Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Irriterende plasserte OB staker.

simen fulland

over 15 år siden

simen fulland

Dette er tråden der jeg og andre hvis de ønsker kan si det de mener om enkelte kjipt plasserte hvite pinner....:

På torsdag spilte jeg Bogstad med en kompis som hadde inspill til turneringen i helgen.

Banen var i veldig flott stand og vi storkoste oss i nydelig vær på en nydelig golfbane.
Avslutningen var imidlertid litt tung og svelge for meg.

Jeg hadde brukbar trøkk i "gjedda" den dagen og siden det var god medvind tenkte jeg at nå går jeg for green på 18.

Treffer bra og får en høy draw og lander ved venstre greenbunker og spretter videre fremover til venstre for denne.

Vi tusler oppover og jeg begynner å se etter ballen til venstre for bunkeren. Etter litt leting ser jeg at jeg ligger 5cm unna murveggen, jeg innser at der har jeg ikke et slag og tar frem driveren for å ta en uspillbar ball drop med straffeslag.

Da sier min kompis: Simen , du er OB.

Jeg ser meg rundt og ser at det står noen små hvite pinner langs murveggen. Det er en glippe på 15 cm mellom linjen til de hvite pinnene og murveggen. Jeg er med andre ord OB.

Kompisen er snill siden vi hadde 10 kr skins og sier, ta den som uspillbar, slik at jeg slipper å løpe hele hullet ned igjen for å slå en ny drive.

Jeg dropper, tar straffeslag, chipper over bunkeren og går av med "par" og de fire siste hullene blir "uavgjort".

Det var den mest urettferdige OB'en jeg har opplevd hitil.

Kunne de ikke bare hatt selve murveggen som OB grense slik at baller helt intill på greensiden av muren er i spill?

Eneste hvite pinnene som har irritert meg mer er de mellom hull 1 og 9 på egen bane som gjorde ett flott åpningshull enkelt og selvtilitsskapende til tøft og angstfremkallenede....

Andre som har lignende opplevelser med friskt plasserte OB pinner?

Niblick

over 15 år siden

Niblick

Simen,

One thing you must remember with Bogstad is that it is a member's club. They are almost like a private golf course and do not rely on greenfee to survive.

What I mean by this is that all the members know about the OB on the whole course and therefore they can have tighter OB on the course.

If this was a resort course then the course would be designed with as little OB as possible.

One quote I will remember in reference your OB between two parallel holes:

"The architect has failed in his routing if internal OB is needed between two holes"

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

I think that is a poor excuse Niblick.
Even though Bogstad is a members course, as you also know it has gone through a major rebuild, and I don't belive that they have kept these stakes just because it is a members course.

Niblick

over 15 år siden

Niblick

Yngve,

Sorry I must have not explained myself correctly. OB stakes are usually put out for safety, normally for outside agencies. This sounds to be the case here in hole 18.

I would not be surprised if it is OB the whole way up the left side at Bogstad because of the road.

The OB stakes are there for a reason it is too make sure that the members (and guests) do not go left. It is a shame that Simen went OB but he will never go OB on that hole again! Not sure if Oslo GK have created a strokesaver yet but if and when they do I am sure it will be on the drawing.

simen fulland

over 15 år siden

simen fulland

Brian,

I have no problem with the nessecety of OB at hole 18 to the left at Bogstad.

There is a public road behind the mentioned stone fence/wall.

Considering that the mentioned stone fence/wall is about 10 meters from the left side of the green, it is the placing of the OB markers that i didn't like.

The placing of the markers left a small line of grass between them and the stone fence/wall.

Meaning that you could land the ball on the correct side of the fence (the side with the green on), and still be OB if you landed on the 15 cm strip of grass between the markers and the stone fence.

In my opinon they should have marked a with line with paint at the botton of the stone wall, or put small white markers on top of the stone wall.

If your ball end up 5 cm away from the wall and on the correct side, it's more than enough penalty having to take a drop because the ball is unplayable.

If you end up on the wrong side of the wall, the public road side, fair enough, OB.

Golfs a game of margins, but it should be fair and that peticular placement of the markers left a small area that felt very unfair indeed...

