Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

sykkelinterressert politi!?

kingben

over 15 år siden

kingben

Stygg sak

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10044064 ....

Men hvem er "skurken"???

Enig

over 15 år siden

Enig

Stygg sak ja, men jeg lar meg selv hissig opp ganske kraftig enkelte ganger når det er 2-3 syklister ved siden av hverandre og 5-6 i rekken, midt i veibanen i 60 sone og de sykler i 30-40. Spesiellt hvis jeg er sent ute til starttiden min.

Jeg forstår innmari godt at folk blir forbannet. Disse syklistene eier jo hele veien! Hvordan hadde de opplevd det hvis vi bilister hadde senket farten til 20 km/t og blokkert veien for de i flere kilometer?

Lance

over 15 år siden

Lance

Håper fyren får straff, men at det også lærer syklistene noe.......

kingben

over 15 år siden

kingben

Om noen skal ha straff så mener jeg alle skal ha det!

Har ikke hørt om noen som har fått straff av å bli kjørt på bakfra noen gang...

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Hæ Kingben, mener du at fyren som kjører forbi og bråbremser og setter andres liv i fare ikke skal ha straff?

Greitt at det kan være irriterende hvis man blir liggende for lenge bak syklister, men man kan da ikke forsøke å drepe dem.

Bilisten som gjorde dette får garantert straff.
Det er ikke uaktsomhet, det er en overlagt handling.

kingben

over 15 år siden

kingben

Jeg forsvarer ikke handlingen som er beskrevet.. Men nå vet vi jo ikke hvorfor det bråstoppet!

Ulykken skjer fordi det oppstår en bråstopp og de bakikke klarer å stoppe fordi de ikke holder avstand til de forran...

Uavhengig av årsaken for bråstoppen. Hva om det hadde vært en guttunge som kom ut i veien og vedkommende bråstopper!??

Bilpes er ekstremt farlig. ligge i 50Km/t på sykkel noen få cm fra baken på en bil!! på en offentlig vei!
Uansett hva som skjer forran der som forårsaker en bråstopp så er de syklistene ferdig....

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

Der er jeg enig.
Jeg har sett mange som trener bilpes i Sørkedalen. der er det lange strekninger som kanskje passer for det. Og det egner seg nok best på en lukket bane.
Men når bilisten bråbremser så ligger han tynt an hvis han ikke hadde noen foran seg.

Generelt er det blitt for mange som er aggressive mot syklister.

Kjenner til en sak fra Asker / Røyken hvor en sur gammel gubbe kjørte forbi og bråbremset slik at syklisten kjørte inn i bilen og ble meget hardt skadd. Gubben kjører ikke bil lenger, og han måtte betale en stor erstatning.

Inngrodde nordmenn

over 15 år siden

Inngrodde nordmenn

Grunnen til at syklistene danner 2 kolonner når de er ute på landeveissykling er at bilistene skal tvinges til å foreta en skikkelig forbikjøring, slik at ikke farlige situasjoner hvor syklistene blir skviset av veien oppstår. Sammenlignet med f.eks. Danmark eller Nederland er norske bilister ganske ekstreme i sin fiendtlighet mot syklistene, selv om de også har rett til å ferdes på veiene (ikke motorveiene vel å merke). Det kommer vel av at det er en relativt ny farsott her til lands.

Jeg synes det er helt utrolig at folk mister all folkeskikk og mentale sperrer så lenge de sitter trygt beskyttet i sin egen sone inne i en bil.

Jeg synes denne handlingen burde medføre en betydelig fengselsstraff, da bilisten tross alt var utrolig heldig med utfallet når de f.eks. kunne brekt nakken eller lignende.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

Nå tviler jeg på at alle opplysningene i denne artikkelen er 100% nøyaktige,så det blir litt vanskelig å si noe eksakt om hvem som har skyld osv. Hvis bilen har lagt seg inn foran og bråbremset uten grunn er det selvsagt all grunn til å bli straffet for det. Mannen er siktet etter uaktsomhetsparagrafen i veitrafikkloven,sier politiet nå

Men et par ting forundrer meg.
1) hvorfor trene på å ligge bak bil? noe som er ulovlig i konkurranser,man kan ikke ligge en bil og fra nytte av minsket luftmotstand mer enn noen sekunder,før man får straff. Øve på høy fart kan man gjøre i slakke nedoverbakker,ikke bak biler.

