Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Ecco tour - Himmerland 11-13.mai

kevin

over 15 år siden

kevin

I morgen starter turneringen JELD-WEN Masters på Himmerland PGA New Course. Denne turneringen inngår på Ecco touren. Det er 138 spillere fra Danmark,Sverige,Finland,Norge og England

Vi har mange norske spillere med
Brovold
Aronsen
Thorp
Kristisansen
Den Roover
Lund
Lynne Schjølberg
Schive
Søndberg
Thorstensen
Thomassen
Mørk Amundsen
Hansen
Brinch Hansen
Friis

Livescore: www.eccotour.org

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Hjernen tror et par av de fire første kan gjøre det bra, hjertet hadde synes det var moro om Lund, den Roover og Schjølberg kunne hevdet seg.

Simen Fulland

over 15 år siden

Simen Fulland

Jeg heier spesielt på Schive.
Veldig sympatisk kar som jeg har vært så heldig å jobbe med i vinter.
Slår ballen veldig bra og er særs flink til å lære bort.

Håper han og de andre lykkes.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Jeg heier på alle, og litt ekstra på Casper Søndberg som er fra samme klubb som meg.
Det er jo bra at de bedre norske spillerne er med på Ecco Tour.

tvalo01

over 15 år siden

tvalo01

Her blir det den som er vant til å putte på ujevne døde greener som vinner. Himmerland har 36 totalt ødelagte greener i år, spilte der 1 mai helgen og ikke 1 green er OK. Forferdelig standard.

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

Oi, det er trå start av brovold! En 8 på hull 1 på new course skjønner jeg nesten ikke hvordan går an? Selv om jeg vet jo egentlig at alt går an i golf...! Ser litt shaky ut...
Aronsen er virkelig i flyten da! :)

kevin

over 15 år siden

kevin

imponerende start av Aronsen ja:)

kevin

over 15 år siden

kevin

Har aldri vært på Himmerland,så jeg titta litt på baneguiden. Kul 3D baneguide http://www.teeout.com/hgcc/new/Index.html

Jahn Teigene

over 15 år siden

Jahn Teigene

Skal vi satse på at dette er gjennombruddsåret til Marius Thorp? Noen som fortsatt har troen på han?

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

Nei, egentlig ikke.

hackz

over 15 år siden

hackz

10g - kanskje Brovold gikk for green?

Jeg har troa på MT - Plutselig finner han det som mangler, sitter vel i hodet, så er han tilbake igjen :) Et så stort talent forsvinner ikke over natta, det bare gjemmer seg.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Ser ut som om Brovold har trukket seg - har stått på hull 7 litt for lenge.

MT? Stas hvis han slår gjennom og tar en Rose. Tror ikke problemet er talentet, men holdningene.

Foooore

over 15 år siden

Foooore

Alle tre i Brovold-ballen har stått på 7 i lang tid, det er kan hende ingen ny reg før etter 6hull på back?

Skøy om de norske presterte.

kevin

over 15 år siden

kevin

Aronsen "slokna" litt mot slutten og gikk på -2. Brovold er +6 etter 15....men MT er +3 etter 13

kevin

over 15 år siden

kevin

scoren til Brovold har blitt endret,så det kan hende man skal ta denne livescoren med en liten klype salt:) Kan inneholde feil

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Forløpig er det norske flagget bare dominant i bunnen av listene....

Bamse

over 15 år siden

Bamse

Spesielt rart å se de norske fra bunnen og oppover:

Marius Thorp
Lars Petter Brovold
Anders Kristiansen

....

Var ikke dette vår gyldne generasjon med kommende toppspiller i verdenstoppen?

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Så listen og tenkte det samme Bamse. Triste greier at 3 av de 4 man kunne forvente noe av ikke leverer. Forsåvidt hyggelig at en del av de andre leverer ok....

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Jøss. Nordmann i ledelse - Friis har -7 etter 15.

