Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Norgescup Solastranden 8-9 mai

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Siden det er en viss interesse rundt Norgescup turneringene så tenkte jeg vi kunne ha en egen tråd om turneringen på Solastranden denne helga.

Siste oppdaterte deltagerliste finnes her: http://www.solastranden.no/doc//Deltagerliste%200605%201600.pdf

Starttider og livescore finnes her: http://www.golfbox.no/livescoring/startlist.asp?tour={505A4E73-D6EF-4059-BAA5-C5472B3C365D}&rd=1&lang=1044

Ser ut som det er meldt fint vær hele helga,men kanskje finest i dag.
http://www.yr.no/sted/Norge/Rogaland/Sola/Stavanger_lufthavn,_Sola/helg.html

Skal prøve å få fulgt med litt i helga,og oppdatere litt hvordan det går. Kanskje noen av deltakerne bidrar med litt info også.

Lykke til 10xG og alle andre

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

Jo takk. Har akkurat spilt banen en runde. Aldri spilt den før. Artig bane, med vind som den store faktoren. Også noen strategiske valg om hvor man bør lande i forhold til pinneplassering...
Blir spennende å se om man kan treffe ballen. Kjente at man ikke har fått trent så mye på gress, og nærspillet var mildt sagt rustent.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

10g'er; husk at alt annet enn greentreff på første er dårlig på hull 4 og at selv en høyhandicapper som meg har spilt banen på 76 slag..... jeg forventer low 60's...

Slappy

over 15 år siden

Slappy

Dog er banen som ellers har åpent hele året, historisk sterkt preget av vinteren. Håper forholdene er noenlunde...

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Hmm... Man legger merke til at ggggggggg har begynt å omtale seg selv i 3.person.

Er det EGENTLIG et godt tegn?

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

det er ikke et godt tegn... Men, JEG skal gjøre så godt jeg kan. :)

snappy

over 15 år siden

snappy

Siden jeg ikke stiller så tror jeg Are tar dette lett... :-)

Vinner score blir -2.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Siden jeg stiller og ingen vet hvem jeg er, så er jeg han som vinner.

-2? Gjerne det :-)

Kevin

over 15 år siden

Kevin

3 spillere er på -2 etter 9 hull(bla Friestad som Snappy tippet),mens beste etter fullført runde(en av få som er ferdig) er Schiager på +1.

Titta på webcam derfra,ser ut til å være knallvær,litt drag i vindpølsa.

http://www.solastranden.no/index.cfm?id=14080

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

Ferdig med runden, gikk på 3 timer og 50.
Litt vind, ikke ille. Jeg hadde en plan med runden, men når evnen til å følge planen ikke er til stede, så blir det ymse.
Jeg hadde æren i dag å være med på den beste front-9 jeg har sett. Magnus Jeppson gikk -6 på front, med en bogey...
Desverre fikk han litt rot på back, men morsomt å se en som kan slå golfball!
Det var ballplassering idag på kortklipt, +områder som var vertikalskjært ellers på spillefeltet.
Blir en fin dag i morgen også, hvor man satser på å gå en normal god golfrunde. Spådd samme vind som idag, som ifølge de lokale her ikke ER vind engang... velvel.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

En birdie og tre doble er vel midt på treet, 10ger. Jeg tror du går litt bedre i morgen.

kevin

over 15 år siden

kevin

blir moving day for deg i morra da 10xG:) Lykke til

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

Jo takk :)
Umulig å spå, men planen er fortsatt å unngå dobbeltbogey, og å misse på riktig side av pinnen...... som kjent gikk ikke det etter planen i går.
Artig episode ved hull 13 :) En fallskjermhopper, som nok var rimelig nybegynner, bommet på landingsplassen sin med 400 meter og landet ca 30 meter midt foran greenen jeg skulle slå inn på:) Måtte vente noen minutter til han fikk samlet sammen greiene sine og tuslet avgårde, så jeg fikk slått mitt dårlige slag... ;) (ble en chip og 3-putt, så en "fin" 5 på det 138 m par 3 hullet.)
God Natt fra her. :) ( og takk til Ronny!!!)