2) hvorfor bygger vi gang/sykkelveier for millioner hvert år hvis syklistene ikke bruker de og heller oppsøker den farlige trafikken? Selv på bildet ser man at det er en slik ved siden av veien.

3) som billist kan man bli straffet for å kjøre for sakte på veien,fordi man da blir til hinder for andre eller fare. Leste om en i fjor som ble tatt sør i mitt fylke da han kjørte i 40-50 i 80 sone. Vanket en liten bot. Blir litt merkelig at syklister skal kunne sykle flere stk i bredden og gjøre det vanskelig å passere i den type fart,eller saktere.

Det finnes folk som neppe burde kjørt hverken bil eller sykkel

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

1. De trener bak bil for å holde høy hastighet/høy frekvens på tråkket uten luftmotstand. De oppnår høyere tempo på den måten. Litt det samme de oppnår i store felt.
2. Syklister bruker sykkelveier, men racersykler passer ikke så bra på kronglete sykkelveier.
Når syklistene er på sykkelvei må de vike for gående, når de er på bilvei må de vike for biler.
3. Når du kjører forbi en syklist skal du ha så stor avstand at han kan velte sideveis ut mot veien uten at du kommer nær han. dette synder mange mot. Og på veier som ikke er merket med forbud mot sykling kan de sykle så mye de vil.

wahtever

over 15 år siden

wahtever

Pingepoliti:

Vtrl. § 31. Alminnelige straffebestemmelser.
Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller med fengsel inntil ett år, dersom forholdet ikke går inn under strengere straffebud.

De bør straffe han etter strl. § 229

§ 229. Den, som skader en anden paa Legeme eller Helbred eller hensetter nogen i Afmagt, Bevidstløshed eller lignende Tilstand, eller som medvirker hertil, straffes for Legemsbeskadigelse med Fængsel indtil 4 Aar, men indtil 6 Aar, saafremt nogen Sygdom eller Arbeidsudygtighed, der varer over 2 Uger, eller en uhelbredelig Lyde, Feil eller Skade er voldt, og indtil 10 Aar, saafremt Døden eller betydelig Skade paa Legeme eller Helbred er blevet Følgen.

Forøvrig er syklister på veier der det er sykkelsti no dritt.

GolfDude

over 15 år siden

GolfDude

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Hvor mange i den aktuelle saken brøt mot denne paragrafen. Sannsynligvis alle involverte. Syklister i trafikken er ikke noe problem, så lenge man tar hensyn til hverandre. Syklister som bruker trafikken som treningsfelt gjør sjelden det.

Resurrected

over 15 år siden

Resurrected

Noen som med overlegg forsøker å skade andre bare fordi han ikke får kjørt bilen sin i den hastigheten han ønsker bør straffes behørig. Hvis man er så opptatt av å hevde sin rett, eller er i besittelse av en sånn road-rage at man ikke klarer å se konsekvensen av en sånn handling så har man seriøse mangler i topp-etasjen.

At noen i tillegg forsvarer en sånn adferd skremmer meg, selv om det ikke overrasker meg nevneverdig. Selvfølgelig er det irriterende å ligge i kø eller bli sperret av noen, men at det skal legitimere eller være en formildende omstendighet å sette noens liv og helse i fare er særdeles spesiell holdning.