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Simen.
Hvis den muren ikke er banens eiendom så kan de neppe merke OB på den.
På Asker hull 14 er det en skigard på venstre side de siste 100 m.
OB står nok 10-15 cm nærmere banen enn skigarden.
Et sted må grensen gå, hvis man er inne på naboens grunn så er man OB.

Bamse

over 15 år siden

Bamse

Da gjør man som man gjør andre steder på Bogstad, maler gjerdestolpene hvite på "innsiden"og lar gjerdet i seg selv være OB

Niblick

over 15 år siden

Niblick

Simen,

Sorry for being a bit pedantic but are you complaining about 15cms less golf course than you would have gotten if the fence or wall had been OB instead of the OB posts that are there today?

Look you took a chance to drive the green even though you knew there was OB on the left side the whole way up the hole. It bounced with a little bad luck (and a poor shot from you) into OB (that you knew was there) that was 15 cm closer than you thought and you think that is unfair?

You took on the golf hole with the risk of OB and lost....sometimes you lose sometimes you win!

www.twitter.com/golfdesign

Bamse

over 15 år siden

Bamse

Jeg synes ikke du ser poenget her Niblick! Om steinveggen i seg selv er OB, vil man ikke oppleve at ballen ligger OB når den strengt tatt er inne på banens område. OB bør ideelt sett aldri benyttes annet enn på banensytterkanter i mine øyne. Det blir som Jimenez på en gammel bane i Skottland for en uke siden. Ballen lå inntil steinveggen mot et eller annet hotell, men var likevel i spill. Synes du at det var feilmerking av banen?

Gunder

over 15 år siden

Gunder

Må si meg ganske så enig med Simen i denne saken. Nå vet jeg ikke helt hvordan det ser ut på Bogstad rundt denne muren, men slik jeg oppfatter OB-grensa burde den ikke vært satt innenfor muren.

Vi andre dødelige som antakelig ville hatt 2.slaget i dette området (gjedda di presser endel pascal Simen :) ville også blitt irritert om vi trillet mellom OB-grensa og muren. Nå er jo forsåvidt ballen ute uansett om det hadde vært mur der eller ei. Man blir dog straffet for å havne 15 cm forbi OB-grensa her, men hadde man hatt ENDA mer trykk i gjedda hadde vel ballen truffet muret og bouncet tilbake inn på banen. Hadde jeg satt opp OB-grense her ville jeg nok latt muren være grensa.

simen fulland

over 15 år siden

simen fulland

Brian,

That is correct.
However missing the green by a few meters from tee 60 on Bogstad on the 18 is not what i call a poor shot, if I had landed the ball 5 meters more to the rigth it would have landed on the green.

Yes i got an unlucky bounce just infront of the left greenbunker and the ball kicked forward and a little to the left and stoped a coupple of meters short of beeing pin high, resting 5 cm towards the green on the correct side of the stone fence.

Yes we knew that it was OB on the other side of the fence.

What we couldn't see from the tee was that it was possible to end up OB on the correct side of the stone fence/wall in the green area.

There is a thin line of 5 to 20 cm between the markers and the wall because the markers are placed on the ground in front of the wall and the wall is curved.

That kind of marking is unfair and random considering that the obvious solution is to have the wall itself as the OB marker.

If you end up like I did close to the wall, you have no shot and must use the rule for an unplayable ball and take a drop with a penaltystroke.

The way the markers stad today it is possible to get a stroke and distance penalty a few meters to the left of the green on the correct side of the stonewall/fence.

I find that unfair.

simen fulland

over 15 år siden

simen fulland

Gunder,

Når jeg får satt i nytt skaft i sjefs gjedda igjen, da skal muren knuses he he;-)

Niblick

over 15 år siden

Niblick

Guys,

All I am trying to say is that there normally is a good reason for OB. The greenkeepers are not sadists (some might think so).

There has to be a good reason for why the OB is where it is?

Did you ask anyone?

Maybe they are not allowed to use the fence or wall at that part of the course, I don't know.

"However missing the green by a few meters from tee 60 on Bogstad on the 18 is not what i call a poor shot, if I had landed the ball 5 meters more to the rigth it would have landed on the green."

Yes it was because you went out of bounds... ;-)

Bamse,

I get the point but what if the club are not allowed to use the wall? No one has said if they are or not? If they are allowed then it does seem a little daft but no one has said that they are allowed to do that.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

For meg så blir dette litt det samme som å sette røde pinner akkurat så langt ut i roughen at du ikke kan si med sikkerhet om ballen er i eller ei hvis du ikke finner den.