kevin

over 15 år siden

kevin

Morsom historie med hopperen. Ser ikke ut som det blir mange som går under par i dag heller. 3 mann er foreløpig under par sålangt ca.midt i runden.

ggggggggg

over 15 år siden

ggggggggg

Tøffe forhold i dag. Mye vind og 5_6 grader. Jeg uten like bra balltreff og for lite vinderfaring hadde ikke sjans. Morsomt å spille, blir bedre neste gang.... nå må hjemmebanen åpne snart så man får spilt litt.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Jau :-)

kevin

over 15 år siden

kevin

bra seier for Bertheussen,som gikk på -2 i dag.

Gjest

over 15 år siden

Gjest

Selv om Solastranden gjennomførte et fint arrangement så var det lite som minnet om at dette er Norges "høyeste" nivå. NGF og dens store sportslige stab var alle fraværende. Kanskje det var en viktig håndballkamp som ble prioritert. NGF har nok penger til å gjøre Norges Cup til et flaggskip turneringsmessig. Dersom vi halverte sportslig stab kunne NGF betalt 500.000 hver til Norges cup arrangørene. Det hjelper lite med en stor (usynlig) stab når man ikke har et godt turneringstilbud.

Hvordan kan det nye forbundstyret akseptere at turneringstilbudet blir dårligere år etter år. Personlig tror jeg det er på tide å kalle inn til ekstraordinært ting til høsten og begynne oppryddingen, dette er ikke godt nok. Alt går jo i feil retning og de som ikke ser det må mangle kunnskap.

snappy

over 15 år siden

snappy

Prisene på å spille en slik turnering er blitt så høye de siste årene at jeg gidder ikke stille... Er det rundt 900 kroner det koster nå.. Helt sykt.

Da P4 Tour var så kostet det 450 Kroner mener jeg, og rundt 800 for NM.

Rundt 900 Kroner for å spille en Norgescup som minner mer om tidligere Ama-Tour en gamle P4 er ekstremt i overkant. Nå er det garantert ikke noe savn at jeg ikke spiller, men jeg vet at flere spillere ikke gidder å spille disse turneringene pga prisen. P4 hadde vente lister på sikkert 40 navn hver gang. I dag har ikke Norges cupen fullt start felt en gang. Ingen tvil om at dette går i feil rettning. Noe må gjøres.

Nuh

over 15 år siden

Nuh

Var 130 påmeldte til Solastranden. 850,- for 2 runder + innspill. Det er ikke ille. Fly + hotell dro opp en del...

Trippelbogey

over 15 år siden

Trippelbogey

Enig ned siste taler ("Nuh"). Det er jammen ikke mye grunn til å sutre over denne prisen, 3 runder til en gjennomsnittspris av ca. 280 kr. er mye mer gunstig enn vi som "vanlige" greenfee-gjester slipper unna med.

TB

snappy

over 15 år siden

snappy

Den er grei, om man tenker slik... Men når man betaler 850 kroner, og spiller en turnering man ikke kan tjene penger på å spille mister vi de beste deltakerne...

På P4 kunne vi i allefall vinne noen kroner. Her betalte vi 450 kroner, og klarte vi cutten så gikk vi i overskudd.. Vi gikk ca. i null om vi fikk siste plassen etter tre spilte runder om man tar med hotell og reise.

At man vinner en Galvin Green wind breaker fra 2007 om man vinner lokker ikke de beste spillerne.

Slik jeg ser det så burde det ikke være noe forskjell på prisene for en Norgescup eller Regiontour. Det spilles to runder begge steder... Premiene er ofte bedre på regiontour. Okay, man får innspill.. Men hva teller det...

