Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Spinn med Spoon

hackz

over 15 år siden

hackz

Sliter med spinn, type back, med 3wooden.
Hvilke faktorer, bortsett fra min sving, bidrar?

Skaft/Tyngdepunkt i køllehodet?

...

over 15 år siden

...

Skaft

Henke

over 15 år siden

Henke

Enig. Mest skaft.

Kry

over 15 år siden

Kry

Ballen er vel en viktig faktor som kan nevnes...

Nah.

over 15 år siden

Nah.

Ballttype vil så vidt jeg skjønner ikke kunne forandre mengde spinn med flere tusen omdreininger bare ved å bytte ball. Noe ja, men ikke i den grad.

kingben

over 15 år siden

kingben

det er svingsporet ditt som utgjør den "uønskede" spinnen med en spoon...

utstyr kommer laaaaaangt ned på lista. slår du spoonen din for "bratt" spiler det nesten ingen rolle hva slags utstyr du bruker, da du ikke vil klare å unngå for mye spinn

hackz

over 15 år siden

hackz

Ser den Ben men tror ikke det er problemet.

Jonag, hvor er du når man trenger deg?

Har to spooner, 1 burner og 1 r7, samme antall grader, men veldig forskjellig ballbane.

tilskuer

over 15 år siden

tilskuer

Tipper jonag ville svare skaft + tyngdepunktets plassering i køllehodet når du ellers svinger likt - og jeg ville vært enig.

Simen Fulland

over 15 år siden

Simen Fulland

King Ben har rett.

Tilskuer har rett.

I tillegg om du har mye spinn kan man velge en strong lofted 3w.

Mindre loft= mindre spinn.

Sansynligvis vill det mest effektive være å komme mindre bratt inn i ballen. Da må du legge om svingen og det har du kanskje ikke lyst til?

Hvis du bor i Oslo området kan du komme innom meg på jobben så kan vi måle spinnen din nøyaktig.

Det er litt lettere å synse kvalifisert med korrekte målinger.

jonag

over 15 år siden

jonag

haha, dere klarer dere fint, men hyggelig at man spør

Har ikke 100% kontroll på en siste faktor som nok er design av hodet.

Men, jo mer tip soft og lavt kick jo mer spinn. Køllehodet får liksom en krappere bane som kutter under ballen, et stivt skaft vil dempe dette mye mer. Så skaftet har nok mest å si.
Jo mer loft jo mer spinn, seff, men ofte er ikke loftet det som det er oppgitt på kølla og det kan jo være en årsak.

Å slå lavt på face med høy hastighet gir mer spinn enn å slå høyere på face, faktisk, selv om loftet kan være forskjellig. Det har med geareffekt, som forårsakes av at hodet vrir seg i treffet.

Går man til drivere finnes det ellers like hoder med forskjellig design som bare får ulik spinn selv om man slår likt.

Det nye low spin high launch skaft kicker ikke bare i tuppen, men i hele skaftet som en pil-bue. Dette gir mer stabil impact og likevel fin launchangle.

Har matrix ozik selv og det går som et udyr ift andre skaft.

Når det gjelder de lengste køllene er lavt spinn viktigst for å få bra lengde, gitt at man slår rimelig langt. Slår man kort vil man ha mest mulig kick og spin og høyde.

Men det er så mange faktorer her at man egentlig bare får svar på en launch monitor og masse testkøller.

hackz

over 15 år siden

hackz

Takk for fine svar.
Jonag - redd jeg ikke har helt kontroll på om jeg treffer høyt eller lavt på kollehodet, men en tape-bit avslører vel det. Spørsmålet er om jeg klarer å gjøre noe med informasjonen.

Protime er booket, hjelper ikke det så skal du ikke se bort i fra at jeg kommer til deg Simen.

jonag

over 15 år siden

jonag

først sjekker du om hvor myk tip du egentlig har i skaftet. Om du kjenner at hodet lever sitt eget liv rett før og gjennom treffet er det fare for at spinnet kommer derfra.

En tapebit eller avtrykket sier om du treffer høy eller lavt. For høyt og for lavt er samme sak. Men egentlig er dette poenget mer relevant for en driver.

Deretter tenk om hvor mye ned i ballen eller hvor du legger ballen i stancen. Du skal sveipe ballen flatt fra bakken, ikke slå opp, kanskje såvidt ned i ballen, men ikke bratt ned. Jo mer til høyre i stancen du har ballen jo brattere kommer man ned på ballen og spinnet øker.

En monitor måler dette direkte. det er fort gjort å gjøre en forbedring på ballbanen med monitor og noen alternative køller.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her