Jeg skjønner at du mener det kan være en god grunn til at de hvite stakene er 10 cm innenfor muren, Brian. Men jeg har vanskelig for å se at det ikke kan løses på et eller annet vis.

Niblick

over 15 år siden

Niblick

Gunnar,

The only people that can answer that are Oslo GK.

If you are not sure if the ball is in the red then play it as if it is. ;-)

Play it as it lies, boys, play it as it lies....

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Brian, sorry, I ment if you don't find the ball. Then you won't be able to decide wether it is inside or outside the red stakes. (And then, of course, it is extremely difficult to play the ball as it lies :-)

Resurrected

over 15 år siden

Resurrected

Jeg tror poenget til Bullis er at da kan du ikke droppe for vannhinder uten å finne ballen ettersom den KAN ha gjemt seg i denne roughstripen.

Forøvrig helt enig med Fulland at det er rart at de ikke har definert gjerde-kanten som OB, på samme måte som husveggen på hull 9 er det.

simen fulland

over 15 år siden

simen fulland

Brian,

If you are not certain about the ball beeing in the red or not, that means a lost ball and penalty for stroke and distance.

Play it as it lies according to the rules can make you really frustrated if you have to walk back to the place from where you hit the last shot and take a penalty stroke aswell.

I have no problem doing that if I have to beacuse of a poor shot.
If i have to beacuse the marking is porly executed, I find it both unecessary and irritating.

Poor marking of the course like in my and Gunnars example also creates queueing on a course.

Example:

Gunnar hits a ball towards a waterhazard. It bounces before the hazard so he did not carry it.
The rough is short infront of the hazard but the last meter is kneedeep before the markings and he could not see that from the position where he made his shot.

Now he can not determine if the ball is in the heavy rough infront of the markings or inside the water hazard.

He has lost his ball and gets a penalty for stroke and distance.

If the greenkeepers don't cut the grass all the way alitte bit past the markings, they have not done a good job.

Niblick

over 15 år siden

Niblick

Simen,

I agree with your last post apart from the last reasoning that the Greenkeeping staff have not done a good job.

It might be the committee that have not done their job working together with the staff to agree where making should be.

Gunnar,

Again, budgets. Do we make the staff mow all the way down to the waterline? Is the design of the bank done so that a triple or rough mower can do that or will it mean having to use a flymo?

Budgets, budgets, budgets.. ;-)

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Ok. Budgets. Men det burde jo være mulig å sette rødstakene akkurat i roughkanten istedet for inn i roughen. Kan neppe koste noe særlig ekstra.

simen fulland

over 15 år siden

simen fulland

Brian.

Agreed that comittee and the greenkeeping staff share the responsebillity.

However the "budgets" argument does not hold water.
You do not need to mow all the way to the waterline. You need to mow about a meter or so past the markings.

That way you are never uncertain about beeing in a waterhazard or not.

Niblick

over 15 år siden

Niblick

Simen,

That is not as easy as you think. How do you mow 1 metre or so past the stakes or posts? The machine is 4 metres wide. Please explain.

You have to mow level within the posts because you cannot mow in and out in between the posts (normally put out by some crazed member obsessed with marking the area with enough posts to build a house). It would not look right.

If you want the rough down between the hazard line and water then you have to make sure that there are very few posts (almost never happens)or go with the ride over pop up markings but then you guys will just complain that you could not see the markings and that is unfair as well! ;-)

You guys should volunteer to help out for a week on the greenstaff and see exactly how many problems they have. :-)

simen fulland

over 15 år siden

simen fulland

Brian,

At our club we used Red stakes at the beginng and end of the hazards and pop up markers between them. That way the greenkeepers can mow over the markings.

Problem solved, never unfair;-)

Niblick

over 15 år siden

Niblick

Hehe, u have it all covered Simen.

Future Daglig leder in you!

simen fulland

over 15 år siden

simen fulland

He he thanks Brian.

I'll go down to NAV on monday and check out job section for "daglig leder" at once.

