Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Snyltere

Kjell T Ring

over 15 år siden

Kjell T Ring

Det finnes noen som spiller golf på norske baner uten lov. Folk som ikke har betalt det de skylder til norske golfklubber er nå sperret fra å booke starttider i Norge via golfbox. De har ikke rett til å spille i Norge før de har betalt gjelda si, penger de skylder deg og meg.

Likevel så er det noen av dem som spiller!? Og det er ikke det at de sniker seg ut på banen heller, så hvordan kan dette slippe gjennom systemet?
Jo, de har kamerater som booker dem inn som anonyme gjester.

Jamfør golfreglene så får medvirkning til regelbrudd, eller enighet om regelbrudd samme konsekvens som regelbruddet. Jeg foreslår derfor at:

1. Folk slutter å hjelpe snyltere inn på norske golfbaner før de har gjort opp for seg.

2. Man rapporterer både snylteren og den medsammensvorne for sånne regelbrudd.

Noen synspunkter?

Urtethè

over 15 år siden

Urtethè

Ja jeg har et forslag: Mind your own business! Herregud! Dette er ikke et stot problem.

Landoze

over 15 år siden

Landoze

Enig. Er det en ting vi ikke trenger er det flere moralpolitibetjenter.

Gladgolferen i Mjøndalen

over 15 år siden

Gladgolferen i Mjøndalen

Slutter meg til punkt 1 og 2.

Bidrar du ikke - så får du heller finne på noe annet.

Bli heller med og bygg opp flotte anlegg og miljøer ved å bidra - det er en lav inngangsterskel på de aller fleste baner - så økonomi burde ikke være noe tema for disse personene - men er en viktig faktor for klubbene.

@lle Fugler

over 15 år siden

@lle Fugler

De som sniker på golfbanen sniker andre steder også! Enten har man moral eller så har man ikke!
Da er det opp til hver bane å sjekke gjester før de går ut på banen!
Også lurt å sjekke de som gårt ut før og etter tiden da proshop er åpen.

Snappy

over 15 år siden

Snappy

Som gjest må man som oftes betale. Driver jeg en golf bane, og en spørr meg om han kan få spille mot å betale greenfee. Ja da ville ikke jeg spurt om vandel. Jeg bryr meg lite om denne personen skylder 500 kroner til en bane i f. Eks Kristiansand. Golf bør bli som i USA. You pay, you play. Ingen krav til medlemskap eller grønt kort.

@lle Fugler

over 15 år siden

@lle Fugler

De som ønsker det kan jo dra dit å spille! I Norge må fortsatt anlegg og drift betales av de få brukerne som finnes, siden golf ikke blir finasiert slik mye annen masse idrett blir!
Så har vi ordninger som lar medlemmer av andre baner få lov til å spille andres baner som gjester via diverse spille avgifter.
Private og offentlige baner kan jo gjøre hva de selv ønsker!

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Kontroller på min bane viser at det er noen spillere som gjerne går ut tidlig uten å betale greenfee. Håper de synes det er pinlig å bli tatt og at klubben deres blir informert. Noen klubber gir vel blaffen, mens noen reagerer overfor slike medlemmer.

Jeg tror green fee spilleres manglende betaling skjer oftere enn snikende spillere som ikke en gang har betalt årsavgiften sin.

kevin

over 15 år siden

kevin

hyppigere kontroller kunne nok hjulpet endel,kan ikke huske at jeg har blitt kontrollert noen gang

Zolidum

over 15 år siden

Zolidum

Det og kun passe sine egne saker, blir feil både når det gjelder golf og andre ting. Det blir for enkelt. For mange slipper for billig unna. Det synes jeg ikke er noe særlig. Bry deg - det hjelper.

Hvis jeg hadde oppdaget noen "snyltere", hadde jeg ikke blunket en gang før jeg hadde sagt fra videre.

Errevs

over 15 år siden

Errevs

Snappy: De har medlemskap i USA også. Jeg har vært medlem av flere klubber der. I commerce områder er det kanskje noen rene pay/play baner, men den store massen består av medlemsklubber.

snappy

over 15 år siden

snappy

Klart der Errevs... Men la oss si du ikke er medlem i en klubb i noe land, men ønsker å spille en bane så får du det så lenge du betaler. Noen private baner nekter deg å spille samme hva. Men poenget er at man ikke trenger å være medlem i en klubb osv i USA for å kunne spille golf.

