Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Bruke noe annet enn putter på green

Jtull

over 15 år siden

Jtull

Hei!
Er det lov til å bruke en annen køllen enn putter på greenen?
Tenker da i førsteomgang på en chipper / texas wedge?

Det finnes greener hvor man ikke har en direkte linje mot hullet - men at man må "ut av greenen" for å komme til hullet.
Kan oppleves på den hjerte formede greenen på hull 18 på Rena.

kingben

over 15 år siden

kingben

kan bruke hv du vil. driver, wedge, jern, osv,osv...

ikke sikkert greenkeepern blir veldig glad i deg da... mulig noen baner har restriksjoner mot det.. det vet jeg ikke.

men det er ingenting i golf-reglene som tillsier at man MÅ bruke en putter på green.

Jepp

over 15 år siden

Jepp

Du kan valgtfritt velge kølle på alle slag på hele banen.

Du vil av og til kunne se i The Open på St. Andrews at spillere slår wedger fra dobbeltgreenene når de har bommet mye på innspillet.

Husk bare at du fremdeles ikke har lov til å treffe flaggstangen, det har jeg sett at Jean van de Velde glemte på St. Andrews en gang under The Open. (Han traff for øvrig ikke flaggstangen på wedgeslaget fra greenen.)

Lawinth

over 15 år siden

Lawinth

Tiger hullet ut med en lobwedge under turneringen i går og det fungerte helt perfekt det.
Om han derimot hadde tatt divot i ett full-sving slag på green er jeg ikke sikker pa at han hadde blitt ytterligere populær. Omtale har han så det monner fra før og om han hadde fått noe straff har jeg ingen peiling på.

Om du eller jeg hadde gjort det i egen klubb er jeg redd vi ikke var velkommen til å spille på hjemmebane mer.

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Jeg tror også Johan Elgborn en gang brukte wedge på greenen fordi det ikke var puttelinje frem til hullet. Greenkeeper ble nok rimelig sur, men ja, det er lov til å bruke det du vil.

kingben

over 15 år siden

kingben

om greenene er formet slik at man kan komme i situasjoner hvor man må/bør bruke noe annet enn en putter, ja så er det noe de burde tenkt på når de bygde den....

tilskuer

over 15 år siden

tilskuer

Kan huske at Phil Mickelson duffet en lob-wegde på greenen på en PGA-tournering for noen år siden. Så ikke pent ut, og jeg tror både greenkeeper og spiller fikk gåshud på ryggen etter den.

kaffe

over 15 år siden

kaffe

Mener å huske en bane på PGA med en bunkers midt på green? husker jeg feil?

Jtull

over 15 år siden

Jtull

Stemmer det.
Det er 6th Hole Riviera CC

Bilde her http://www.caddybytes.com/new_page_36.htm

kevin

over 15 år siden

kevin

hybriden er perfekt for sånt,bitteliten løft på ballen og god rull

Rille

over 15 år siden

Rille

Husker Bjørnstad måtte bruke wedge for å komme seg til flagget etter han hadde spilt seg inn på to slag på et par 5-hull, på siste- eller neste siste runden av Scandinavian Masters, da han endte på 2. plass. Eller 3.?

Uansett, han gikk av med birdie :-)

PegTee

over 15 år siden

PegTee

Jepp,

"Husk bare at du fremdeles ikke har lov til å treffe flaggstangen"

Eg traff stanga frå bunker her ein dag - tok litt lite sand og ballen for lenger enn berekna og traff stanga 1 meter opp. Er det straffeslag?

veggiss

over 15 år siden

veggiss

nei

gggggggggg

over 15 år siden

gggggggggg

Det er bare hvis ballen er på greenen i utgangspunktet. Samme hva slags kølle du bruker da, stangtreff er straff.

PegTee

over 15 år siden

PegTee

Ja, da er eg med.
OT: Er det vanleg å opne stance og køllehovud i bunker? Har fått det tipset men finn det vanskelig å kontrollere retning.

lp

over 15 år siden

lp

Når du treffer ei flaggstang som er passet, tatt ut eller holdt opp eller at du treffer flaggstanga i hullet når slaget er slått fra puttinggreenen eller at du treffer personen som passer eller holder opp flaggstanga eller noe han har med seg som kvalifiserer til straff.

Så, om du slo slaget fra bunker og traff flaggstanga og denne flaggstanga ikke var passet, så får du ingen straff

Les regel 17-3

jonag

over 15 år siden

jonag

Stan Utley foreslår at man ikke åpner stancen og kølla særlig mye. Det kan gi for bratt sving og gi for mye effektiv bounce på kølla og man bare spretter kølla underfra inn i ballen og sanda.

han vil heller at man releaser mer og bruker lenger sving og slår veldig flatt under ballen eller nesten opp i ballen. Da kan man stå ganske square, gjerne med mer flex i knea og med lavere hender slik at mye håndledd kan brukes mykt og fint. Kølla er da square eller opp til 5 grader åpen, men ikke mer.

