Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Kriseår?

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Bjørnstad sliter, Tage sliter, Skarpnord sliter. Larsen har brukbar plassering på CT rank men misset cut'en på Madeira. Martens/Lundgreen på delt siste i European Nations Cup. Ingen damer med kort på LET. Amatørene raser på Randa rankingen. Den eneste som leverer er Tutta.

Ser vi nå resultatet av noen års gal satsing fra NGF eller er det håp for oss gale nerder om at vi vil få noe å glede oss over etter hvert? Kan Thorp og Kristiansen våkne? Kan Børsheim og Kofstad bli proffer å stole på?

Selv optimisten Sam kjenner at det tærer på optimistlageret (særlig når eget spill i går var ufattelig rævva og ødela humøret).

Jeg krysser fortsatt fingrene - men synes det ser svart ut.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Jeg må dessverre innrømme at jeg er ganske enig med deg, Sam. Det ser ikke særlig lyst ut. Nå er ikke jeg en superoptimist, bare en vanlig litt optimistisk fyr. Men jeg gidder knapt følge med lenger, og det er ikke et godt tegn.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

MS har vel kortet på LET?
Jeg er ikke sikker på at man bare kan skylde på NGF.
Det blir for enkelt.
Mange av de som var gode amatører er vel ennå college-spillere. Det er jo en bra skolering for golfspillere.
Thorp valgte en annen vei fordi han trodde han kunne hoppe over en lengre amatør-karriere. Høy risk med ikke utdanning og usikker Pro-satsning.

Det som mange tror er at god som junior = god som senior. Mange idretter har vist at gode jr blir borte, mens slitere som juniorer blir vinnere som seniorer.

HB virker ikke å ha noe ønske om hjelp, han ønsker å gjøre ting etter eget hode.

Generelt har vi for liten bredde / kvalitet her hjemme ift Sverige.
Fra egen klubb ser jeg ikke mange som trener hardt nok til å bli bra.
De tror de er gode når de er 17 år og har 6-7 i hcp.

Apropos

over 15 år siden

Apropos

I mine øyne alt for tidlig å snakke om krise, Tage er i mine øyne den eneste av "toppene" som sliter.

Spennende når de skandinaviske tourene starter, Thorp hadde fin mars i Spania som skaper forventninger hos meg.

NGF klages det uansett på året rundt av de som kan masse her inne.

Gladgolfer i Mjøndalen

over 15 år siden

Gladgolfer i Mjøndalen

Uteblivende toppresultater kan jo allitds legges NGF til last - men da må i så fall NGF ha muligheter til å pålegge opplegg på utøverne som man forventer skal prestere - så får utøvere som lykkes etter dette opplegget ha en "kickback" til NGF.

Så lenge det ikke er noen gevinst for noen å bli med på NGF opplegg eller for NGF å få noen til å prestere på topp - så får vi bare ta til takke med de som evner og makter å ta seg til toppen.

En ting er i allefall sikkert - vi har ingen bakgrunn her i landet for å kunne forberede spillerne på hva som venter av rotterace på ET eller PGA - til det er både NGF og andre instanser alt for distansert. Man reiser gjerne over og ser på - men er ikke med der hvor det skjer så man kan introdusere "up and coming" for dette sirkuset. Når vi får noen innenfor - så tror jeg det kan bli mulig for flere å nå opp - for da finner man noen som kan lage et utviklende opplegg som sørger for å ta gode talenter den veien de må for å kunne oppnå sitt fulle potensiale.

Men jeg venter gjerne - for at det kommer til å skje er jeg overbevist om.

HB har vist at man kan komme og komme tilbake på PGA, MT at man kan klare cuten på The Open, Tutta helt i toppen - så den som venter - venter - så gleder vi oss når vi ser det vi alle håper på.

Om noen har klar resepten på å få det til raskt - så sørg for å sette inn dine folk der hvor det trengs.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

En taktisk tabbe å legge inn de tre bokstavene NGF her - burde visst at det tente den vanlige forsvarsfireren.

