Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Handle på nett fra England

Booker

over 15 år siden

Booker

Har noen av dere erfaringer med å handle fra www.clickgolf.co.uk ?

Ser ut til å være den suverent billigste nettbutikken på varene jeg søker, også er pundet godt under 10 kroner om dagen også.

Er det moms på køller bestilt på nettet fra utlandet?

jallis

over 15 år siden

jallis

yepp det er moms, men ikke toll..

Lawinth

over 15 år siden

Lawinth

Ble litt nysgjerrig bare.

Kan noen som vet forklare gangen i og kostnadene ved bestilling av utstyr fra utlandet?
Vil tro at posten skal tollbehandle importen for den nette sum av 285,- selv om det kun skal betales mva for varen. (Beløpet er kanskje ikke riktig?)

furu

over 15 år siden

furu

Forenklet tollbehandling er 108,-.

Man betaler mva også på fraktkostnaden.

Pakken kommer til Norge - stoppes i tollen - Posten "legger ut" mva for kunden og krever 108,- i gebyr for tollbehandling når de krever inn mva fra deg. Betaler enten på postkontoret når du henter pakken eller ved faktura når det er ekspress med levering på døren.

At pundet er under 10,- er ingen sensasjon. Faktisk var det mye mer gunstig for noen uker siden da den var like under eller rundt 9,-. Det er kun kursen på € som er spesielt bra for tiden.

furu

over 15 år siden

furu

Det var forresten ikke spesielt billig på den siden. Hvis du ikke får trukket fra UK mva vil f.eks Diablo Edge jern, X22 jern, Diablo Edge hybrid og G15 bli dyrere enn hos onlinegolf.no

Hvis du får trukket fra UK mva vil du trolig spare mellom 10 og 15%. UK mva er 17.5%

Booker

over 15 år siden

Booker

Jeg skal ha:

Ping i15 driver - 193,50 £ x 9,4 = 1819 kroner
Pris hos onlinegolf.no = 2995 kroner

Ping i15 fairwaywood - 134,10 £ x 9,4 = 1260 kroner
Pris hos onlinegolf.no = har ikke produktet (men 2095 i proshopper)

Ping i15 hybrid 17 grader - 116,10 £ x 9,4 = 1091 kroner
Pris hos onlinegolf.no = har ikke produktet (men 1595 i proshopper)

Titleist Scotty Cameron Newport putter - 143,10 £ x 9,4 = 1345 kroner
Pris hos onlinegolf.no = 2790 kroner

Bushnell Tour v2 Laser Rangefinder - 212,47 £ x 9,4 = 1997 kroner
Pris hos onlinegolf.no = har ikke produktet (men 3295 kroner i proshopper

Totalpris på clickgolf.co.uk
Alle varene - 7512 kroner + 34,99 £ i frakt og toll = 7841 kroner

Estimert pris i norske butikker/nettsider = 12770 kroner

Besparelse = 4929 kroner

Er det noen andre kostnader som påløper utover dette?
Hvordan vet jeg om jeg får trukket fra UK mva eller ikke?
Er det ikke inkludert i prisene på clickgolf.co.uk?

furu

over 15 år siden

furu

De butikkene som trekker fra UK mva gjør det automatisk i kassen.

£193,50 x 9.4 er ikke riktig måte å regne pris. Du må regne med mva, altså x 1,25.

Når du handler mye samtidig kommer du bedre ut ja. Hvis du skulle kjøpt kun i15 driver hadde det blitt + frakt + mva på frakt + 108,- i gebyr. Da er ikke forskjellen stor.

veggiss

over 15 år siden

veggiss

når varene koster mer enn 1000 spenn så slipper du ikke unna med 108 kroner i tollbehandling btw, da koster det 217 kroner.

Booker

over 15 år siden

Booker

Til furu...

Blir da regnestykket slik?

£193,50 x 9,4 = 1819 kroner x 1,25 = 2274 kroner

furu

over 15 år siden

furu

Det stemmer Booker.

Totalpris på varene + frakt x 1.25 + fortollingsgebyr = sum du betaler.

Jeg har tatt feil når det gjelder gebyret. Det er vel faktisk på litt over 200,- når varen har verdi over 1.000,-. Beklager.

En ting du må være oppmerksom på er at Ping er restriktive på salg på internett. Det er faktisk mulig at de ikke kan selge Ping til norske kunder.

Booker

over 15 år siden

Booker

De selger Ping til norske kunder, men man må ringe inn ordren. Får ikke bestilt via nettsiden.

Maverick

over 15 år siden

Maverick

Jeg har ikke sjekket prisene hos golfonline.co.uk, mulig de ikke har Ping i det hele tatt, men de har bra fraktpriser. 20 pund til Norge (inntil 20 kg) og 10 til Sverige. Spesielt bra hvis du skal ha litt store ting som bagg og tralle - de ser kun på kg, ikke størrelsen.