@lle Fugler: Er ikke alle klubber i Norge private kanskje.. Alle klubber i Norge kan gå konkurs som alle andre private selskaper her i Norge. Er en klubb i Oslofjorden som ikke er medlem av Norges Golfforbund mener jeg.. Og det er den eneste forskjellen. I USA finnes det public banener som ikke er eid av private.. Det finnes vel ikke i Norge. Noen anlegg har statlige del eiere, men det har Statoil, SAS og flere andre store private selskaper i Norge.

Jeg har flere kompiser som jobber i USA i dag. Disse var medlem i en Norsk Golfklubb før de flyttet for noen år tilbake. I USA er de ikke medlem av noen klubb, men får spilleretter via selskapet de er ansatt i. Når kameratene mine er hjemme på sommeren, og ønsker å spille golf, og ikke kan fremvise medlemskap i en golfklubb, ja da blir det unødvendig mye trøbbel... Heldigvis kjenner de fleste klubber rundt her til situasjonen, og lager lite støy når det kommer opp en situasjon. Men andre steder kan det fort skje at kompisene mine blir nektet spill, selv med hcp ned og under null. Dette er sykt.

Yankee

over 15 år siden

Yankee

Med dokumentert hcp skulle det være kurant å få spille i Norge. Har bodd i USA i 15 år og aldri tatt grønt kort. Spilt golf i 12 år og har offisielt USGA handicap Første sommeren jeg spilte golf var selvfølgelig HCP høyt, men hadde ingen problemer med å få spille i Norge ved å vise fram USGA HCP-kort. Saken er vel snarere den at de færreste amerikanske golfere gidder å registrerer score, og svært mange spiller uten å ha et HCP-kort.

snappy

over 15 år siden

snappy

Det er problemet her... Ingen disse jeg prater om spiller på hcp.. Kun slagspill og gjerne en match eller skins game i ny og ne.

Gladgolferen i Mjøndalen

over 15 år siden

Gladgolferen i Mjøndalen

Skjønner ikke hva som er problemet......enten så tar du den støyen som er - om du ikke har noe medlemskap i en klubb - eller så melder du deg inn i en klubb ett år for noen skarve hundrelapper - og slipper støy.

Skal du spare disse skarve kronene - ja så får du støy i Norge - for vi har et krav om at du må være medlem i en golfklubb. En enkel og lettfattelig regel - som gjelder her i landet (akkurat som at det er forbudt med æresdrap). Det handler om respekt - akkurat som man må respektere å komme på Losby ikledd annet enn olabukser - ellers blir du kastet av banen. Selv om mange andre baner tillater dette - må man respektere de gjeldende regler som gjelder - eller finne på noe annet.

Enhver golfer kjenner til medlemskapskravet i Norge - og om de kommer for å spille uten å være medlem - ja så bortvis de - de mangler respekt for dette grunnleggende prinsippet.

Med-lem

over 15 år siden

Med-lem

Det er også en annen viktig sak, og det er forsikring når man spiller golf.
De som er medlem av en golfklubb og tilknyttet NGF er automatisk forsikret. Det kan være lurt hvis uhellet er ute.

Big-lem

over 15 år siden

Big-lem

Forsikringer er som regel wasted money. Men godt å ha den ene gangen i livet når du får bruk for den.

Xy

over 15 år siden

Xy

De som jukser seg ut på banen .... jukser de også når de spiller?

Lawinth

over 15 år siden

Lawinth

Sliter litt med å forstå at noen kan spille til +/- 0 i hcp uten å ha noe kort å vise til, for spill her i Norge.

Om de jukser også når de spiller?
Hvorfor skulle de ikke det, de har i følge debatten ingen tilhørighet eller noe som beviser deres hcp eller forståelse for golf og dens etikette....

Til dere som skriver at problemet er så lite at det nærmest ikke spiller noen rolle. Fatter ikke hvordan jeg klarer å tolke dere dit, men jeg leser at for dere så er det altså helt OK...?

