Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hcp-kort fra Ngf

pelle

over 15 år siden

pelle

Hei, jeg har ikke vært medlem i noen golfklubb siden 2006, men har funnet ut jeg skal prøve meg igjen iår.
Har derfor meldt meg inn og betalt årsavgift.
Har skjønt det er nytt system nå, med kort man drar elektronisk el.

Er det noen som vet hvor lang tid jeg kan forvente det tar før jeg får kortet i posten?
Hvordan fungerer dette nye systemet?

Raste

over 15 år siden

Raste

Du må ta en praktisk prøve på nytt, ettersom du ikke har spilt på 2 år

Medlem

over 15 år siden

Medlem

Du må snakke med din hjemmeklubb, og ta kontakt med Hcp ansvarlig (sjefen i Hcp komiteen). Da vil det helt sikkert ordne seg. Jeg tror ikke du må ta noen prøver på nytt.
Din hjemmeklubb kan sikkert svare på om de har bestillt elektronisk kort til deg, og også hvor lang tid det tar før du får det.
Du har sikkert fått et medlemsnr., og må be om å få et passord til Golfbox for å kunne bestille starttid i Golfbox.
Du kan som regel også ringe til klubbens starttidsbooking å oppgi medlemsnr for å bestille starttid.

ScanDigger

over 15 år siden

ScanDigger

Ordningen med prøver er avviklet!

Ingen trenger lenger å ta verken teoriprøve eller praktiske prøver for å få spille grøntkort i Norge.

Lawinth

over 15 år siden

Lawinth

Praksis med tidligere golfere som tar opp tråden igjen og melder seg inn i TYGK er at utsteder av godkjennelse, f.eks. PRO, ser spillers egenskaper på ranch og ved spill av 1. hull. Det er ikke noe som krever protime, men en formalitet (for de fleste) som må utføres.
Ev. hcp vil nok tildeles etter en serie 18 hulls scorekort antar jeg.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Lawinth, det er samme fremgangsmåte som ble benyttet da jeg tok opp golf igjen etter 10 års pause (og grønt kort var innført i mellomtiden). Ingen grøntkort prøve, men først vurdering av pro på range og deretter ni hull med hcp komiteen i klubben.

???

over 15 år siden

???

Lawinth og SS. Hvordan kan man fastsette hcp på denne måten?

Feks. spiller a og b hadde hcp. 20 og holder opp å spille i 5 år.
Når de skal prøvespille så:
bommer a på alt han gjør og er nesten dårligere enn en nybegynner.
B- treffer svært godt og lykkes i alt hun gjør.

Hvilket hcp spiller a og b når de starter opp igjen?

(Regner med at det er mange personer dette gjelder - år etter år)

Lawinth

over 15 år siden

Lawinth

???
Er det noen som har skrevet at du får vurdert og tildelt ditt HCP etter et par prøveslag og spill av et par hull under vurdering av PRO?

Jeg kan ikke se at jeg skrev det og sliter faktisk med å se at det er det Smilende Sam skrev heller.
Trodde i utgangspunktet dette var for at den som velger å ta opp golfen igjen, skal få en enklere vei tilbake til spillerett enn gjennom GK-kurs (som de lite sannsynlig har behov for) og ikke å få tildelt 24,2 eller 7,3 som hcp. etter 9 hull... :-/

Keyser

over 15 år siden

Keyser

Fra handicap reglementet:
5.8.1
Ved suspensjon av eksakt handicap som ikke overstiger 12 måneder skal spillerens eksakte handicap ved utløpet av suspensjonstiden gjenopprettes uendret, med mindre handicapkomiteen finner bestemte
grunner til at det bør endres. Det samme gjelder gjenopprettelse av eksakt handicap som har vært tapt fordi spilleren ikke har opprettholdt medlemskap i golfklubb tilsluttet NGF, og spilleren gjenopptar slikt medlemskap innen 12 måneder.

5.8.2
I alle andre tilfeller av suspensjon eller tap av eksakt handicap skal gjenopprettelse av eksakt handicap være i henhold til punkt 5.5 Etablering av eksakt handicap. Man skal også ta hensyn til spillerens siste eksakte handicap.
====
Har man vært lengre enn 12 mnd borte fra Golf så etablererer man nytt hcp ved å levere scorekort med 36p eller bedre, beregnet utifra hcp 36.

I tillegg kan handicapkomiteen redusere handicappet basert på tilgjengelig informasjon on spillerens spillestyrke.

NB! Dette er reglene, men ikke sikkert at det er slik det gjøres i praksis i klubbene.

???

over 15 år siden

???

Tusen takk . Jeg skjønte ikke helt eller misforstod hva dere mente i de første innleggene.
Sorry.
:-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her