Golf-freak

over 15 år siden

Golf-freak

Har ikke fått vært på nye Bogstad enda, men utfra beskrivelsen så må jeg si meg enig med Simen. Selv om de ikke skulle eie/få lov til å markere muren som OB så har de sannsynligvis lov til å bruke eiendommen helt inntil muren slik at de kan markere hvit stripe helt inntil muren. Jeg synes det er altfor mange hvite staker og unødvendige OB på norske baner. Det grunnleggende prinsipp om å spille ballen som den ligger bør tilstrebes så langt det er mulig, og OB bør kun benyttes for å avverge farlige situasjoner. Med det mener jeg at det kan være en kortere men farlig rute over andre fairway, vei, hus eller områder hvor mennesker ferdes som bør beskyttes for overivrige spillere. OB fordi det er en vei bør i seg selv ikke være OB, hvis det er slik at ingen med vilje vil slå mot dette området. Hvite staker forhindrer ikke en slice med driver i seg selv, og stakene stopper heller ikke ballen når den først er slått.. Ja, kanskje noen spillere da vil velge mindre kølle/redusere risiko for større feilslag men mener at bare hindre på banen skal skape denne frykten. Ikke hvite OB staker. Dyrket mark, hage etc er selvsagt OB, men naboens skog bør heller ikke være OB. Blir ikke færre baller i skogen da ingen med vilje slår dit, og straffer bare de som da havner en halvmeter OB som kan chippe seg ut igjen.. Synes det er morsomt å se Mickelson eller Tiger slå mirakelslag ut fra skogen. Synd at man ikke alltid får muligheten til å prøve selv på norske baner, fordi det står en hvit pinne for å beskytte trestammene mot baller...

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Simen, jaggu slår du langt. Men egentlig så setter du turgåere / syklister i fare langs Sørkedalsveien når du går for greenen på hull 18.
Du må vel ha drivet +300m. Litt uheldig da og ballen kan fort gå inn på veien og til og med inn på campingen.
Jeg synes det da blir litt spes å klage på at OB står 0,15 m feil på et hull som er 355 m er det vel fra back.

Men, du slår langt :-)

simen fulland

over 15 år siden

simen fulland

scrambler,

Jeg har ett talent i golf og det er lengde.
Vi spilte fra tee 60, så det var vel 328 til greensenter.
Den samme situasjonen kan uansett oppnås med en jernkølle på andreslaget for folk flest

Grunnen til at jeg klager på OB pinnene her er at de ikke trenger å være der. Muren er en naturlig OB grense.
Du er på riktig side av muren, hvorfor la det være mulig å havne OB på en 10 til 15 cm bred stripe av snilt rough gress da?

Dersom jeg hadde slått samme slaget 1000 ganger og landet omtrent på samme sted ville jeg vel kun havnet der jeg lå mellom pinnene og muren 1 gang.

Det føles tilfeldig og dermed urettferdig.

Når slike tilfeldigheter kan unngås enkelt bør det gjøres noen med.
OB kunne her blitt markert med hvitmaling nederst på muren, eller pinnene kunne blitt plassert oppe på murkanten.

Alternativt kan man også definere i lokale regler at muren er OB markeringen.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Jeg er ikke enig med deg i tankegangen.
Man spiller inn mot en green.
På ulike baner kan det være bak greenen; rough, vannhinder, bygning, skog, bunkere, 1 m høyt gress. På flere baner jeg har spilt er OB merket kanskje 5 m inn i rough bak green pga treningsgreen/terasse eller lignende like bak.

På en måte så er det feil at en mur skal være der og gi deg fri dropp fra kunstig hindring + at muren kanskje stopper ballen eller gir deg en lucky bounce back (Det gjør den uansett om den er OB), mens på en annen bane så er det vann og du må uansett ta pliktslag . Jeg er klar over at du taper både distanse + ekstra slag, men du har bommet på målet du siktet på. Jeg klarer ikke å se at det hele er så urimelig sammenlignet med andre hindringer.
Og, en mur som er OB-merket gir deg ikke en fri dropp.
Ett sted bør grensen gå.
På mange baner jeg har spilt er det OB-staker litt innenfor mur til andre eiendommer.

simen fulland

over 15 år siden

simen fulland

scrambler,

Du får ikke fritak fra OB markering.
Er muren definert som OB markering er alternativet uspillbar ball og ett straffeslag.

