om sportslige hensyn også.......

Flere tanker i hodet samtidig kan faktisk gjøre at man forstår mere...

Google

over 15 år siden

Google

Da kan jo du fortelle meg hvordan "Mannskap" og "Økonomi" spiller inn i rollen om hvor mange deltagere det skal være?
Si dem hadde sluppet ut 120 deltagere, da er forskjellen på 78 og 120 deltagere på 35700 kr.

Men som du sa: Kjipt jeg ikke er kvalifisert.

Luringen

over 15 år siden

Luringen

Google da.....

Invitasjonen er satt opp for lenge siden - og da la man opp til en maksdeltakelse på 78 spillere. Deretter har alt rundt arrangementet blitt "dimensjonert" for å håndtere 78 spillere.

I tillegg kommer det sportslige - hvor man får enda større spredning i spillernivå om man øker fra 78 til 120. De merinntektene på 35.700 er kun en papirbasert beregning - og er ikke sikkert noe av de pengene ville vært igjen i etterkant.

Håper du nå klarer å forstå

Google

over 15 år siden

Google

Skjønner jo det.
Men i fjor var det samma greiene, halvfulle startfellt og folk som vil spille som ikke kommer med.
Det skjønner ikke jeg meg på!

Luringen

over 15 år siden

Luringen

Nemlig - halvfulle startfelt. Hvorfor - spør jeg?

Er det for få lavhandicapere her i landet?

Er det turneringsformen?

Er det noen vits for NGF å legge forholdene til rette for enda mer aktivitet når man ikke klarer å fylle "eliterunder"?

Skal man få fulle startfelt til enhver tid må det være noe som gjør at flere fatter interesse! Nøkkelen her er vanskelig å finne - men heldigvis finnes det kreative sjeler som prøver og prøver og prøver og.........aldri gir opp.

Utvides startfeltet med spillere med annet handicap enn invitasjonen tilsier risikerer man frafall fra lavhandicapere som er livredde for å starte sammen med "høyhandicappere" som forstyrrer rytmen eller ikke kjenner etiketten - dermed mister man elitestempelet - så er man like langt igjen.....

Det er en vrien nøtt å knekke - full av ulike faktorer som man forsøker å hensynta såvel på klubbnivå som i toppen. Desto flere som forstår dette - jo flere kreative ideer kommer på banen for å skape glede for flere.

Foreslår at du melder deg frivillig i turneringskomiteen i din hjemmeklubb - da får du massevis av erfaring med de forhold jeg nevner. Det er krevende - men utrolig lærerikt og man lærer seg å sette pris på de som gjør sitt beste for å kombinere det sportslige, økomiske og sosiale - med tilgjengelige rammer.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

argumentet ditt med hcp falt vel litt bort i det jeg titta på reservelista. Der finnes det altså 5 spillere som har følgende hcp
+1.5
0.3
1.4
1.5
2.3

Mens det finnes 20 spillere med mer enn 4 i hcp. Ville vel tro at disse på reservelisten hadde bidratt til å heve kvaliteten på feltet. Men det kan jo være andre grunner til at de er på reservelisten,hva vet jeg.

Apropos

over 15 år siden

Apropos

Det er vel greit at det er kval-kriterier også for de beste.
Arrangøren står vel rimelig fritt ift noen plasser vil jeg tro.

Ser at det er mange deltagere i jenteklassen, den var vel litt spe i fjor såvidt jeg husker.

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Så vidt jeg kan se er det nå 11 deltagere i dameklassen, og det er fortsatt nokså spedt i mine øyne selv om det nok er en bedring i forhold til i fjor. Allikevel, listen inneholder noen voksne damer med 5 og mer i hcp og som nok har fremtiden bak seg. Charlotte Andresen har jevnt over spilt bra tidligere og har mange gode resultater, men satser vel neppe like mye som før. Ellers er det noen juniorer av litt forskjellig kvalitet. Det er tydelig at collegespillerne fortsatt er i USA og derfor ikke er med. De er nå ferdige med en krevende turneringssesong og vil nok gjerne ha litt mindre fokus på golfen en periode før sesongen starter igjen for de i september. De dukker nok opp når Lag NM nærmer seg og de trenger litt spilletrening igjen.

Nivået på damesiden i denne åpningsturneringen er dessverre ikke imponerende.

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

Det er veldig enkle prinsipper for startlista, og kriteriene kan man finne på golfforbundets side.
Jeg er en av de med over 4 i hcp, og jeg skal langt i fra påstå at jeg er i nærheten av noen av de gutta mellom +1.3 og 2.3 på reservelista.
MEN, jeg kom med på et par turneringer ifjor og fikk dermed plass i år på grunnlag av resultatene der. Skulle jeg så ha gitt fra meg plassen i år, bare fordi det er noen presumptivt bedre spillere som ikke har fått plass??
Uansett gleder jeg meg til årets første turnering. Håper den verste rusten er borte, og at man ihvertfall er i nærheten av å treffe ballen!