Erre muli...?

snappy

over 15 år siden

snappy

Klart det er vi i Norge som har korrekt system, og resten av verden har et som er mye dårligere... Det viser seg jo både når det gjelder resulteter og kunnskap...

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Lawinth - den var vel ikke helt fair?

Resurrected

over 15 år siden

Resurrected

Hvis jeg forstår trådstarter rett, så er det vel her snakk om de som har ubetalt gjeld til norske golfklubber, og derfor er nektet spillerettigheter i Norge på landsbasis. Ubetalt medlemsavgift kan beløpe seg i 10000 kroners klassen. Her bør vel klubbene være solidariske og nekte spill. En reprimande er vel på sin plass til de som eventuelt booker dem inn også.

snappy

over 15 år siden

snappy

Lawinth: De som jukser er som regel ny begynnere som ikke vet helt at de jukser, pluss golfere som er på vei ned i hcp.

Jeg har selv hcp ned mot null, og bryr meg lite om hva hcp jeg har.. Det eneste jeg bryr meg om er hvor mange slag jeg bruker rundt en golfbane (Det er det som sier hvor god du er til å spille golf)... Tror ikke jeg har regnet ut poeng selv på sikkert 5-6 år.

Om du skal jukse når du har +/- 0 i hcp så er den mest normale måten å jukse på å ikke skrive seg ned i hcp, og stille opp på stableford turneringer. For å kunne stille i en slik turnering må man har hcp kort av ett eller annet slag. Derfor spiller ikke disse gutta, inkludert meg selv stableford turneringer, eller leke golf.

Yankee

over 15 år siden

Yankee

Medlemsskap i klubb for å være forsikret er et godt argument, men dette gjelder vel bare for medlemmer i Norske klubber? Medlemsskap i amerikanske klubber inkluderer ihvertfall ikke forsikring. Betyr dette at alle med amerikansk klubbmedlemsskap og hcp-kort bør nektes å spille i Norge?

Med-lem

over 15 år siden

Med-lem

Når norske golfspillere tilsluttet NGF spiller golf i utlandet er det godt å vite at man er forsikret, det kan skje uhell også der. Noen baner kan kreve at spillerene er forsikret, se link:

http://www.golfforbundet.no/wip4/news.epl?cat=2605&id=456429

Hvor mange av dere tør å kjøre bil uten forsikring ?

snappy

over 15 år siden

snappy

Slår dere så skeivt...

100

over 15 år siden

100

Skjønner ikke hvorfor man skal snike. Kan umulig tro at det finnes folk som er så dumme. De kan heller ikke bli tatt opp som medlem i en annen klubb før "gammel gjeld" er betalt til gamleklubben.

Denne reglen har vært i minst 20-30 år innen norsk idrett. Vet ikke om det er andre forbund som har god kontroll på dette, men fotballforbundet har eget overgangssystem som må følges.

I dag er det enkelt å lage IT-systemer som kan gjøre dette idiotsikkert. Forhåpentligvis er golfbox bygd opp slik nå etter vinterens endringer.

De som ikke har betalt har tilbud på pay and play banene. Ønsker de å spille på noen av de flotte anleggene MÅ medl.skapet være iorden. Skulle bare mangle.

MyskOxe

over 15 år siden

MyskOxe

Problemet kan ofte løses gjennom å lage en rutine for betaling av greenfee som gjør det umulig å "ja men jeg skulle betale i pro-shoppen etter runden jeg.". Lag en skikkelig betalingsterminal som tar kort og gjerne også kontanter. Ja det er nok en ganske dyr investering, men jeg vedder på at den betaler tilbake seg selv i løpet av noen sesonger. Denne skriver da ut kvittering. End of discussion. Blir du tatt på banen uten medlemskap i denne klubben eller betalt klubben har de da NULL unnskyldning.

Et annet ganske stort problem er faktisk snikere på Driving-Ranger/ øvingsområder. Mange titusener med kroner en vanlig golfklubb i Norge taper hvert år på folk som "bare skulle plukke litt baller" for å så slå ut. Problemet er at det svært sjeldent blir noen reelle konsekvenser for den som blir "tatt" for dette og det er ofte de samme som "bare plukker litt baller" gang etter gang.

Rife

over 15 år siden

Rife

Er du sikker på at en vanlig norsk golfklubb taper mange titusener kroner på at folk "plukker noen baller"? Synes det høres litt mye ut.