I mine øyne er det straff nok i mitt tilfellet.
Straff for slag og distanse her er urimelig tøft.

Jeg hadde vært rimelig forbanna om jeg var i ledelse på søndag på turneringen der oppe og tapte pga ett scenario som det jeg opplevde.

Hadde jeg slått over muren, naturligvis ikke noe problem å akseptere OB.

På riktig side av muren er det vel under 10 meter til green, er ballen på denne siden bør man uansett være i spill.

Golf er vanskelig nok som det er og OB markeringer bør alltid settes så snilt som mulig å ikke lage små feller som i dette tilfellet.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Vi har ulike syn på dette, det er greitt.
Jeg satt oppe ved hull 18 på lørdag og så på turneringen.
Jeg satt ved OB-pinnene som er satt opp mot treningsgreenen bak 18 hull og mot restauranten.
De pinnene står også litt nærmere banen enn de strengt tatt behøver hvis man tar samme tankegang som du.
Jeg synes at pinner er mer rettferdig enn en mur. Et bra/korrekt slag stopper på rett side uten påvirkning fra mur.

Men, jeg skjønner at det er surt å miste 300m distanse + straffeslag.
det har aldri skjedd /vil aldri skje meg. :-)
Jeg har opplevd det samme fra 155 m innspill. Lå 5 m forbi greenkant og 10 cm OB, med 30 m grønt bak ballen ut i OB.

utløp

over 15 år siden

utløp

Deilig å ha en tråd å få utløp for slike åpenbare urettferdigheter i en egen tråd -- )

- egentlig burde de hatt en ballgutt som sparket ballen inn på green.

Nei, som du selv sier så er det 1 av 1000 slag som i realiteten blir liggende på disse 15 centimeterene. De aller fleste rekker ikke helt ned og av resten vil de aller fleste slå mot muren og komme ut igjen. At enkelte kunne fått reddet en fridropp på grunn av muren som er man made, hvis stakene hadde stått på toppen er en mye bedre grunn enn om ballen ligger på disse 15 centimetrene, synes jeg.

At dere slår over på engelst fordi noen skriver yes i ett innlegg er forøvrig bare tull. Herr Biblick både snakker og forstår norsk så spar dere (og oss) for englisken, at han ikke ønsker å skrive norsk er jo likevel ok.

En Greenkeeper

over 15 år siden

En Greenkeeper

Helt idiotisk å ikke la selve muren være grensen for OB. Simen har all grunn å være irritert.

I følge meg skal OB under ingen omstendigheter brukes som en bevisst metode å straffe spillere, men kun for å markere at:

På denne siden får du spille golf

På den andre siden får du IKKE spille golf (og dessverre ta et straffeslag og tapt lengde).

Dermed er jeg også særdeles (ja helt utrolig enig) enig i at:

"The architect has failed in his routing if internal OB is needed between two holes"

Det dummeste er når det settes opp OB på ene siden av et tynt hull for "sikkerhetsmessige grunner" for at folk ikke skal slå over på andre siden der det da ligger et hull parallelt like ved. La oss si at OB-en er til høyre. Om hullet dessuten er rimelig trangt har selskapsgolferne ofte ingen reell sjanse å sikte langt nok vekk uten å sette farer på andre siden av hullet i spill.

Så hva blir resultatet for den vanlige selskapsgolferen ofte? Jo de sikter mot midten av fairway, men i selve svingen så blir de ofte ubevisst redde for den så voldsomt straffende høyresiden med OB, at de da prøver å dra ballen litt mer til venstre, noe som svært ofte betyr at de kommer kraftig ut/in. De mega-slicer, og vips OB in på det der hullet som Ob-stakene skulle bruke for å hindre folk fra å slå inn på...

Dette har jeg sett skjedd 500 milliarder ganger, minst. ;)

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Har noen tenkt på følgende?

En ball er OB først når hele ballen er utenfor OB-markeringen.
En ball soml igger inntil en mur merket som OB kan aldri komme OB.

Derfor er det også en veldig god grunn til å ha stolper som merker for OB.

utløp

over 15 år siden

utløp

Merkes muren slik er fortsatt muren ob og det gis ikke fridropp på grun av muren. OB må opp på muren slik at fridropp på grunn av muren oppnås. DET er det fornuft i slik golfreglene er laget

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Du får ikke fridropp fra en mur som er merket OB, men du slipper å tape distanse når du dropper med ett straffeslag.

