Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

   Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Regelspørsmål

Mr. DQ

over 15 år siden

Mr. DQ

Man slår seg ut i hinder. (røde staker)
Finner ballen, og prøver å slå den ut av hideret. slår 2 ganger uten å få den ut. på 3. forsøk kommer den ut, over banen og ut i skogen på andre siden. (lost ball) dropper ny ball fremdeles i hinder. slår så 3-4 ganger uten å få den ut. Ballen legger seg værre og værre, ti slutt under en rot/stamme uten mulighet på slag.

kan man på dette punktet droppe seg ut av hinderet? evt. hvor? eller må man fortsette fra hinderet helt til man kommer ut??

Spesielt

over 15 år siden

Spesielt

ser ut til at du har brukt slagene dine og vel så det på dette hullet . så det er bare å plukke opp ballen og skriv stryk på scorekortet. eeler skal du vel droppe en ny ball ca der du slo den sist

furu

over 15 år siden

furu

Etter å ha slått i skogen på tredje forsøket så kunne man ikke droppet i vannhinderet. Det er vel ikke lov å droppe i et vannhinder? Så da hadde du vært ute og den videre problemstillingen uaktuell.

Langt og hardt

over 15 år siden

Langt og hardt

Kan man ikke alltid droppe fra krysningspunktet i vannhinderet selv etter skogturen eller spille en ny ball fra der man først slo den i hinder da? Uannsett, ikke lov å droppe i vannhinder, men etter et eller flere mislykkede slag i hinder uten å komme ut trodde jeg man kunne bruke krysningspunktet og droppe og ta det derifra. Hvis ikke har lang og hardt jukset hard ;o)

lp

over 15 år siden

lp

Man har noen muligheter her: Og det er ikke som mange tror, les regel 26-2 a og b, den er vel ikke så lett å forstå første gangen.

Først når du slo slagene i vannhinderet før du mistet ballen OB kunne du når som helst ha droppet etter regel 26-1 (les 26-2a). Når du da var OB, så gjorde du i og for seg rett da du droppet i hinderet for å sette en ny ball i spill, men du kunne også (26-2b) ha droppet deg videre ut av hinderet. Du kunne også ha latt være å droppe i vannhinderet for ballen som gikk ut, men da må man legge på enda ett straffeslag (26-2b ii)

Når ballen ble satt i spill etter OB i hinderet og du fikk et uspillbart leie (i hinderet), da kan man bruke 27-1 (men ikke 28a), eller du kunne som sagt også denne gangen ha droppet ut av hinderet, ja sågar gått tilbake til der forrige slag ble slått før du i hele tatt kom inn i dette vannhinderet (26-2b iii).

Man bør passe på å få med alle straffeslagene som må legges på ved disse droppene, det er egentlig logisk, men lett å glemme.

Det gjelder bare å ha tunga rett i munnen. Det er veldig greit å kunne alle disse mulighetene, så slipper man i alle fall å bruke masse unødige slag i vannhinderet fordi man trodde og ikke visste :-)

Dr. DQ

over 15 år siden

Dr. DQ

@spesielt.

Hvordan mener du man skal få en score ved å "stryke" hullet????

Gladgolferen i Mjøndalen

over 15 år siden

Gladgolferen i Mjøndalen

ha ha ha....jeg tror jeg heller hadde gått hjem....

Men om du skal ha knallgode svar så gå til www.golfregler.com - der er det mange regelkyndige som gir korrekte svar - og i tillegg får du mest sansynlig svar fra regelguden Nils. Garanterer deg et klart og korrekt svar.

jonag

over 15 år siden

jonag

Sier samme som LP egentlig...

Du kan altså alltid droppe deg ut av vannhinderet med referanse til der ballen krysset grensen for det opprinnelige slaget som kom i vannhinderet dersom dine videre slag i vannhinderet ikke fikk deg ut av hinderet eller gikk OB eller ble lost ball.

Dersom du slo et slag fra vannhinderet som ble lost ball eller OB må du legge et ytterlig slag til scoren før du evt bruker droppe-retten over. La oss si at teoretisk må du ta straffen for å droppe i vannhinderet for så å droppe ut. Man må ikke gjøre droppen, men må telle straffen altså.

Så for deg nå:
La oss si at du slo tee-slaget i vannhinderet, 1 slag
Deretter slo du 3 slag i vannhinderet (2 uten å komme ut, 1 gikk i skogen), da har du 4 slag
Deretter droppet du i vannhinderet, 1 slag, og totalt 5 slag.
Så slår du 3-4 slag i hinderet (la oss si 3) og har nå totalt 8 slag
Du kan nå fortsatt droppe deg ut med referanse til første slag som gikk i vannhinderet (der du gikk inn i hinderet), la oss si at du gjør det, det koster 1 slag for droppen, totalt 9 slag
La oss si at du slår inn på green og 2-putter og du får nå 12 slag.


Reglene må være slik at man skal kunne fullføre en slagrunde selvom man feks mister ballen i et vannhinder. Derfor er reglene slik at om man slår fra et vannhinder kan man uansett komme seg ut av hinderet vha vannhinder-dropperegler. Normalt er det regel 28 (uspillbar) som redder oss, men denne gjelder ikke i et vannhinder og derfor er samme "mulighet" innbakt i regel 26.

Dersom man hadde tatt sin straff i tilfellet over første gang og droppet seg ut uten å slå fra vannhinder kunne scoren vært 5, altså 7 slag bedre.

Man ser veldig ofte PGA-spillere ta sjansen fra vannhinder for å kanskje komme seg 50m lenger frem på FW enn ved å droppe ut, men misslykkes. Man kan spare masse slag i lengden ved å spørre seg om et ballesteros-slag fra vannhinder vil gi så veldig mye kortere neste slag og til hvilken risiko, fremfor å droppe med en gang, være 100% sikker på å komme seg ut av hinderet og gå for å redde en bogie eller til og med par.

Ved stableford OK, men i slagspill ? Nope.

Så det viktigste å huske. Man kan alltid droppe seg ut av vannhinder selvom man har slått et slag eller flere på ballen og den fortsatt er der eller ble lost et annet sted på banen etter et slag fra vannhinderet.

jonag

over 15 år siden

jonag

Det er faktisk værre med en bunker enn et vannhinder.
I det øyeblikket man havner i en bunker må man enten slå fra bunker eller slå et nytt slag fra forrige sted (stroke and distance straff)
Dersom man slår et slag i bunkeren mister man muligheten til gå tilbake og må forholde seg til innenfor bunkeren. Har man begynt å slå i bunkeren må man slå ut fra bunkeren også.

Så dersom man er i Scottland og havner i en dyp dyp bunkers så kan løsningen være å slå et nytt slag fra forrige sted, hehe.

Det er vel etter mitt hode bare en situasjon man kan droppe ut av bunker og det er ved tilfeldig vann i bunkers. Man kan droppe seg ut i flagglinjen med 1 ekstra slag i straff. Vil man slippe straffen må man droppe i hinderet.

Gladgolferen i Mjøndalen

over 15 år siden

Gladgolferen i Mjøndalen

Mr. DQ

Svar foreligger på www.golfregler.com

Så det gikk som jeg sa Einar.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her