Resurrected
Jeg hadde ikke hatt noe i mot å betale en tier eller to ekstra i året hvis det sikret en pro-tour i Norge. Jeg tror at en attraktiv pro-tour ville stimulert til nivå-økning og også vekst for golf i Norge. I dag har man mer eller mindre bevisst tatt valget at golf ikke skal være et profesjonelt idrettsalternativ, kun en mosjonsidrett i dette landet. Det synes jeg er synd, fordi jeg tror det er bedre for alle om vi hadde begge deler.
Vi klager på nivået på de norske golfspillerne, at de ikke ofrer nok, er bortskjemte, ufokuserte osv. Ja, selvfølgelig er de det, for det er de fleste andre også i dette landet her. Man kan ikke glemme den sosiale og økonomiske posisjonen og bakgrunnen man har som norsk statsborger, og forvente at de som skal bli gode golfspillere skal gi avkall på alt dette. Ønsker man profesjonelle norske golfspillere så tror jeg at man må lage rammer som gjør at man ikke trenger å gi avkall på det samme gode liv som de fleste nordmenn nyter. Se hva Kaensche, Aronsen og de gutta der tjener. De får all min honnør for at de fortsatt satser!
Det er bare å se til langrenn og fotball, gode støtte-apparat, nasjonal satsing og tilrettelegging. Egne smørere, lagledere, kokker, psykologer osv. Det er (dessverre) det som må til hvis man vil gjøre en idrett til en alternativ levevei i Norge. Men mange har den holdningen at man skal ofre blod, svette og tårer, og samtidig risikere å ikke sitte igjen med noe.
Det burde ikke overraske noen at sånne rammer ikke dyrker frem gode golfspillere i Norge. Det kan virke som at skal man bli god i golf i Norge i dag så må man ha god økonomisk sikkerhet i bunn (rik familie) OG samtidig være interessert i å jobbe rævva av seg rent sportslig. En kombinasjon som i noen tilfeller tilsynelatende er selvmotsigende, og som i beste fall begrenser veldig på antall potensielle gode spillere.
Alle må kunne ha sin mening om man ønsker gode proff-spillere i Norge, og man må gjerne være sparsommelig med ti-kronene. Jeg synes i hvert fall at golf som idrett i Norge er på vei i feil retning, og det synes jeg er synd. Og for ordens skyld, du og jeg som spiller turnering som mosjonister må gjerne betale 900 kroner for det. Vi har valgt en annen yrkesvei, men jeg har ikke noe problemer med at de som skal prøve å leve av det kan få litt bedre vilkår.