I det øyeblikk man setter ett og et halvt tonn i bevegelse, så bør man gjøre hva man kan for at denne bevegelsesmengden ikke treffer noen. Det er nå min ringe mening.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

http://www.vg.no/sport/skoyter/artikkel.php?artid=10044153

Enig

over 15 år siden

Enig

I grunnen skulle det kommet en lov som sier at syklister ikke har lov til å sykle flere en 2 sammen på veier med fartsgrense på over 50 km/t. Flere en dette skaper trafikkfarlige situasjoner. Det beviser seg jo gang på gang. Sykling blir bare mer populært og problemet kommer til å være økende. Noe bør gjøres med dette, men det er nå en gang slik at det skal skje alvorlige ulykker før det offentlige tar affære. Ofte virker det som at de skal ha bevis for at det er farlig.

Kevin

over 15 år siden

Kevin

er vel ingen som har forsvart en sånn adferd her,men flere har vel påpekt at det finnes nyanser av sånne saker. Nå skal det også sies at bilen la seg inn foran følgebilen og ikke syklistene. Når han har bremset så har følgebilen måtte bremse og syklistene føk inn i følgebilen. Er vel heller ingen som har sagt at de ikke kan sykle på veien,men er man på veien får man følge trafikkreglene slik som bilene. Altså ikke være til hinder og fare. De burde jo også holde 3-sekundsregelen slik at de har sjanse til å stoppe. Hva om følgebilen hadde måttet stoppe for et dyr som løp over veien,da hadde vel utfallet blitt det samme? Fordi slik bilpes er livsfarlig og bør ikke utøves på trafikkerte veier. Nå sier jo treneren til syklistene til lokalavisa at det ikke var fartstrening,kun en transportetappe på vei til trening. Dermed er var det ingen grunn til å sykle tett på følgebilen,ei heller sykle flere i bredden hvis de gjorde det.

Uansett,hvis hendelsesforløpet er noenlunde slik som beskrevet så får nok bilsjåføren sin straff,som fortjent. Men det burde snart vekke en ny debatt og endringer i veitrafikkloven snart,for nå er det veldig mange slike ulykker. Jeg har personlig sett at det ikke alltid er bilistene sin feil.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

"I grunnen skulle det kommet en lov som sier at syklister ikke har lov til å sykle flere en 2 sammen på veier med fartsgrense på over 50 km/t."

Ja, kan vi ikke like greitt legge ned sykling som idrett i Norge?
Hvis alle tar litt hensyn så går det greitt. Selvfølgelig er det syklister som oppfører seg dumt, men man kan ikke innføre dødsstraff mot dem pga det. Og de fleste sykler jo der for å trene.

Smarte mennesker skjønner at de taper med sine 70 kg kropp og 7 kg sykkel mot en bil som veier 1700 kg.
Noen bilister ser ikke ut til å skjønne hvilken fare de utsetter andre for når de kjører nær syklister og tuter og bremser i affekt.

Yngve Johannessen

over 15 år siden

Yngve Johannessen

Du kan ikke hevde din rett i trafikken dersom det bevisst går ut over andre.
Da er det automatisk uaktsomt, eller i værste fall overlagt.

Det er lett å irritere seg over syklister i veien, da en del sykler i alle retninger, er trafikanter langs veien, og tror plutselig de blir fotgjengere i forgjengerfeltene, men dette representerer ikke den store mengden, kun de som mangler respekt for trafikkbildet sett fra tohjulingen.

I denne saken mener jeg helt klart at den irriterte bilisten, som gjorde en overlagt handling, er den rette å straffe.

At den som blir påkjørt normalt ikke blir straffet er normen, men hva om en kommer på motorvei i 120km/t og kaster seg inn foran deg og bråbremser?
Samme sak det også, og liten tvil om hvem som har skyld.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Egentlig er jeg tilhenger av prinsippet om at det finnes både dumme bilister og dumme syklister, men etter å ha kjørt til jobb i dag kan man lure:

Første syklist feide ut i trafikken stikk i strid med vikeplikten, 200 meter lenger borte kom andre syklist på innsiden av meg og skar rett inn i fotgjengerfeltet og forårsaket at to biler i motgående felt krasjet. Tredje syklist tok sats fra sykkelstien og mellom to biler for å kjøre forbi køen (som han ville kommet forbi hvis han brukte sykkelstien og....), men på veien dro sykkelveska hans en real ripe i lakken på bilen foran meg. Stoppet han ? Nei.