På hull 18 på Bogstad er det OB på venstre side + bak greenen. En ball som legger seg inn til muren kan ikke komme OB. En ball som treffer 5 m til høyre slått med samme kraft triller OB fordi den ikke treffer noe.

Synes det er bra at de har samme merking på OB på det hullet med kun staker.

simen fulland

over 15 år siden

simen fulland

scrambler,

Du skriver:

"Har noen tenkt på følgende?

En ball er OB først når hele ballen er utenfor OB-markeringen.
En ball som ligger inntil en mur merket som OB kan aldri komme OB.

Derfor er det også en veldig god grunn til å ha stolper som merker for OB. "

Slår du over muren er du OB. Bak denne er det vei m.m og du er utenfor spillefeltet.

Når muren en gang er der er det bedre merkemessig å bruke den som en naturlig OB grense.

OB settes opp som "en Greenkeeper" sier av 2 grunner.
1: For å markere banens yttergrenser.
2: Dersom fordelen ved å spille over på ett nabohull blir for stor. Noe som er en bom design messig.

Straff for slag og distanse er en alvorlig bestraffning og man setter derfor alltid OB pinner så romslig som mulig.

Er det naturlige grenser i ytterkant som veier og murer brukes gjerne de som markører for banens ytre grense. (hvite pinner er stygt i de fleste golferes øyne)

Du synes, hvis jeg forstår deg rett, at det er en god grunn til å la det være mulig å havne OB på greensiden av muren at man ikke kan havne OB om ballen hviler inntil muren.

Dersom man havner inntil muren og ikke har ett slag er det altså for deg ikke nok bestraffning at man må erklære ballen uspillbar og ta ett straffeslag?

Er det fordi du tenker at om muren ikke hadde vært der så ville ballen vært OB fordi den da ikke hadde blitt stoppet av muren?

Spilleren har dermed fått en stor fordel siden ballen muligens stoppet i muren og ikke bare trillet bort til den?

Mitt spørsmål ti ldeg blir da:

Skal du felle trær på utsiden av OB siden det er mulig å sprette i dem og tilbake i spill?

Skal du fjerne bygningene ved rangen på Bogstads hull 9 siden du kan treffe dem å sprette tilbake i spill?

Den tankegangen du driver med her blir helt feil.....

I din verden kan man heller ikke ha hvite pinner som OB markører fordi det er mulig at ballen treffer OB stakene å spretter inn igjen eller blir hvilende inntill pinnen.

Hviler ballen inntil OB staken har man ikke ett slag og må ta uspillbar ball, og det er jo ikke straff nok for deg.

Ergo er den eneste løsningen i din verden hvite lokk nedfelt i gresset, litt vanskelige å se, men da påvirker de jo ikke spillet.

Litt vanskelige å se for spillerne, men pytt pytt slår de skjevt har de seg selv å takke......

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Simen.
Jeg sa at det var bra at de hadde samme merking for OB rundt hele greenen på hull 18.
En hvit pinne er vel fra diameter 4 cm til kanskje 10 cm max og pinner er bedre enn plater i bakken som du sier slik at man kan se OB fra avstand.
Det ang trær og annet som kan gi ballen en lucky bounce tilbake til banen er usaklig av deg å komme med. Du må ikke tillegge meg meninger jeg ikke har og bruke uttrykk som min verden.
Du sier at min tankegang er helt feil, det kan du gjerne mene hvis du får det bedre med det. Du startet tråden på et diskusjonsforum, da er du vel voksen nok til å godta at andre mener noe annet enn deg, håper jeg.

Jeg mener at muren på hull 18 er bygget for å stabilisere området opp mot veien og dermed er den ikke en del av banen.
Derfor mener jeg at OB-merkingen er korrekt slik de har gjort det.
Du var 15 cm OB, hadde ikke muren vært der hadde du kanskje vært 2 m OB. Hadde driven din truffet 10 m lengre til høyre hadde du kanskje vært 5 m OB.