Gi beng i at jeg skrev det, anse det som uskrevet - poenget var ikke NGF, men at det ser ille ut - og spørsmålet er om det er håp.

dutte

over 15 år siden

dutte

Luften gikk vel ut av HB sin sesong omtrent samtidig som det siste talglyset til GB brant ned:-)

Tenk hvilken optimisme og glød en Challenge turnering her i landet ville generere. Ikke bare hadde de nest beste fått noe å se frem til, det ville også gitt NGF muligheten til å få wildcards til andre turneringer på touren.
Spillere som Thorp, Kristiansen og Stian Hansen bla. ville da fått muligheten til bedre matching enn de får på Ecco og Hi5 Tour. (Opps, glemte Paltto :-) )

Er det noen som vet om det seriøse planer om å få Challenge Touren tilbake til Norge? Fred Olsen sponser for andre år på rad turneringen på Kanariøyene, burde det ikke blitt gjort et fremstøt der?

kevin

over 15 år siden

kevin

Håp er det vel alltids i golf,men enig at ting ser ikke så veldig lyst ut. Henrik er langt unna å beholde kortet sålangt,selv om de mest ihuga fans har rett i at med 4 gode dager så hevder Henrik seg helt oppe,noe de to 17.plassene viser. Men det han viser nå holder liksom ikke når man gjør opp totalen. Men jeg håper fortsatt..

LPGA har jo ikke hatt mange turneringer ennå og føler meg sikker på at Tutta vil være med å dominere de fleste turneringene der,hun er så god og har alt som skal til.
Marianne har hatt en god plassering på LET i år og vi vet hun kan,men tror hun skal få det tøft med å hevde seg høyt oppe på LPGA.

Om det blir et kriseår er vel litt tidlig å fastslå,men blir det ikke bedre enn det er nå så er det krise ja. Se på bare på interessen her inne hvor mye den daler når Henrik ikke spiller bra og misser cut etter cut

Bør vi kanskje håpe på at Henrik kommer i samme ball som Tiger neste uke i Quail Hollow,og at han blir oppildnet og skjerpet av det. Da vil iallefall interessen øke,og ikke minst eksponeringen. Så får man håpe at Henrik kan levere noe som inspirerer andre

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

SS.

Forsvarsfireren?
Jeg skrev faktisk bare det jeg mente.

Generelt tror jeg det er for lite toppidrettsholdning innenfor golf, og for mange puter som kanskje dyttes under håpefulle.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Sorry, Scrambler - den siktet ikke mot deg - men jeg så fotball på TV :-)

Trollis

over 15 år siden

Trollis

@dutte - mener å huske at det fra sist golfting ble opplyst at NGF hadde avsatt 500.000 for å sikre en Challengetour. Hva som skjedde vites ikke. Mener også å ha hørt at Ecco Tour hadde bestemt seg for å ha to turneringer i Norge i år. De hadde selv skaffet norsk hovedsponsor for dette, men heller ikke disse tourene ser vi på årets terminliste. Noen som vet (tør fortelle) hvor det ble av disse tourene...?

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Interessante spørsmål, Trollis. Jeg håper noen er i stand til å komme med gode svar også. Så langt ser det unektelig litt rart ut.

Ifølge virksomhetsplanen 2010-2013 skal Norge til enhver tid ha 1 på LPGA, 1 på PGA og 6 spillere på ET/LET. I tillegg skal vi ta medalje i lag-VM, og få økt deltagelse i turneringsspill på alle nivåer.

Det står imidlertid fint lite om hva NGF vil gjøre for at vi skal få spillere på de aktuelle tourene. Pr i dag er all informasjon på NGF's nettsider om Team Norway tomt, dvs det er bare bilde av en golfball med et norsk flagg på.

Målet om økt deltagelse i turneringsspill på alle nivåer rimer dårlig med erfaringene fra Galvin Green tour i fjor, manglende sponsor til Norgescupen i år og manglende Challengetour. Godt vi har ihvertfall 1 turnering på Nordea-tour i år!