Syklist 4-6 kjørte tydeligvis Tour de Frokost, for de lå tre i bredden ned brattbakken og sperret all trafikk. Det hele endte med syklist nr. 7 som ble møkksur på vei inn i parkeringshuset. Når mitt kort låste opp porten skulle selvsagt han ha rett til å kjøre først gjennom den. Banking på ruta og skrik og hyl....Da nøyde jeg meg med et litt langt trykk på vindusspyleren....

Selvsagt ikke representativt, men en morsom morgen i lys av denne tråden.....

Joda

over 15 år siden

Joda

Jo, det er det som er problemet, det er faktisk representativt. Hver eneste dag ser jeg liknende eksempler. Syklister i bredden, ofte 2-3 stykker, syklister som raser over fotgjengerfelt eller krysser vanlig vei rett i fra sykkelsti uten å bry seg om vikeplikt, men i stedet anser at de har alle rettigheter. Syklister som sniker seg imellom biler og stiller seg opp foran biler ved rødt lys, som om de akselererer raskere enn en bil?! De sykler på fortau og i vei om hverandre, krysser mot rødt og grønt, sykler mot kjøreretning, og skaper farlige situasjoner for ofte til at det ikke er et problem.
De irriterer meg mer og mer, og jeg må innrømme at vindusspyler-"trikset" kommer til å bli brukt oftere, kanskje med litt sterkere blanding? ;)
Selvfølgelig skal man ikke skade eller utsette for fare, og bilisten i trådstart må få sin reprimande. Men jeg mener sterkt at syklister har sin store del av ansvaret for sin egen sikkerhet, og de bør se å lære seg sykkelvett og folkeskikk (som oss andre).

hackz

over 15 år siden

hackz

Flere grunner til at det sykles i bredden, 1 kan være beskyttelse mot teite/tettgående forbikjøringer, 2. De trener på å sykle/sykler i sidevind.

En bekjent fikk nesten fengselstraff for å kjøre over en syklist som prøvde å sykle forbi på innsiden. Tok rundt 2år før han ble frikjent, selv om det var nok av vitner som bekreftet at det var syklistens feil.

tja

over 15 år siden

tja

regnes syklister som "bløte" trafikanter???

Resurrected

over 15 år siden

Resurrected

Jeg har vært borti min andel av billister som skal "straffe" meg når jeg kjører forbi i kollektivfeltet med motorsykkel. Det virker som om flere tenker at en riktig lærepenge for å kjøre i kollektivfeltet er å sette livet mitt i fare, det gjør det jo ikke noe bedre at de ikke vet at det er fullt lovlig for motorsykkel å bruke det feltet.

På hjul er du kjørende, og bilister "eier" ikke veien noe mer enn syklister. Tror flere hadde hatt godt av å prøve seg som myk trafikant noen ganger, da kanskje man tar litt mer hensyn. En del syklister burde også prøve seg som fotgjenger.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Jeg tror problemet er ekstra stort i Norge på grunn av at det i praksis ikke finnes konkrete regler for syklister. Den gangen det ble lovlig for syklistene å sykle både på vei og fortau, slapp veimyndighetene billig unna, men det ble skapt et anarki.

Jeg var i København nylig. Der har syklistene små sykkelfelt og egne trafikklys. Jeg så ikke EN eneste syklist som syklet på rødt, så det var tydeligvis strenge regler som ble håndhevet på en ordentlig måte.

Jeg tror det må reguleres bedre mellom fotgjengere, syklister og bilister, og alle typer trafikanter burde bli bedre opplyst om hva slags lover som gjelder. Kombinasjonen anarki og uvitenhet er drepende, bokstavelig talt.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Resurrected sier;

"På hjul er du kjørende, og bilister "eier" ikke veien noe mer enn syklister. Tror flere hadde hatt godt av å prøve seg som myk trafikant noen ganger, da kanskje man tar litt mer hensyn."