Bamse

over 15 år siden

Bamse

Scrambler,

Din kommentar "dermed er den ikke en del av banen" utelukker ikke at muren er definert som OB, gjør den vel? Som parallell til Old Course' 17. hull hvor muren definerer OB, ville det samme la seg gjøre på Bogstad. Korrekt som Simen da sier vil det ikke være noen fridropp for denne muren, da man ikke får fritak for ting/hindringer som er definert som OB. Men man kan droppe for uspillbart leie, eventuelt ta en Jiminez.

La muren være OB-grensen og fjern pinnen sier nå jeg :)

simen fulland

over 15 år siden

simen fulland

Scrambler,

Du skriver:

"Du sier at min tankegang er helt feil, det kan du gjerne mene hvis du får det bedre med det. Du startet tråden på et diskusjonsforum, da er du vel voksen nok til å godta at andre mener noe annet enn deg, håper jeg."

Mulig jeg var litt kvass, jeg sier ikke at du tar feil og jeg har rett.
Jeg MENER at du tar feil og jeg har rett.

Vi har en meningsforskjell og det er helt greit det.

Rent golf faglig mener jeg at min løsning er mer fornuftig.
At jeg mener det regner jeg med at du også er "voksen" nok til å godta:-)

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Selvfølgelig. :-)
Du er i din fulle rett til å mene det du vil, jeg likte bare ikke at du tilla meg mer enn det jeg mente.

Vi diskuterer jo bare om merkingen var urettferdig eller ikke.

Og det er nok på tide å stoppe. :-)

simen fulland

over 15 år siden

simen fulland

Scrambler,

Vi har vel diskutert i filler de hvite pinnene ved muren til Bogstads hull 18 ja.

Tråden var ment for å få ut frustrasjoner og starte diskusjoner om OB pinners plasseringer rundt forbi som man finner frustrerende.

Er det andre som har lignede eksempler som mitt, med OB pinner som man synes burde stå annerledes eller fjernes og trenger å få ut litt irritasjon, er det bare å kjøre på:-)

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Pjotr fra Bogstad Camping er nå leid inn for å male hvite streker på muren og som betaling får han beholde stakene til grillved.

mvh
Bogstad OB Club

tttt

over 15 år siden

tttt

Simen, har en lignende fra klubbmesterskapet på Randsfjorden. Ballen lå i semirough på hull sju, men OB pinnene var satt på spillefeltet istedenfor ute i høyroughen/skråningen ned mot hull 6. Ballen var dermed ute.

simen fulland

over 15 år siden

simen fulland

Strålende nyheter Smilende Sam he he;-)

tttt, sånt er lettere irriterende.

Gamle Hansen

over 15 år siden

Gamle Hansen

Simen, sunn fornuft i stede for mye vilje, så er ikke OB i spill. Så enkelt, så vanskelig.

CU

simen fulland

over 15 år siden

simen fulland

Greit not det "gamle Hansen".

Det betyr imidlertid ikke at ikke OB pinner kan settes opp mer fornuftig eller fjernes enkelte steder.

Det er ikke mye OB mellom hull der de store gutta og jentene spiller, da er det bare i ytterkant.
Det bør tilstrebes i Norge også.

Som " En greenkeeper" er inne på over, vil ikke hvite pinner stoppe baller fra og dette ned i feil fairway.

Så det og sette opp hvite pinner av sikkerhetshensyn er egentlig bare tull.

Eneste gangen folk modererer seg pga Ob staker er i slagspillsturneringer. I vanlig selskapsgolf dundres det på stort sett uansett.

Tror du mange hadde spilt f.eks Nes dersom det kom opp hvite pinner mellom hullene der?

Jeg føler meg ikke mindre trygg på Nes enn på andre baner, og jeg dukker like sjelden eller ofte der pga Foore rop som andre steder.

Det stedet jeg hører Foore oftest er faktisk på egen bane når jeg spiller på hull 9 og folk hooker utslaget på hull 1. Gjerne to ganger på rad siden de tar en mulligan etter å ha slått OB.

Der kom de hvite pinner opp av hensyn til sikkerhet.
Det har ikke akkurat gjort at jeg dukker sjeldnere.....

Lawinth

over 15 år siden

Lawinth

Da vil jeg tro stakene er satt opp like mye pga spillhastighet som av sikerhet der SF. Blir ofte mye venting når to flighter står å stanger for å ta hensyn til hverandre.
Ja, jeg vet at ledende flight har forkjørsrett, men likevel..

tttt

over 15 år siden

tttt

ledende flight?