De fleste baner i Norge har ikke 100 greenfee gjester på 2 dager... Det har i allefall ikke Solastranden. Medlemmene får heller ikke redusksjon i sin årskontigent pga av en slik turnering.. Så hvorfor skal det koste så mye da.. Hva er poenget med en slik tour... At klubbene skal tjene penger på dette, eller at det sportslige nivået i golf skla bli høyere en tidligere... Det er det som er spørsmålet å stille seg.

Få noen sponsorer på banen... Det er det som trengs. Det er garantert mange som vil bli med på dette av de største selskapene i norge.

En snitt pris på 280 kroner er greit på en banen man virkelig har lyst til å spille 3 ganger på tre dager.. Men si at du ikke har så mye til overs for en bane, men ønsker å konkurrere... Det er derfor du stiller opp..

Du må du altså ut med rundt seks tusen kroner i året for å spille alle turneringene i Norges Cupen.. Da uten muligheter for å tjene en eneste krone på premie penger... Skal dette være tiltrekkende, jeg synest ikke det høres veldig bra ut.

Jeg kan ikke få sagt det enklere en at norgescupen er som gamle Ama-Tour (Bare med dobbel pris), og tilsvarende til P4-Tour er dessverre fraværende.

FORE-play

over 15 år siden

FORE-play

Enig med Snappy.....

Det er lite profesjonellt gjennomført fra NGFs side, og som alt annet derfra, så er fokus på helt andre ting enn det det burde være.

Resurrected

over 15 år siden

Resurrected

Jeg synes ikke det er noe å si på at klubbene får 900 kroner per spiller for å arrangere norgescup. (Nå gjør de sikkert ikke det, for forbundet er vel inne og tar for seg litt av det tipper jeg).

Jeg er også enig i at det er en høy pris å betale for de beste spillerne som skal ha dette som et yrke, og som ikke ser på det som billig greenfee for tre runder golf, men som en utgift de kanskje ikke får igjen.

Svaret blir da at klubbene bør få 900 kroner,OG at spillerne ikke bør betale mer enn 450. Resten må derfor komme fra et annet sted. Hadde man vedtatt forslaget om å øke årsavgift til NGF med 10 kroner, og øremerke disse til turnering så hadde man kunnet dekke opp differansen der. Men det var altså ikke halvparten av golfklubbene der ute interessert i, og derfor er det blitt som det har blitt. Foreslår derfor å undersøke hvordan egen klubb stemte i den saken, for så å vite om man har "seg selv" å takke eller ei.

RA

over 15 år siden

RA

Forstår meg egentlig ikke på all klagingen her. NGF gjennomførte et prikkfritt arrangement i helgen.

snappy

over 15 år siden

snappy

Ingen som klager på arrangementet i helgen... Solastranden arrangerte sikkert som de alltid gjør.. Prikk fritt, og med en hyggelig stemning.

Jeg elsker å spille turnering på Solastranden. Amatour på Solastranden var alltid et høydepunkt før første P4 på Meland i sludd og scorer på over 80. Hahaha. Det var alltid greit å lave 70 eller høye 60 runder i bakhodet da... Når man stanger hode i trærne på meland's nummer 15... Meland er en bra bane, men i overkant krevende tidlig i mai :-)

Problemet er vel at insentivet for de beste spillerne ikke finnes lengre.. Derfor blir ikke Norges Cupen den nye P4 Touren...

Om noen er uenige kan dere gi meg to bevis på at Norges Cupen er mer lik P4-tour, i forhold til gamle Ama-tour. Det skal dere slite med.

VR45

over 15 år siden

VR45

Ser jo det jeg og at nivået er dårligere. De beste er vel like gode, men det er ikke så mange av dem, og ellers er det mye mer ujevnt.

snappy

over 15 år siden

snappy

Du tar feil... I enkelte P4-Tour turneringer var det rundt 15-30 spillere fra Sverige, Finland og Danmark..