Det er ikke lov å kjøre forbi på innsiden hverken med sykkel eller motorsykkel..... Glem kollektivfeltet en stund og se for deg trang vei med kø en mandagsmorgen der scootere og sykler kjører forbi på inner og ytter og gjerne litt vekselvis. Hvem later da som at man eier veien?

Jeg har vært "til jobben" syklist i mange mange år - og opplever at der aggresjonen har økt er hos syklistene - de har blitt racere og mener at de kan gjøre som de vil og veksle mellom syklist, bil og fotgjenger og tilbake i løpet av sekunder. DET er farlig......

Lawinth

over 15 år siden

Lawinth

GB, hvor mange fotgjengere så du gå på rødt i DK?
Det bruker å være svært få, da forgjengere også bøtlegges for å gå på rødt lys der nede.
Ikke mye bedre vilkår for syklister som sykler på rødt heller. Sjansene for å bli tatt er ikke så store der heller, men det svir mer enn her

Resurrected

over 15 år siden

Resurrected

Smilende Sam:

Jeg sykler ikke selv, og blir også oppgitt over den vekslingen syklister gjør mellom fortau og vei. Nå kan det tenkes at det i mange tilfeller skyldes at de ikke har noen definert sykkelbane, og at det kunne vært en løsning på problemet. I prinsippet synes jeg det er fint at folk sykler i steden for å kjøre bil, så man kunne kanskje blitt flinkere til å allokere litt veibane til syklister.

Synes forøvrig at det snakkes så veldig mye om hva som er lov og ikke lov, og ofte på en sånn måte at hvis du gjør noe som ikke er lov så er du fritt vilt. Det er det jeg reagerer på. Det kan virke som om dødsstraff er på sin plass for stort sett alle forbrytelser man måtte gjøre. Jeg skjønner at hvis man går på rødt så risikerer man å bli kjørt ned, men det som skremmer meg er de som har en holdning om at hvis du går på rødt så trenger jeg ikke å stoppe selv om jeg kan. Kanskje kunne man tatt i bruk andre sanksjoner enn overlagt nedmeiing, jmfr det billisten i artikkelen tilsynelatende forsøkte. Det er vel fortsatt ikke slik i et sivilisert samfunn at hvis noen er på epleslang i hagen din så har du rett til å skyte dem.

Jeg er helt enig i at syklister kan skjerpe seg, det overrasker meg at de som myk trafikkant er så ivrige til å hevde både sin rett og sin urett. Samtidig synes jeg ikke at det å bli lemlestet er en straff som står i forhold til den forbrytelse man har gjort. Kanskje kan man forsøke å tenke mindre på hva som er lov og ikke lov, og heller tenke litt mer på hva som er god moral og ikke god moral.

Gunnar Bull

over 15 år siden

Gunnar Bull

Lawinth, nå går jeg normalt ikke og legger merke til om fotgjengere går på rødt, så det har jeg ingen formening om. Det var derimot påfallende hvor lovlydige syklistene var (i motsetning til norske forhold), og kan danskene så burde vel fan meg vi kunne det også.

Helt enig i at holdningene må snus, men jeg tror ikke det vil skje uten en bedre trafikkregulering enn vi har i dag.

Pepper

over 15 år siden

Pepper

Jeg bodde 5 år København en gang, og lærte fort at som bilist må man følge trafikkreglene som gjelder mht syklister. På den annen side, syklistene syklet også fornuftig, og fulgte reglene de også, ihvertfall i hovedsak. Det ligger mange års sykkelkultur til grunn for dette, inkl. utstrakt bruk av sykkel til og fra arbeid og skole uten at man på død og liv skulle leke tour de france deltager.