VAT i UK er på 17,5 % som du trekker i fra før du legger på frakt og norsk moms og fortollingsgebyr.

Du kan også sende det Poste Restante til et postkontor i Sverige og vips så slipper du norsk moms (du skal vel egentlig svinge innom tollen å fortolle dette ved grensen, men sånne "glipper" skjer i ny og ne... :o). Ta med deg litt flæsk, vin og snus i samme slengen så er en tur til Strømstad ganske så besparende. Du får ingen beskjed om når varen ankommer postkontoret i Sverige, så dette må du følge med på selv. Du får sporingsnummer som du følger på nett. Hvis varen ikke hentes innen 14 dager, returneres de.

Jeg har handlet fra golfonline flere ganger og vært fornøyd - kan være litt sen frakt (7-14 dager) noen ganger.

Gruber

over 15 år siden

Gruber

Bestilte fra golfonline i fjor. Ikke noe fortollingsgebyr, kun moms på 25% som jeg fikk regning på i etterkant.

Booker

over 15 år siden

Booker

Takk for tipset Maverick.

Har endret "shipping adress" til Poste Restante i Charlottenberg. Bare 1 times kjøring dit for meg, og ifølge mine utregninger sparer jeg rundt 2000 kroner på det. Og som du skriver så tar jeg med meg systembolaget og matbutikken i samme slengen og da blir det riktig så billig.

wahtever

over 15 år siden

wahtever

Fyfaen... Vet dere hvor mange millioner den norske staten taper i mva på at folk handler i Sverige? Jeg håper dere har det intellektuelle utstyret til ikke å surke over dårlige sykehus, eldrehjem og whatnot i neste omgang...

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Er det ikke egentlig enda billigere å stjele? Hvis man stjeler fra fellesskapet kan man like gjerne stjele fra kølleselgeren også, når man først er i gang.

furu

over 15 år siden

furu

Booker har lovet at han skal sove i telt på Hardangervidden når han går av med alderspensjon. Ikke noe utnytting av Staten der.

Er forøvrig enig i at poste restante i Sverige er litt over kanten. Men slik er nå verden blitt. Muligheten ligger der for forbrukerne.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

furu, det er vel en mulighet som er ulovlig når man ikke betaler toll.....og da er tyverieksempelet like godt....det er også en mulighet...

veggiss

over 15 år siden

veggiss

Sam: do you want some cheese with that whine?

Flise

over 15 år siden

Flise

Og alle holder seg til kvota si når dem kommer hjem fra utlandet.. Ei flaske for mye, er ikke noe anderledes enn å hente på poste restante i Sverige..

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Jeg sier ikke at det ikke er uvanlig Flise , men at det er vanlig gjør det jo ikke lovlig. Selv er jeg happy med en god lokal proshop og betaler både toll og skatt med glede. Så får de som vil gjøre seg til tyv for noen små lapper kose seg med det.

At veggiss serverer ost på morgenkvisten er hyggelig.

I. Ronni

over 15 år siden

I. Ronni

Jeg pleier alltid å handle aksjer når de er på topp og selge når de er på bunn for ellers får jeg så dårlig samvittighet fordi noen ikke tjente penger på meg.
Jeg handler aldri på taxfree, men venter til jeg kommer hjem å kan handle på polet for dobbel pris fordi jeg syntes Norge bør tjene mer penger på avgifter som det er så alt for få av her.
Hver gang jeg bestiller golfutstyr på nettet, regner jeg ut hva jeg har spart og reiser til min lokale proshop og leverer dette i en fet seddelbunke, for denne shoppen har jeg hørt at man skal støtte.
Jeg lever mye bedre av å vite at jeg har mindre penger, men bedre samvittighet.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Tricky greie, det der med samfunnsansvar kontra ansvar for egen lommebok.

Hvis alle kun tenkte på seg selv og unngikk å betale både skatt, moms og avgifter så ville infrastrukturen og etterhvert hele samfunnet gå i oppløsning. Da ville vi få tilstander hvor Kongo og Hellas ville bli ansett som paradiser i forhold til Norge.

På den annen side så er det helt naturlig - og etisk riktig - for oss å prioritere vår egen lommebok. For hvis vi skal kunne yte penger til fellesskapet må vi først klare å overleve på egen hånd.

En svart økonomi er ikke bra, men det er bedre enn ingen økonomi.

Men jeg er ikke enig med Flise i sidestillingen av en flaske for mye kontra bevisst unndragelse av moms. Klare gradsforskjeller her.

wahtever

over 15 år siden

wahtever

Dessverre viser denne tråden typiske holdninger.