I 2005 (tror det var det) hadde vi en vinner på Nes som i dag har vunnet på European Tour.

I dag er nivået så lavt, at jeg tørr tippe på at jeg faktisk kunne ha sjangse til å vinne en Norgescup på en god dag, og etter mye god trening i forkant. Dette kunne aldri skjedd på gamle P4-Tour.

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

Jeg tror vi må innse at Norge er for lite til at man kan ha en fullverdig Pro-Tour bare for oss.
Det er like bra at de beste stikker og spiller Ecco Tour. Der er det både flere bedre spillere og bedre premier. Det man må jobbe for er at Ecco Tour(eller liknende) legger noen av sine runder til Norge.

Så får det være en Amatour/NorgesCup for de som er igjen. Det skal jo uansett være et springbrett for de som vil satse, og en turnering for de som liker å spille turnering mot/med de "nest"-beste.
Eller er jeg helt på bærtur?

Gladgolferen i Mjøndalen

over 15 år siden

Gladgolferen i Mjøndalen

Jeg tror jammen Resurrected har gått seg helt bort jeg. Spilleren skal kun betale kr. 450,- for en 3 dagers turnering - siden han skal leve av det???

Det kalles da jammen sponsorer som betaler mens man er på vei opp - men å belaste meg som hobbygolfer - mer enn det som gjøres i dag - det vil jeg jammen si er å ta feil av greenen.

Først skal jeg kanskje betale mer for at de beste skal komme og skjemmes bort - uten at de skal betale noe i nærheten av det dette koster - og i tillegg ta opp banen jeg er medlem på?

Vær så god å forsøk - men bli ikke overrasket om det blir et rungende nei.

Resurrected

over 15 år siden

Resurrected

Jeg hadde ikke hatt noe i mot å betale en tier eller to ekstra i året hvis det sikret en pro-tour i Norge. Jeg tror at en attraktiv pro-tour ville stimulert til nivå-økning og også vekst for golf i Norge. I dag har man mer eller mindre bevisst tatt valget at golf ikke skal være et profesjonelt idrettsalternativ, kun en mosjonsidrett i dette landet. Det synes jeg er synd, fordi jeg tror det er bedre for alle om vi hadde begge deler.

Vi klager på nivået på de norske golfspillerne, at de ikke ofrer nok, er bortskjemte, ufokuserte osv. Ja, selvfølgelig er de det, for det er de fleste andre også i dette landet her. Man kan ikke glemme den sosiale og økonomiske posisjonen og bakgrunnen man har som norsk statsborger, og forvente at de som skal bli gode golfspillere skal gi avkall på alt dette. Ønsker man profesjonelle norske golfspillere så tror jeg at man må lage rammer som gjør at man ikke trenger å gi avkall på det samme gode liv som de fleste nordmenn nyter. Se hva Kaensche, Aronsen og de gutta der tjener. De får all min honnør for at de fortsatt satser!

Det er bare å se til langrenn og fotball, gode støtte-apparat, nasjonal satsing og tilrettelegging. Egne smørere, lagledere, kokker, psykologer osv. Det er (dessverre) det som må til hvis man vil gjøre en idrett til en alternativ levevei i Norge. Men mange har den holdningen at man skal ofre blod, svette og tårer, og samtidig risikere å ikke sitte igjen med noe.

Det burde ikke overraske noen at sånne rammer ikke dyrker frem gode golfspillere i Norge. Det kan virke som at skal man bli god i golf i Norge i dag så må man ha god økonomisk sikkerhet i bunn (rik familie) OG samtidig være interessert i å jobbe rævva av seg rent sportslig. En kombinasjon som i noen tilfeller tilsynelatende er selvmotsigende, og som i beste fall begrenser veldig på antall potensielle gode spillere.