Foooore

over 15 år siden

Foooore

Jeg er rimelig sikker på at både Henrik, Tage og Marianne er misfornøyde med åpningen av sesongen, men å spekulere i krise i paril er pussig når man skal være optimist.

Spennende måneder framover, regner med at mange norske skal spille i Sverige&Danmark, og JAL tror jeg vil snekre sammen masse bra.

På jentesida i Europa er det skralt med norske farger, men ihvertfall JulieD vil komme sterkt i årene framover.

Innmari Serriøs

over 15 år siden

Innmari Serriøs

Vel Foooore, når man ser hva de sliter med, så er det vel lov å kalle det en kriseåpning i hvertfall?

Marianne har som målsetning å etablere seg på LPGA, og Henrik er inne i varmen for andre gang uten å hevde seg nevneverdig.

noen som kjenner til det nye treningsmønsteret til Henrik?
Er det noe trening?

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Enig i at det er noe tidlig å rope på krise, men med en slik sesongåpning er det berettigt å stille spørsmål.

Det er veldig tynt på jentesiden, dessverre, men Julie D?, Mener du Dønnestad? Bortsett fra veldig gode resultater i collegegolf ifjor da hun steppet inn på golflaget til universitet sitt hvor hun vel egentlig spiller fotball satser vel ikke hun på golf? Jeg tipper du mener Tonje Daffinrud, og da er jeg enig med deg. Rachel Raastad har forøvrig også spilt stabilt bra over tid i USA.

Foooore

over 15 år siden

Foooore

My bad, selvsagt Tonje!!

Blir spennende å se hva Rachel og Karianne gjør etter skolen.

kevin

over 15 år siden

kevin

Man får ta med seg alle norske framganger man kan få

http://www.golferen.no/wip4/detail.epl?id=480955

Jung

over 15 år siden

Jung

Her nytter det ikke å kritisere NGF. Jeg er enig med trådstarter at det er krise i norsk toppgolf, og det har det vært lenge. Optimismen har vært ufattelig stor og naiv, både fra NGF, kommentatorer og debattanter her inne.
Årsaken til at lille Norge ikke hevder seg i internasjonal toppgolf er simpelthen at vi ikke har noen virkelige talenter, og at de vi muligens har/hadde ikke er villig til å forsake det som trengs. Dvs. trene og jobbe døgnet rundt med golfen, og ikke innbille seg at noe kommer av seg selv fordi man er så jæ... god på amatørplanet og i klubben. Når disse møter virkeligheten i store turneringer faller selvbildet sammen, og de innser (?) at kvaliteten der ute er mye større enn de hadde trodd.

Dessuten er konkurransen internasjonalt ufattelig stor og hard, og den har bare økt de siste årene. Den har økt mye mer enn vi har klart å henge med. Min spådom er at norske golfspillere - bortsett fra Tutta, som er et eksepsjonelt unntak - vil sakke lenger og lenger akterut med årene. De norske "lovende juniorer" på herresiden har ingen sjanser i dette gamet, dessverre.

???

over 15 år siden

???

Krise - krise?????
Norge har aldri hatt med så mange personer i verdenstoppen. Skjønner ikke at dere si det.

Det er mye vanskeligere å komme inn på LPGA enn nå få OL-medalje i langrenn. Men det er jo krise i herrelangrenn også.................

Jung

over 15 år siden

Jung

Forbausende stille her etter at både ETJ, JAL og PK ikke klarte cuten i ukens turneringer på ET og CT. Da er det på tide å gjenopplive denne tråden. Men stillheten skyldes vel at vi hverken er flagellanter eller masoschister.
Er ukens elendighet tilfeldige, eller ledd i en trend? Hvorfor blir JAL top10 en uke og MC neste uke - i den internasjonale golfens laveste divisjon? Hvorfor er ETJ så dårlig, at vi allerede nå kan si at det blir nytt ET-kval til høsten? Hvorfor er PK så svak, han som skylder på manglende støtte fra NGF? Ville han ha spilt bedre om han hadde fått mer penger?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her