Hmmmmm

over 15 år siden

Hmmmmm

Ingen som synes det er merkelig at våre beste spillere gir faen i de norske turneringen og spiller i swe og dk.. Pokker ta... Nå må noen ta ansvar og få på plass et tilbud til proffene i Norge

tttt

over 15 år siden

tttt

Hvem er denne Christer Friis? 64 slag - 9!!!

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Ikke proff hjemmeside, men den besvarer vel T4 sitt spørsmål http://www.christerfriis.com/

tim

over 15 år siden

tim

ja du sier noe hmmmmmm. Ikke noe poeng for de å spille i Norge.....lenge leve N.G.F.........

snappy

over 15 år siden

snappy

hmmmmmmm: Les slutten på denne.. Helt enig med deg

http://www.scangolf.no/forum/forum.asp?mode=disk&inid=117626

kevin

over 15 år siden

kevin

utrolig imponerende av Friis,tipper de følger spent med på Mørk

Ellers så tyder det på at Schive har hatt en god dag også,det samme har vel Stian Lund og Lynne Schjølberg også. Stian er jo avogtil innom her på Scangolf og skriver litt,kanskje han leser dette og vil kommentere runden(e) sine etterhvert?

Den Roover,Thorstensen og Hansen gikk på par og henger med. Mest skuffende er vel AK og MT.

I morra er det meldt regn og svært tøff vind

Intervju med Friis her http://www.youtube.com/golfpromote

dutte

over 15 år siden

dutte

Er det noen som har oversikt hva Friis har prestert som college-spiller i USA?

Uansett, en turneringsrunde på -9 av en norsk mannlig proff kan jeg ikke huske å ha hørt om siden Brovold på Q-School i 2005 (2004?)

Brovold står forøvrig oppført i startfeltet til neste ukes Challenge turnering i Italia sammen med JAL og PK.

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Veldig hyggelig at Schive fikk en god runde, enig med Simen i at Schive er en sympatisk kar som slår ballen bra. Vi får håpe hodet henger med på en god runde i dag også!

Oggi

over 15 år siden

Oggi

Litt utfyllende om Christer Friis. Kom hjem fra økonomistudier og spill i USA i fjor og satser nå på en proff-tilværelse. Han er sponset av Mørk GK mot at han bidrar i klubbens juniorarbeid. Der gjør han en glimrende jobb som motivator, forbilde på og utenfor banen, og assistent for headpro. En vinn vinn situasjon for alle parter. En ytterst seriøs utøver med knallhard treningsdisiplin. Spillet hans har sakte, men sikkert blitt bedre. Det så vi i går. Flere klubber burde bruke denne modellen for å støtte ferske proffer i den første vanskelige tiden. Det synes i alle fall vi på Mørk.

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Det er morsomt å se at Christer Friis spiller så bra, la oss håpe at det fortsetter.

Når det gjelder modellen Mørk bruker med noe økonomisk støtte til en spiller mot gjenydelse i form av trenerarbeid mv er det en fin måte å gjøre det på, ihvertfall så lenge det bare er en spiller i klubben som er aktuell.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

God løsning fra Mørk GK og godt å se at noen støtter opp om spillere som ikke er i Team Norway sjiktet. Det skremmende er jo å se at det er de spillerne som ikke er der som gjør det bra denne gangen. Jeg er seriøst bekymret for Anders K's manglende fremgang eller i ærlighetens navn - hans tilbakegang.

Uansett hvordan det går videre må det være moro for Friis å ha gjort -9 i turnering. Jeg vil anta at det selv for gode spillere ikke er hverdagskost :-)

Bamse

over 15 år siden

Bamse

Må bare si jeg er meget imponert over -9 på New Course! Lykke til videre!

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Bra info Oggi:) spennende løsning det der.

MT er ferdig for dagen,på +1 for dagen og ville misse cut. AK er ferdig,på par for dagen og ligger 2 slag bak den foreløpige cut-grensa.