Alle må kunne ha sin mening om man ønsker gode proff-spillere i Norge, og man må gjerne være sparsommelig med ti-kronene. Jeg synes i hvert fall at golf som idrett i Norge er på vei i feil retning, og det synes jeg er synd. Og for ordens skyld, du og jeg som spiller turnering som mosjonister må gjerne betale 900 kroner for det. Vi har valgt en annen yrkesvei, men jeg har ikke noe problemer med at de som skal prøve å leve av det kan få litt bedre vilkår.

snappy

over 15 år siden

snappy

Fantastisk bra innlegg... Dette må være det beste innlegget på denne siden på mange mange år...

RESPEKT...

Foooore

over 15 år siden

Foooore

Mye bra i Resu.. skriver synes jeg.

Jeg tror det er behov for å skille proff og amatør organisastorisk/støtteapparat i forbundet eller andre steder.

Jeg tviler sterkt på at dette lar seg gjøre fra grasrota, her er det Idrettsforbundet/Olympiatoppen som må ta grep, i samarbeid med NGF. Det trengs penger og ressurser, og det er vel en viss knapphet på begge områder.

Snappy

over 15 år siden

Snappy

Sponsorer er nøkkelen... Interspons fikk det bra til.. Samarbeidet mellom Interspons, PGA og NGF gikk i vasken sammen med P4-Tour...

Husk at P4-Tour gikk i vasken i en tid hvor halve verden nesten gikk i vasken.. Nå er situasjonen en helt annen, og større selskaper trenger å posisjonere seg igjen.

Tar NGF et standpunkt til at dette er en tour som skal være en støttespiller mot rus, og et trygt miljø... Ja kommer sponsorene til med penger under armen.

PS: Rette folka må inn å ta denne sponsor jobben.

BD

over 15 år siden

BD

Fint da, at for å prøve å kvale til NC, så må man spille Regiontour, og det blir jo borregaard som er nærmest. Der skal de ha 750,-+ 150,- i innspill... Mot 850,- i NorgesCup... Det her kan bli dyrt etterhvert. Godt man har jobb, så man ikke skal prøve å leve av det her..

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Å ha et proff-forbund og et amatørforbund tror jeg ikke er løsningen - det vil svekke begge. Jeg tror at man i et lite golfland må samle kreftene i en organisasjon - slik man gjør i fotball og alle andre idretter.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Det er sikkert mange som ville betalt både 10 og 50 kroner ekstra i årsavgift for å støtte opp om profesjonell satsing på golf i Norge. Hva med en frivillig ekstra årsavgift?

Golfentusiast

over 15 år siden

Golfentusiast

NGF har nok penger det er bruken av pengene som er helt feil allokert. Alt for mange byråkrater og altfor usynlige ut mot markedet. Hvor er sponsorene og hvem i NGF skal hanke inn støttespillere fra næringslivet. En omorganisering av arbeidet i NGF er nødvendig dersom golfen skal viderutvikles i Norge opp mot nivået til Sverige og Danmark. Håper at det nye styret tar litt tak og stiller litt krav til organisasjonen. Tviler litt på at dette vil bli gjort (styret virker litt sedate de også) men vi får leve i håpet. Forøvrig er jeg enig med Gunnar Bull at medlemmene nok er villige til å hjelpe litt men ikke så lenge NGF flommer over av folk og penger samtidig med at de er helt usynlige.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Hvis jeg visste at pengene ble riktig brukt av NGF skulle jeg gjerne betalt ekstra avgift. Hvis jeg visste at NGF støttet proffene skulle jeg gjerne gått inn som liten (25-50') sponsor også. Men jeg ser ikke helt at det siste er formålstjenlig. Når forbundet sier at de ikke vil støtte proffene er jeg redd for at mitt bidrag ville bli for lite til virkelig å hjelpe. Men; hvis 10-20 andre er med på det samme så stiller jeg :-) da kan vi "make a difference"....

Kevin

over 15 år siden

Kevin

startfeltene utvides http://norskgolf.no/node/586

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her