Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Bikkje på banen

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Jeg er ikke veldig glad i hunder. Spesielt boksere gjør meg stressa etter at jeg ble bitt ganske kraftig i barndommen. Med årene har jeg lært meg å leve med dette gjennom enkle grep.

Her forleden spilte jeg turnering der jeg er på ferie. Da kommer en av de andre i ballen tassende med en bokser i bånd. Jeg forklarte min bakgrunn ift hunder. Vedkommende tok ikke hintet - og jeg gikk min dårligste runde i år. Det var underlig å merke hvordan det å ha en hund i nærheten påvirket fokus og konsentrasjon så mye og særlig når eieren til tross for at jeg hadde sagt fra stadig vekk lot dyret gå bak meg mens jeg slo.

Dette er neppe noe stort problem - men for min del synes jeg det er pussig å insistere på å ha med kjæledyret sitt på banen og enda mer pussig når det er turnering. Jeg gleder meg likevel til at noen tar med slanger, papegøyer eller ivaraner - det er jo en del kulere enn bikkje.....

ScanDigger

over 15 år siden

ScanDigger

Føler med deg Sam. Jeg synes i utgangspunktet at dyra kan være hjemme. I hverfall når man spiller med andre og især når det er turnering.

snappy

over 15 år siden

snappy

Tipper dette ikke var en veldig seriøs turnering, men likevel synest jeg det var dårlig gjort av hunde eier.

Er viktig å ikke la seg overkjøre på golfbanen ellers i livet. Si fra om det er noe man ikke liker. Ikke gi deg før ting blir som du vil ha dem.

I denne situasjonen kunne du bedt pent om at han skulle holde avstand fra deg når du skulle slå. Golf spilles i naturen, og gjerne likeved et tur området. Her går ofte hunde eiere tur med hundene sine. Vil tro du ikke har et roblem med det, og at du har en komfort sone med tanke på avstand til hunder. Si fra om det. Blir det ikke bedre.. Da kan du f.eks "miste" mye sjokolade, peanøtter osv rett forran hunden.. Eieren vil se at du "mater hunden", og holde god avstand til deg resten av runden :-)

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Jeg snakker ikke generelt, men jeg opplever påfallende ofte at hundeeiere har svært liten forståelse for at bikkja kan være et problem for andre.

dutte

over 15 år siden

dutte

Snakker du her om hundeiere som spiller golf med bikkja på slep eller hundeiere i alle sammenhenger i samfunnet, GB?

Hilsen

såret hundeeier og golfspiller som parkerer bikkja hos svigermor før han entrer banen.

SAbeltann

over 15 år siden

SAbeltann

Jeg har generellt ikke et problem med hunder på golfbanen, antakelig fordi jeg ikke har opplevd noe traumatisk i den forbindelse selv.

Alikevel har jeg voldsom forståelse for både trådstarter og andres innspill i saken, for jeg har samme opplevelse av hundeeiere på golfbanen selv også.
Ingen forsøk på stigmatisering, bare generell opplevelse, selv om dette som sagt ikke har skapt nevneverdige problemer for undertegnede.

Når du har med hund, som både kan lage lyd og være til generell forstyrrelse for en del mennesker, så er det minste du kan gjøre å spørre de du går med om det er greit, for selv om klubben sier det er greit, så er det ikke klubben du spiller mot, men mennesker som har forskjellig syn på hunder og det å ha hund rundt seg til enhver tid.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Dutte,

Hunder er ikke et generelt problem. Ikke en gang på golfbanen. I en selskapsrunde er det lett(ere) å bytte makkere etc. I turnering er det verre - så det var ikke ment som et angrep generelt - mer en reminder hvis noen tok med bikkja på turnering.

dutte

over 15 år siden

dutte

Sam, det var GB sine betrakninger jeg kommenterte ikke din trådstart. Ellers er jeg enig i at boxere er en av de minst sypmtatiske hunderasene.
Var det mange dogleg hull på banen du spilte? :-)

Pluto

over 15 år siden

Pluto

Har selv hund og klarer ikke kombinere golf og hund på andre måter enn at bikkja blir med, men følgende uskrevne regler er en selvfølge:

vanlig golfetikette gjelder - også for bikkja. Dette innebærer at den ikke må sjenere andre, noe som forutsetter en viss lydighet, samt at den holder kjeft og ikke piper.

Spiller man med ukjente må man spørre om det er greit at bikkja blir med. Hvis ikke må bikkja vike. (håper på ærlige svar fra de jeg spør).

helt uaktuelt med bikkje i turneringer

Håper disse reglene er tilstrekkelig, eller hva Smilende Sam? Det frister ikke særlig med en times tur med bikkja før eller etter golfrunden :)

hackz

over 15 år siden

hackz

De gangene jeg har hatt med hund på golfbanen så er det når jeg har booket flighten med kompiser som vet hva de går til, stiller en ukjent så får han/hun klare seg så godt de kan, eller finne seg en ny flight.
Legger til at jeg har med hund sånn ca 1 gang i året, tror ikke de synes det er spesielt stas med 4timer kustus trening.