Søndberg,Mørk-Amundsen og Thomassen er ferdige og misser cut klart.
Blir spennende å se hvor mange som klarer cut av våre,kanskje 5-8 stk?

GG

over 15 år siden

GG

Brovold har spilt delvis bra, og ligger på -4 for dagen, og ser da ut til å klare cutten! Bra det.

GG

over 15 år siden

GG

Og han måtte jo avslutte med 2 bogeys på de 3 siste for å misse cutten (ser det ut som...) Irriterende.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

uansett en veldig bra runde av Brovold,2 eagler(m/forbehold om at scorekortet er riktig) og -3 for dagen.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Nå står Brovold som DQ...

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Stian er -1 for dagen etter 9, og 2 slag bedre enn cutgrensa. Heia Stian :-)

Resurrected

over 15 år siden

Resurrected

Kan Brovold igjen ha blitt rammet av "influensaliknende symptomer" tro?

Resurrected

over 15 år siden

Resurrected

Og reporteren fikk rett i at det jevner seg ut over to runder for unge Friis dessverre.

Resurrected

over 15 år siden

Resurrected

Moro med Lund! Håper han kan høste frukter av de siste års målrettede arbeid i år.

Det kan jo av resultatlista også se ut til at NGF og Toppgolf og hva de nå heter, kanskje i det minste burde vurdere å omdisponere evt. inkludere flere i "satsingen".

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Leit for Friis, men han greide cut.

Stilig at Stian Lund henger så godt med og leverer under par etter to runder. Mange bogeyer og mange birdier viser jo et potensiale og at han kanskje kjører risk/reward strategi. Heia Stian!!

For NGF må den resultatlisten tendere mot pinligissimo.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Artig score fra Friis: 64 - 83 - 74. Han viser jo et potensiale, synd med runden i går. Lynne Schjølberg fremstår som nok en amatør med NGF support som presterer i amatørperioden.

Oggi

over 15 år siden

Oggi

Det er et selvstendig poeng at norge stilte med hele 16 mann fra nesten like mange klubber - i dette startfeltet. Det er bra. Noen gjorde det godt og andre skuffet litt. Men alt i alt har vi en stamme på rundt 10-12 stykker i rett alder og med solid kapasitet som kan hevde seg når som helst. I tillegg er det gode spillere som ikke var med til Danmark denne gangen. Vi har vel ikke hatt en slik bra stamme på en stund..?
Kanskje litt naiv, men velger å tro at 2010 blir en fin sesong for de norske fargene. Både i norden og utaskjærs.

For Christer Friis ble møtet med hull 9 (par 5) andre dag - et møte for glemmeboken. Resten av turneringen er vel verd en plass i minneboken.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Aronsen avanserer og er på T7 etter 11 hull:) Lynne Schjølberg hevder seg også bra sålangt,er T17. Stian Hansen avanserer også ser det ut til,mens Stian Lund faller litt tilbake

Schive er ferdig og har vel og levert en flott turnering

Jung

over 15 år siden

Jung

Oggi (sitat): "En bra stamme, som kan hevde seg når som helst"? Iflg. Kevin leverte Schive " en flott turnering". Han endte som nr. 29. Hvor er bakkekontakten?

Norge stilte med 16 spillere, i en turnering i golfens 5-6. divisjon. Resultatet ble 10 MC, mens de andre ble nr. 10, 17, 27, 29 og 2x49. Joda, her er det mye å bygge på.

Konkurransen er så beinhard nå, og bredden så stor, at dersom man ikke viser styrke i en så lavt rangert turnering, så er det håpløst. De norske er påmeldt som "professionals". De kan bare glemme CT og ET, og bør allerede nå finne noe annet å gjøre. Tar jeg motet fra dem og er kynisk og uforstående? Gjerne det. Men jeg vet hvor jæ... vanskelig det er der ute, og at man må ha et eksepsjonelt talent og uhyre stor treningsiver, for i det hele tatt å komme seg opp til CT-nivå. Jeg tviler på om disse 16 norske har det, men det er flott om noen kan motbevise det.

bedre viten

over 15 år siden

bedre viten

Jung, du bør begrense deg litt.