Selv står jeg square eller sikter bittelitt venstre og åpner kølla littegrann og slår ganske flatt under ballen. Mykt og fint kommer den ut...

kingben

over 15 år siden

kingben

@PegTee...
alt avhenger av type/mengde sand i bunker. (Nå snakker jeg om greenbunker hvor man ikke har de veldig lange slagene)

er det lite sand i bunker er det best med lite bounce i kølla, og motsatt.
jo mer du åpner bladet, des mer bounce får du.

ergo, er det ikke anbefalt å åpne for mye om de er lite sand i bunkeren.

det enkleste er å stå en del breiere og mye lavere/dypere, hemmeligheten er å holde seg der nede gjennom hele svingen. jo mer du åpner kølle, lengere venstre må du sikte med kroppen.

personlig ønsker jeg heller ikke for mye release på disse slagene.

samme teknikk for en flop-slag!!

er det derimot veldig mye og løs sand i bunkeren er det nødvendig med mye bounce. dette for at kølla ikke skal "grade seg ned" i sanden.

om man bare skal ha en wedge så hadde jeg valgt den med minst bounce.
det er mulig og "lage" bounce ved å åpne kølla, men ikke motsatt... dette gjelder ikke bare fra bunker men også ellers rundt green....

jonag

over 15 år siden

jonag

når man tar mye sand har retning på kølla mindre å si, dvs jo renere man tar ballen jo mer må man forholde seg til leading edge sikter og jo mer sand man tar jo mer må man forholde seg til hvor svingplanet peker i treffet.

Gladgolferen i Mjøndalen

over 15 år siden

Gladgolferen i Mjøndalen

Husk at det er valgfitt hvilken kølle du skal slå med på RIKTIG green - dvs den green du spiller på. Dersom du derimot har fått ballen din på feil green - må du droppe deg korteste vei ut av feil green (uten straff) og spiller videre.

Kan være på sin plass å presisere - så ikke noen misforstår og velger fritt dersom de havner skjevt ut på en annen green enn den de spiller fra.

Men - som det sies - tenk med innsiden av hodet før du svinger for fullt på en green.

tja

over 15 år siden

tja

hvor står det at man ikke kan slå fra en green man ikke spiller på!!????

har aldri hørt det før...

Bamse

over 15 år siden

Bamse

Man KAN vel, men å ta en fullt lovlig fridropp til fringen er vel aldri feil for å spare både greenen og seg selv for litt smerte!

tja

over 15 år siden

tja

Spørsmålet er hva regelverket sier...

spiller man en turnering så er det det som teller og itet annet

Bamse

over 15 år siden

Bamse

Beklager, min feil du KAN IKKE spille ballen som den ligger på feil green. Gjør du det blir det 2 straffeslag/tap av hull

Regel 25-3
a. Interference
Interference by a wrong putting green occurs when a ball is on the wrong putting green. Interference to a player’s stance or the area of his intended swing is not, of itself, interference under this Rule.
b. Relief
If a player’s ball lies on a wrong putting green, he must not play the ball as it lies. He must take relief, without penalty, as follows:
The player must lift the ball and drop it within one club-length of and not nearer the hole than the nearest point of relief. The nearest point of relief must not be in a hazard or on a putting green. When dropping the ball within one club-length of the nearest point of relief, the ball must first strike a part of the course at a spot that avoids interference by the wrong putting green and is not in a hazard and not on a putting green. The ball may be cleaned when lifted under this Rule.
PENALTY FOR BREACH OF RULE:
Match play – Loss of hole; Stroke play – Two strokes.

Gladgolferen i Mjøndalen

over 15 år siden

Gladgolferen i Mjøndalen

Takk Bamse!

Det er altformange av typen "tja" ute på golfbanene som tror at det eneste som gjelder er det man selv hører. Regel 6 er således viktig å sette seg inn i "Det er spillerens ansvar å kjenne reglene" - derfor burde enhver golfer ta seg bryderiet med å lese gjennom regelboken en gang eller to iløpet av sesongen - ikke for å kunne den inn og ut - men for å oppdage stadig nye saker.

Ved å gjøre dette kan man forholde seg til de reglene som faktisk gjelder - fremfor å stole på andre - det kan du faktisk lite for, og DET må være forsmedelig dersom du endelig er i slaget på en turnering - så blir du disket - fordi du aldri hadde hørt om dette tidligere.

Skal vi høre på alt av rariteter vi hører fra medspillere osv - så hadde vi hatt mye rart der ute gitt.

Ha en super golfsesong allesammen! Og - husk - ta frem regelboken en deilig sommerkveld etter en runde - og les noen linjer - du får garantert mye glede av dette gjennom resten av din "golfkarriære".

are

over 15 år siden

are

Etter å ha sett en del på fotball vm fikke jeg for meg å sparke ballen når jeg er på green. dette fungerte så bra for meg at jeg har bestemt meg for å fortsett med dette ut sesongen

Gladgolferen i Mjøndalen

over 15 år siden

Gladgolferen i Mjøndalen

Ha ha ha....en ekte fotballidiot med andre ord du are.

Hold deg foran tv'n du - der er du best - uten ball.

Tjo og hei for en deilig fotballfri dag på banen.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her