Stille med hund i turnering? bare teit. Har man ikke noe sted å plassere dyret så kan man bli hjemme.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Spiller med en som har hund, en svær Berner Sennen. Den merker man ikke. Den gir ikke en lyd fra seg og går aldri inn på green eller ned i bunkere. Den ligger lydig ved eierens bag. Det eneste morsomme er når man skal i lomma etter en peg. Da tror den at det vanker litt hundekjeks på den, han gir aldri opp å håpe. :-)

Motsetningen er han som jeg spilte match mot. Han hadde kona og bikkja med seg. (de bare gikk ved siden av) Bikkja lagde lyder og jeg spurte om det var nødvendig at de gikk sammen med oss og svaret var at de ønsket å trene bikkja til å være med å spille. Det burde de kanskje heller gjøre når de var alene.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Pluto sine regler er helt supre de.

For sånne pingler som meg er det ikke lyder fra hunden etc. som er problemet - det er det å ha en hund i nærheten som gjør meg shaky.

I selskapsrunde med hensynsfull eier er det for så vidt levelig - hvis det er hundens eier som tar hensyn og går i sirkel bortenfor der jeg skal slå dvs at det ikke er jeg som må ta hensyn til bikkja og gå lange omveier fordi hundens eier skal få gjøre som han vil. Som sagt; jeg lever med at folk liker bikkjene sine og forstår problemet med å sette den igjen - men samtidig er det altså noen sånne som meg som ikke kan noe for at man er piss-redde for en del bikkjer og da bør bikkja vike på banen - ikke spilleren.

wahtever

over 15 år siden

wahtever

Regel 4.5 b) Mennesker foran hunder, fremmes herved for ratifisering av USGA.

Ærlig talt.

Om folk er først er så "frekke" at de tar med seg hunden til golfbanen der de skal spille i ukjent lag, må de regne med at folk er så "frekke" at de sier ifra dersom de får en forringet opplevelse dersom bikkja er med.

Men dette endrer seg kanskje dersom klubben eksplisitt godtar hunder og dette er opplyst på hjemmesider/ klubbhus. Da har jo hundeeier en berettiget forventning til å spille, eller?

selvfølgelig

over 15 år siden

selvfølgelig

Du kommer selvfølgelig ikke med hund i en turnering.

Skulle noen være så stupid så skal ikke turneringsledelsen slippe dette ut i turneringen.

Å dra med seg en hund på turneringsrunda kommer helt klart inn under unfair play hvor hundeeier er vant med å spille med hund, han kan sågan ha trent den opp til å finne egne baller, de han kommer sammen med er det store sjanser for ikke er vant med å spille med slike forstyrrelser rundt seg. Kanskje man kan bli trygg i løpet av noen hull men tilvenningen vil ta noen hull og da er konsentrasjonen på feil vei og de første hullene kanskje ødelagt for de som er med i ballen.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Dutte, jeg mener vel mer generelt at veldig mange hundeeiere ikke ser ut til å forstå at noen mennesker faktisk plages av hunder. For min egen del plages jeg ikke noe særlig, foruten om at jeg er såpass allergisk at jeg ikke kan besøke folk som har hund. Jeg skal heller ikke ha mye nærkontakt før jeg reagerer fysisk.

Men så lenge bikkja ikke plager meg personlig, har jeg ingen problemer med at noen tar med bikkja på banen på en vanlig selskapsrunde. De aller fleste spør om det er greit, men jeg mistenker at de ville blitt temmelig sure hvis noen faktisk sa nei. Det er nok flere som misliker det enn som sier fra, fordi de ikke vil skape noen unødvendig konflikt.

Min sønn på 12 har blitt bitt av hund 2 ganger, og er temmelig redd alle hunder. Vi går tur hver dag, og det skjer nesten alltid at minst en hundeeier lar bikkja få springe mot og snuse på gutten, uten å ense hans helt åpenbare kroppsspråk som sier: Hjelp, hold deg unna, jeg vil bort herfra. Enten bryr de seg ikke, eller de tenker at "jammen den søte hunden min er så snill så..."

De fleste er selvfølgelig ikke slik, men det er irriterende mange. Det er også irriterende mange som lar hundedritten bli liggende på fortauet, eller til og med plukker den opp i en pose og kaster posen når ingen ser dem.

Pluto

over 15 år siden

Pluto

Det kan synes som om det i det hele tatt irriterende mange personer som er irriterende - med eller uten hund :)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her