1. 5-6 divisjon, hvor har du det fra??? Se på startfeltet.

2. En av de som leverer er 17 år og har vist at han er et stort talent

3. Gi dem litt tid, for det er noen der som jobber hardt og profft

Jung

over 15 år siden

Jung

PGA = 1.divisjon
ET = 2. divisjon
NW = 3. divisjon
CT = 4. divisjon
Deretter kommer de sterke Sun Tour, Japantouren, Asiatouren, Australia og haugevis av andre tourer som er lokalt begrenset, men som nok har bedre startfelt enn våre nordiske sådanne. Da blir Eccotour, P4-tour etc. golfens internasjonale 6. divisjon, målt i kvalitet.

Unnskyld min uvitenhet, men jeg ser ingen "kjente navn" på startlisten her. Bortsett muligens fra Ulrik Johansson. Deltar det noen som spiller fast på CT?

Jeg skal gjerne gi de norske lovende mye tid. Men nåløyet er så trangt internasjonalt at sjansen er uhyre liten for å klatre til f.eks. ET-nivå. Det strømmer til med nye gode golfere fra f.eks. de nevnte tourer i Sør-Afrika, Asia og Australia, at det blir bare plass for de eksepsjonelt gode norske. De har vi ingen av ennå. Mye avhenger av i hvilken grad disse lokale spillerne vil satse på de bedre betalte tourene i USA og Europa. Da må de forsake mye. Men de beste av dem kommer til "oss", helt sikkert. Og da blir det enda verre.....

Hva har skjedd med Thorp og hele det berømte juniorlandslaget vårt? Men, det kan godt hende at det dukker opp en Tiger Woods i Norge.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Så du mener at hvis man ikke vinner eller er helt i toppen på denne ene turneringen så kan man aldri komme seg videre til CT og ET??

Da minner jeg om at vinneren Nørret ble nr.39 i Ecco championship i fjor. Den ble vunnet av Lima fra Portugal,mens en av Molinari-brødrene(Eduardo) ble nr.2. Hvis du har fulgt med litt så vet du hvem han er. Nr.4 ble Hed Andersson som vant på ET forrige uke. Golf-nomaden Peter Gustafsson ble nr.23,han som ble nr.3 forrige uke på ET og som har klart cut 1 gang på NW/PGA tour i år.
Martin Wiegele som vant CT på Miklagard for noen år siden ble nr.59. Mange av disse som spiller på Ecco Tour vil kunne hevde seg i enkelt turneringer på CT når alt klaffer og formen er bra. Det er ikke så stor forskjell,derfor ser man ofte spillere som spiller litt på CT og noe på Ecco tour.

At Lynne Schjølberg ser ut til å bli nr.11 synes jeg iallefall vitner om at han er fullt på høyde i dette selskapet. Og at han er et stort talent

Når det gjelder Schive så kjenner jeg ikke så mye til han,men vet at han spillte på landslag for junior(er 27 nå) og at han ble nr.78 i Ecco Tour kvalet i fjor. Da synes jeg at en 30.plass denne uka er bra

Aronsen blir nr.15. Stian Hansen nr.26. Friis og Lund nr.46. Runden på -9 fra Friis er vel noe av det beste som er levert på Himmerland. Er ikke det bra heller??

Kevin

over 15 år siden

Kevin

at MT og AK skuffer er vel alle enig i

Barbro

over 15 år siden

Barbro

Til Jung
Vem er Ulrik Johansson?

I resultatlisten finner man en som vunnet på ET, Joachim Bäckström.

dutte

over 15 år siden

dutte

En som snart kan få Ecco Tour som arbeidsplass, hvis han ikke snart skjerper seg, er Tage. 6 over i dag etter 7 hull er en grusom start.