Kevin

over 15 år siden

Kevin

sikkert vel fortjent 10xG:-) Det var bare ment som et svar på det med hcp som en skrev over mitt innlegg,og at det er flere med lavt hcp som ønsker å spille tydeligvis. At det finnes andre kriterier enn lavest hcp har jeg ingen problemer med

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

Jeg skjønte det. Og jeg er også enig i at det burde ha vært flere plasser nå på første turnering. Nå har jeg sett at det skal bli flere plasser i de neste, og det blir jo bra da.

ref: http://www.facebook.com/?sk=2361831622#!/pages/Norgescup/354373645667?ref=ts

Håper hjemmebanen åpner snart, så man får trent litt banespill også. har ikke råd til å reise rundt og spille greenfee flere ganger i uka... :(

Er det mulig

over 15 år siden

Er det mulig

HVordan kan man la gamle 7 handikappere fortrenge en med +1.5 i hcp. Dette skal da være en elite turnering og ikke en mid-amatour eller Junior B turnering. Noen sover i timen i NGF og det er virkelig synd på han med +1,5 som ikke har turneringstilbud. Antar at han var junior i fjor.

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

Regner med at den gamle 7-hcperen enten har kvalifisert seg, som alle har hatt mulighet til, eller han har fått wild card av arrangørklubben, som de bruker som de vil!

tilskuer

over 15 år siden

tilskuer

Hvis han var junior i fjor burde han vel ha kommet med på "ungdomskvoten" i år. Men + 1,5 i hcp ville jeg tatt kontakt med NGF for å prøve å få et wildcard fra dem. De har etter bestemmelsene ubegrensede muligheter til dette ved behov. Enig at det blir merkelig at en så god spiller ikke skal klare å komme med på denne turneringen.

Følg med

over 15 år siden

Følg med

Enig at +1,5 hcp'er burde komme med, men han var helt sikkert ikke junior i fjor. Aldersgrensen for juniorer er økt med 1 år i år dvs. junior i 2009 = junior i 2010.

Apropos

over 15 år siden

Apropos

Dersom folk i fjor valgte ikke å kvalifisere seg til årets NorgesCup synes jeg det er helt greit at de ikke automatisk kommer med. Greit å lære at valg medfører noe.

Skreddersydd

over 15 år siden

Skreddersydd

Veldig enig med trådstarter. Styret må ta tak og påse at NGF får en mer offensiv holdning. Dagens turneringstilbud er ikke godt nok og det er NGF's ansvar. Sportslig ledelse var vistnok ikke engang til stede på NC på Solastranden. Dersom det er sant er jeg sjokkert, hva annet ble prioritert som var viktigere???????

Gladgolferen i Mjøndalen

over 15 år siden

Gladgolferen i Mjøndalen

Jeg er normalt motstander av å henge NGF - siden jeg altfor ofte ser at det mangler så mye engasjement fra alt for mange golfere.

Men dersom det stemmer at NGF glimrer med sitt fravær på NGF arrangementer må noen våkne. Hva i allverden skal vi med NGF til, dersom de ikke er tilstede der det skjer - på NGF arrangement - for å få "hands on" føling med hva som skjer? Er reisetiden det store problemet - ja da må NGF settes sammen på en måte som gjør det mulig for NGF å være tilstede på slike tilstelninger - eller få noen representanter som sørger for å være mye på farta.

Luringen

over 15 år siden

Luringen

Så et lite innlegg til rundt antall startende og handicap og pris for deltakelse osv.

Dersom flere hadde tatt seg tid til å se på hva som ligger til grunn for NC - som man MÅ forholde seg til - så ville det blitt mye tydeligere for flere - og mye mindre tullete sutring. (se her: http://www.golfforbundet.no/photoalbum/view/?size=org&id=323866 )

Det fremgår i invitasjonen at grensen for antall er 78 spillere - og det er satt av et visst antall innenfor hver kategori - og dersom det ikke er fullt i en kategori så kan man ta inn flere i de øvrige klassene - så for meg virker det som man her har lagt forholdene til rette for at mange kan delta - under forutsetning av at det er noe ledig kapasitet.

Ønsker man å gjøre om på NC invitasjonen som er satt - MÅ man forstå at det først skjer i 2011 i så fall - for reglene for 2010 er satt. Det er derfor bare å engasjere seg og sørge for å komme i posisjon til å kunne komme med gode innspill til NGF før invitasjonen for 2011 er klar.

Anti-luringen

over 15 år siden

Anti-luringen

Det står at det er cut hvis det er over 78 spillere. Dette må jo bety at det vil være over 78 spillere i en del turneringer.

Problemet på Solastranden var jo at klubben ønsket større felt og hadde planlagt dette. Jeg og fler hadde fått beskjed om at feltet ville bli mye større og hadde bestilt fly og hotell.

Deretter kommer helomvendingen. Hadde vært interessant å vite hvem som bestemte at feltet skulle være så lite. Var hvert fall ikke problem med dagslyset.

Anti-luringen

over 15 år siden

Anti-luringen

Det står at det er cut hvis det er over 78 spillere. Dette må jo bety at det vil være over 78 spillere i en del turneringer.

Problemet på Solastranden var jo at klubben ønsket større felt og hadde planlagt dette. Jeg og fler hadde fått beskjed om at feltet ville bli mye større og hadde bestilt fly og hotell.

Deretter kommer helomvendingen. Hadde vært interessant å vite hvem som bestemte at feltet skulle være så lite. Var hvert fall ikke problem med dagslyset.

Mye bedre før

over 15 år siden

Mye bedre før

Større startfelt og cut tror jeg foretrekkes av de fleste. Hvorfor har pampene endret dette mot viljen til spillerne og klubben. Uforstålig, og selvfølgelig ikke begrunnet. Når de ikke engang stiller opp selv mener jeg de de burde bli fratatt enhver myndighet på dette området. Spillerne bør organisere seg og fremme krav. Vi blir jo behandlet som arbeidere på 1900 tallet. Dette burde vært demokkratisk diskutert mellom spillere, klubb og NGF.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her