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

Istedet for å kjøpe en bøtte til 40,- så plukker man noen baller og slår. Hvis 10 stk gjør det, er det 400,- tapt... hvis de 10 stk gjør det 10 ganger hver... You do the math. ^^

Bøtta

over 15 år siden

Bøtta

Hvor koster det 40,- for ei bøtte???

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

På Grønmo har man faktisk gått så langt som til å si at bruk av øvingsområder (ikke range, såvidt jeg vet) kun er tillatt for greenfee gjester. Dvs. hvis man kommer med egne baller kan man ikke trene nærspill på nærspillsområdet. Hadde vært langt mer kundevennlig å si at man kan benytte det området mot å betale en liten betaling. (og nærspilsområdet er sjelden fullt....)

Foooore

over 15 år siden

Foooore

Nærspillområdet på Grønmo er vel først og fremst for medlemmer, samt betalende gjester, og begge grupper kan bruke egne baller. Fra klokka 16 og utover er det vanligvis et lass med folk på nærspillområdet, mest juniorgrupper, rekruttering er herlig!

Plukking av baller på range har jeg aldri sett på noen baner, men det kan jo være et problem for noen klubber der det er få på range.

Zalo

over 15 år siden

Zalo

Dette er ingen ny "greie" på Grønmo. Det har hvert sånn der i flere år. Uten at jeg husker hvilke baner det gjelder så har jeg sett det på andre baner og. Synes i utganspunktet det er en helt grei sak, men det burde kanskje hvert mulig som SS skriver. At man kan betale en liten slant for å få gode trenningsforhold

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Jeg vet det ikke er av ny dato og jeg kan alltids kjøre de to ekstra milene til baner som ikke har samme restriksjoner. Hadde heller ikke planer om å fortrenge treningsgruppene til klubben, men de har jeg sjelden sett når jeg er der borte rundt 1830.

Fooore tar feil når han sier det primært er for medlemmer - det står skiltet at det er for medlemmer og greenfeegjester. På min hjemmebane er øvingsområdet åpent for alle - jeg brukte det ofte og mye før jeg ble medlem og opplevde det som ganske hyggelig at det var tilgjengelig både for meg og ungene når vi ville trene sammen. Hadde junior vært medlem på Grønmo måtte jeg sittet og sett på at han trente - jeg opplever det som litt "rart".

Som sagt; jeg betaler gjerne for det - selv om jeg opplever det som lite gjestmildt - men å bli helt stengt borte er bare dumt.

Foooore

over 15 år siden

Foooore

Mulig jeg tar feil når jeg skriver medlemmer og betalende gjester, men jeg klarer ikke å se hvor.

Som medlem på Grønmo synes jeg det er en helt grei ordning. Dersom jeg ikke var medlem ville jeg helt sikkert syntes åpent nærspillområdet var den beste ordningen.

Medlemmer ivaretas. Bra!

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Sorry Foore - jeg leste bare medlemmer. Min feil. Beklager :-)

Mitt poeng er dels at mange klubber ivaretar også andre enn greenfeegjester og at man evt. kunne la andre få betale en 50 lapp, hvis de ønsket det. Det skal legges til at jeg har lagt igjen MYE penger på Grønmos range, shop og restaurant gjennom årene og at jeg kanskje derfor synes det er litt gjerrig holdning.

FORE-play

over 15 år siden

FORE-play

SS,
jeg mener å ha fått med meg at du er medlem på Miklagard.

Der koster det en tusenlapp å spille på greenfee.

det vil si, at de på kløfta mener det er helt ok å la det være gratis å bruke treningsområdene, så lenge gjestene betaler 1000 kroner for å spille banen.

jeg ser ikke helt forskjellen rett og slett.

Grønmo ønsker å ha treningsområdet tilgjengelig for medlemmer og gjester, og beskytter dette av egen interesse.

Miklagard ønsker å la banen være tilgjengelig mest mulig for medlemmene, og har satt en skyhøy greenfee for å sørge for dette.

Jeg synes disse to sakene er ganske like, og helt fair begge to, så det er ikke et angrep på Mikla heller, bare en oppfordring til å titte i egen skuff før du prøver å rydde i andres!...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her