Lynne Schjølberg er en spennende og lovende spiller. Men det var også Thorp på den alderen. Husker en samtale jeg hadde med en irsk bekjent for noen år siden. Vi diskuterte hvem av Thorp og McIlroy som først ville etablere seg i verdenstoppen. Svaret på det vet vi alle nå.

Sture

over 15 år siden

Sture

Det som gjør godt er når jeg leser på Golfsiden at Schjølberg har bestemt for og gå college, og ikke løpe rett ut og bli proff.

Det valget er i min verden helt rett for og ha mulighet for og nå toppen.

VilleValle

over 15 år siden

VilleValle

Jung da.....
Talent er noe vi alle har, i større eller mindre grad. For å utvikle dette så kreves det ikke minst mot. Noe neppe du har den ringeste anelse om hva er...
Og du vet hvor jæ...vanskelig det er der ute sier du.
Jøsses, men du kom deg ihvertfall vekk fort da. Og godt er jo det..

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Divisjonsinndelingen til Jung viser vel at han burde følge bedre med. Man kan ikke tenke slik. Japantouren, Asiatouren og Australias PGA Tour holder tidvis meget høyt nivå og produserer spillere som hevder seg høyt når Nationwide og ET tar turen innom. Mange av spillerne på disse tourene spiller der fordi de vil være close to home - spesielt Asia og Japantouren. Maruyama er et eksempel på en slik spiller.

Hva er Sun Tour? Mener Jung kanskje Sunshine Tour? Der spillere som James Kamte, Charl Schwartzl, Els, Goosen mfl kom fra - og der noen av dem fortsatt stikker innom og bruker som gjestetour?

Selvsagt er Ecco Touren ikke et toppnivå i verden, men flere av de som spiller der er meget gode spillere med respektable plasseringer fra ET og CT - andre er up and coming. Det er ikke bare å løpe ut å stjele pengene fra disse spillerne - de kan spille golf.

Jung har ikke filla peiling på toppgolf. Faktisk enda mindre enn mange av oss andre asmatører her inne. Det er bevist om igjen og om igjen. At han blander Ulrik Johansson med Per Ulrik Johansson er litt søtt.

At den norske innsatsen ikke er fantastisk er jeg enig med Jung i. At de presumptivt beste (minus Aron) svikter er ikke et styrketegn.

Navn/Nick *

over 15 år siden

Navn/Nick *

Forskjellen mellom PGA Touren og Europatouren minsker for hver sesong.

Det er bare idiotiske amerikanere som kan for få seg å sette Europatouren opp som 2.divisjon på en slik måte som Jung gjør.

Blir sååå feil å si slik, for folk tenker gjerne på att en kan rykke opp og ned og til enhver tid vil spille i den høyere divisjonen dersom det var mulig.

Jung

over 15 år siden

Jung

Mulig det. Men hva kan det da komme av at de fleste - tross alt - higer etter å få spille på PGA? Inklusive vår egen Bjørnstad. Kan det ha noe med penger å gjøre, eller er det viktigste å få spille sammen med de aller beste? Hvorfor satser ikke Bjørnstad på ET, der han nok ville ha hatt fast plass, samt kort vei hjem til familien.
Og hvor vil du plassere Nationwide og Challengetouren i bildet, kvalitetsmessig?

Det dumme med ET er at man tillater at PGA-spillere (Els, Garcia, Westwood og mange andre) får ha gjesteopptreden der, og således ødelegge for de som strever for å beholde ET-kortet. Gjestene spiller de turneringer der det deles ut mest penger, og sperrer for de andre. Derfor er ET en hybrid i golfverdenen.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

for the record: Westwood er IKKE PGA-spiller,har kun kort på ET. Han spiller kun der når han er kvalifisert(f.eks topp-50 i verden),eller når han får sponsorinvitasjon.

Og når han spiller der,slipper han til en annen på ET...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her