Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

hvor mye har feil lie å si?

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

tok en kjapp test før helgen og antar at alle køllene mine er ca 1.5-2 grader flat. hva vil det ha å si egentlig? (bortsett fra standarsvaret om at da fader man eller hooker...) har det egentlig noe å si i det hele tatt?? er det bare lie som er feil da, eller kan det også være at skaftet er for mykt?

007%

over 15 år siden

007%

få tebake nicket mitt!!!!!!!

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

Hvor er du medlem?

007%

over 15 år siden

007%

Bastionen.

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

i ski-foreningen...

007%

over 15 år siden

007%

få tebake nicket mitt!!!!!!!

koko trådstart, btw

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

javel? var den for golfrelatert (og forståelig) i forhold til svadaet og posykobabbelet du trykker ut?

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

-o

007%

over 15 år siden

007%

De to ordene "feil lie" vil hjemsøke deg, plagsomt, til forumetiketten din blir bedre!

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

uff...
jeg antar at du vet hva feil lie-vinkel er, men hvis ikke, så bryr det meg ei. Det kommer heller ikke til å plage meg nevneverdig hva du mener og tror.
Ang forumetikette... noen som har et vettu svar på topic?

kevin

over 15 år siden

kevin

Jonag er nok forumets best kvalifiserte for ditt spm...

gggggggg

over 15 år siden

gggggggg

ja.. er ikke han online 24/7? ;)

jonag

over 15 år siden

jonag

Kort svar, lie har antagelig mest å si for spillbarheten, før både lengde, svingvekt, flex og hodeutforming.

For flatt lie er dødens for da vil du aldri føle at treffet virkelig er bra uansett hvor bra du slår. Og jo bedre man er til å svinge jo mer kan man begynne å tilpasse for å få en god følelse. Tåa slår tilbake i treffet istedenfor å gli igjennom. Akkurat som torva/bakken er veldig hard. Og så pushfader man ballen helt til man begynner å pulle den eller overrotere hodet og hooke.

For upright vil føles som om man ikke klarer å la være å pulle ballen, spesielt de korte køllene. Men for upright vil føles veldig mye bedre enn for flatt. Men helen av kølla kan overrotere slik at å slå rett eller fade blir litt vel vanskelig.

Lie må justeres individuelt for de lange køllene, medium køller og korte køller. Sjekk hvor det setter seg grønn plast om du har slått på rangen, sjekk torva at den er flat og ikke dyp ut mot tåa, få en med peil til å hjelpe deg og se når du stiller deg opp og når du slår.

Ved oppstilling må tåa stå noen grader upright siden skaftet svikter litt i selve svingen og kølla flater seg ut.

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

Takk! Kjennes akkurat som du beskriver. Slår ikke torv omtrent, så vanskelig å se der, men jeg brukte en slik "slå"-plate, som setter merker. Fikk merke ca under tallet (på tåen), så det betyr vel at det er litt flatt?

veggiss

over 15 år siden

veggiss

stemmer det ja, er bare å få sjekket alle køller og korrigert de. har du smidde køller bør dette gjøres en gang i året hvis du trener en del på matter.

jonag

over 15 år siden

jonag

Hvis du spiller med såpass feil lie kan det bli veldig hyggelig å få justert det rett :-) Det er rått hvor mye flat lie ødelegger.

Husk at det nødvendigvis ikke er rett å justere alle køllene likt (feks 1 gra upgright, etc). Finn ut hva slags lie du trenger på feks 4er, 7er og PW (og evt LW) og finn ut hva optimal lie er for alle køllene i settet og få det justert etter det. Ta vare på riktig lie og sjekk en gang i året både om køllene har den lien og om du har endret svingen din...

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

hmm, så egentlig har jeg spilt utrolig bra, til å ha helt feil utstyr. ;)
skal komme meg ut og få testet.
takk.

jonag

over 15 år siden

jonag

ja man kan jo håpe at det er utstyret hehe. Men dersom lie er for flat har det nok litt å si. Også psykisk fordi følelsen blir relativt dårlig.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her