Vi har for det første Flise som tror hun sier noe intelligent, nemlig at det ved ulovlig innførsel av gods ikke har noe å si hvilken verdi smuglervarene har. Følger vi Flises logikk burde naskeri vært straffet på samme måte som tyveri og et klaps på baken på samme måten som et slag med batong. Ifølge Flise er det handlingen og ikke graden, eller intensiteten av den som har betydning.

Samfunnet er gjennomgående uenig med Flise, for det første gjenspeiles dette gjennom opinionen som hyler etter høyere straffer for de fleste alvorlige lovbrudd. For det andre er det et gjennomgående prinsipp i norsk lovgivning at graden av lovbruddet har betydning.

Likevel tenker folk flest som Flise... Ulovlig smugling såvel som svart arbeid legitimeres med "at andre gjør det" og "at dette egentlig ikke er noe verre enn....".

Også har vi I.ronni. Det ironiske med innlegget hans er at han beviser på en utmerket måte at han ikke har forstått problemstillingen. Alle "eksemplene" er lovlige handlinger i motsetning til det vi diskuterer her. Forhåpentligvis er det her ironien ligger.

Idioter hele gjengen...

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Heh? Jeg også?

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Ja GB, du også - for du uttrykker at svart økonomi er bedre enn ingen økonomi og "egen lommebok først" - og det leser wahtever som "før fellesskapet".

Booker (fra Hardangervidda)

over 15 år siden

Booker (fra Hardangervidda)

Kommentar til Smilende Sams innlegg 01.08.

Ulovlig er helt feil!!!!

Jeg har hytte i Sverige og hvis jeg blir der 1 natt kan jeg tollfritt ta med varer for 6.000 kroner til Norge.

Også tror jeg ærlig talt ikke wahtever er en slik helgen han selv fremstiller seg som...

wahtever

over 15 år siden

wahtever

Du må betale moms for varer du innfører til Norge som du har kjøpt i utlandet. Det hjelper ikke med hytte i Sverige, hvorvidt det hjelper på eventuell toll har lite å si. (Det finnes enkelte unntak fra momskravet men ingen er anvendelige i dette tilfellet).

En gang spurte jeg en nettbutikk om de kunne nedjustere prisen på et objektiv jeg kjøpte til et kamera som tenåring. De gjorde det (bestilte fra øst-europa) og jeg har vel egentlig hatt dårlig samvittighet siden. Etter det har jeg bestilt flere ski og golfsett fra utlandet og betalt min moms med glede.

En morsomhet GB, det finnes økonomer som mener at den eneste måten man kan få en rettferdig fordeling i verden er ved å legalisere den svarte økonomien. Anslag sier normalt at størrelsen av den svarte økonomien er den samme som den legale økonomien. Ved å legalisere narkotika, våpen, prostitusjon og whatnot vil fattige land få en mulighet til å ta seg betalt i form av avgifter på tjenester som utgjør størstedelen av deres produksjon.

Galskap, kanskje, men også litt spennende.

Maverick

over 15 år siden

Maverick

Regner med at menigheten gjør alle sine ferier i Norge slik at den norske stat og Nordmenn nyter godt av forbruket.

Regner også med at bla whatever kun kjøper norske produkter der det finnes norske produkter i konkurranse med utenlandske (fransk ost, poteter fra Kypros, spekeskinke fra spania, kjøttboller fra Sverige osv). I ytterste konsekvens vil feks det norske landbruket forsvinne hvis vi ikke gjør det. Ikke sant?

Whatever kjører helt sikkert ikke for fort, for det er ikke lov. Et lovbrudd er et lovbrudd.

Jeg, og helt sikkert Booker, betaler min skatt til fellesskapet og bruker restene til beste for min egen økonomi - faktisk uten tanke på at jeg må/burde betale ytterligere avgifter av min inntekt.

Til Booker: Du må sjekke at postkontoret i Charlottenberg har tjenesten med Poste Restante - ikke alle har det i følge Posten i Sverige.

Maverick

over 15 år siden

Maverick

Nå må du bli litt edruelig whatever. Man har faktisk toll og avgiftsfrihet på kr 6000 når man har vært i utlandet i mer enn 24 timer. Ved feriereiser i utlandet, som jeg regner med at du ikke har, kan man kjøpe tax free-varer uten å betale mva i Norge (inntil kr 6000), ikke sant?

wahtever

over 15 år siden

wahtever

Hvor har jeg tatt til ordet for at man kun skal kjøpe norske produkter?
Hvor har jeg sagt at vi må verne om det norske landbruket?

Men for all del, bare fyr deg opp ved å putte ord i munnen min. Det er sikkert mer konstruktivt enn å telle på knapper og femtiøringer.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her