007påGS

over 15 år siden

007påGS

kommet lengst i runden sin

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Simen.
OB mellom hull kan vær greitt der det er en dogleg som gjør at man kan kappe lengden på hullet ved å slå over i nabohullets fairway.

Ellers enig i at OB mellom to parallelle hull som er ganske rake kan være en uting.
Men OB kan også være med på å stoppe leting etter ball, hvis man da ikke gjør som Holtsmark og lager rødt sidevannshinder for hver ravin, uansett vann eller ikke.

simen fulland

over 15 år siden

simen fulland

Lawinth,

Det er sant at det kan bli litt venting, men det går sjelden spesielt lang tid.

Slår man OB må man slå ny ball når de andre i gruppen har slått ut, deretter starter hver spiller som har slått OB sin rutine på nytt og slår forhåpentligvis ikke OB en gang til slik at reglen gjentar seg.

Man kan derfor like godt hevde at det å ikke ha OB pinner mellom to hull ( Der fjerning av OB ikke medfører leting ) faktisk sparer tid.

Scrambler,

Enig at man bør sette OB mellom hull dersom man kan få en stor fordel ved å med vilje spille seg ned feil hull.

Er det ingen spesiel fordel ved å havne feil, bør man ikke sette opp OB.

Et eksempel jeg kommer på er ett par 5 på Asker.
Det går bratt nedover og drar du litt for mye til venstre er du på ett hull som går motsatt vei.

I riktig fairway har du ingen ting foran deg bare rett fram og fairway mot green.
Er du på feil hull her må du enten spille tilbake til riktig fairway eller spille med risiko over ett skogholt mot green.

Hva er da poenget med OB her? Sikkerhet?
Hvite pinner stopper ikke spillere fra å hooke/drawe 6, 5, 4 jernet, hybridene,woodene sine eller driveren.

Kommer feilslaget eller litt mye skru er ballen like fordømt OB og kan treffe noen på feil fairway.....

Som jeg har nevnt tidligere; etter at OB kom opp mellom 1 og 9 i Hakadal hører jeg nesten oftere foooore!! enn før de kom opp.
Som "En Greenkeeper" sa har hvite pinner en nesten magisk tiltrekningskraft på golfballer.
Spilleren tenker: "ikke slå OB, ikke slå OB", resultatet er ofte at vår kjære underbevissthet elegant styrer ballen nettopp dit.

Golf-freak

over 15 år siden

Golf-freak

Skal ikke gjenta meg selv etter innlegget litt lenger over, men OB på hull 1 på Hakadal er et av prakteksemplarene på dårlig OB merking. Helt rett, og ingen som med vilje vil spille ballen ut på fairway på hull 9. Hva er da poenget? Man starter ikke et par 5 hull med en PW, og man kan hooke ett mellomjern i området hvor spillerne går opp mot greenen. Joda, litt safere å sikte litt venstre mot hull 9 pga skogen på høyre side men tror de fleste sikter ut til venstre uansett pga hellingen på fairway.

Kan også nevne hull 13 på Nes, hvor skogen til høyre er OB. Ja, det er ytterkant golfklubbens eiendom og sikkert en nabo sin skog. Men det er jo ingen som slår i skogen med vilje, ingen som leter etter en ball som går 15m inn skogen og forstår ikke hvorfor de ikke kan droppe OB stakene der. Tviler på at naboen er så vrang, og er vel ingen plikt å merke OB uansett.. Drivet ut til høyre der en gang, og lå i skogkanten på linje med trærne. Hadde halv sving og kunne helt fint slått meg ut på fairway, men var 30cm OB ettersom stakene gjerne står ute på spillefeltet. Sett i det minste de hvite stakene 4m inn i skogen, så unngår man at noen på død og liv skal finne ballen selv om den gikk pokkerivold. Ligger man i skogkanten så kan man få lov til å chippe seg ut, slik spillerne på tourene gjør.

Ble nevnt Randsfjorden over, og de hvite stakene mellom 6 og 7 er også helt håpløst. Finner du ballen (innen 5min selvsagt), så slå på den! Det er jo det som er golf.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her