Syklister i Norge skaper ofte farlige situasjoner, bl.a. fordi de tilsynelatende mangler den grunnleggende forståelsen av at regler skal følges hvis trafikken skal flyte greit og uten store farer for alle typer trafikanter. Mine verste erfaringer er ikke som bilist, men fotgjenger. Det er utrolig hvordan enkelte syklster raser over fotgjengerfelt når de har rødt og fotgjengerne grønt lys, og dermed setter andre liv i fare.

Selv om reglene ble klarere tviler jeg sterkt på at situasjonen vil bli særlig endret, dels fordi det er en total mangel på konsekvens ved brudd på reglene, dels fordi sykkelkulturen og trafikkforståelsen er mangelvare. Men for all del, alt av den slags tiltak vil kunne hjelpe, ihvertfall noe.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Resurrected, tror ikke vi er så uenige - jeg mener ikke at det er lov til å kjøre ned den som gjør noe ulovlig.

Der jeg kjører er det faktisk sykkelvei og fortau, men like fullt bruker syklistene veien. Da kan man jo lure på om det er vits i å lage mer sykkelvei...

Lawinth

over 15 år siden

Lawinth

Det er jo ikke bare når det gjelder sykkel det er en helt annen kultur i DK, for ikke å nevne Sverige.

Som bilist opplever du svært sjelden her hjemme at du hjelpes frem i trafikken. Tvert i mot vil en ofte oppleve at en motarbeides, ingen vil jo miste sin plass i køen.

Ikke veldig langt inn i SE hvor de norske bilskilter ikke lenger er i flertall vil en oppleve en ofte fantastisk kultur og generøsitet i trafikken. Dette gjelder også sykelister som det skinner igjenom, vet de er den svake trafikant opp mot bilen. Her hjemme skulle en ofte tro de er pansret.
Utrolig at det går bra noen ganger

Ro ned

over 15 år siden

Ro ned

Jeg ser poenget gikk hus forbi en del her, men syklister ligger altså så mange i bredden fordi det skal tvinge bilistene til å foreta en skikkelig forbikjøring, slik at de ikke skaper farlige trafikksituasjoner ved å satse på at de klarer å presse seg mellom syklist og motgående trafikk.
Akkurat det samme lærer man f.eks. på mopedkurs.
Det er stor forskjell på gangvei og sykkelvei, syklister på en gangvei har vikeplikt for fotgjengere, og det er således langt farligere å sykle i 50 km/t der enn på vanlig vei. Dedikert sykkelvei har jeg knapt sett her til lands.

Jeg fatter ikke hva som er så mye mer irriterende med en syklist som kjører i 40-50 km/t kontra en moped eller traktor som gjør det samme. Alle 3 typene fremkomstmiddel har samme rettigheter til å ferdes på veiene og har nogelunde lik toppfart, så det er en personlig mental bøyg bilistene må konfrontere seg selv med hvis de synes det er så mye verre å ligge bak noen syklister.

veggiss

over 15 år siden

veggiss

anbefaler folk å kjøpe en vannpistol, type stor, og fylle den med f.eks. batterisyre, urin eller annet snask. ha denne liggende klar i passasjersetet i tilfelle du kommer inn bak noen syklister. da er det bare å kjøre ned sideruten, og la det stå til. kan gjerne kombineres med lyktespylere som er vridd til høyre for økt effekt!

Lawinth

over 15 år siden

Lawinth

Er du fører eller pasasjer i russebussen veggis?
Dette blir liksom lit "of season" :-)

tilskuer

over 15 år siden

tilskuer

Det er ikke rart at vi sliter med trafikksikkerheten når halvparten av de mannlige bilførerne ikke synes å ha tilstrekkelig mental kapasitet og sosiale ferdigheter til å ferdes i trafikken uten å være en fare for seg selv og andre. Enda mer pussig er det at når du fjerner dem fra trafikkmiljøet og setter dem inn i andre sosiale rammer kan de fungere helt utmerket.
Lurer på om bilkjøring kan være skadelig for hjernen, men det er kanskje heller tilfelle at den ikke er det siden hjernen tydeligvis i liten grad brukes i forbindelse med denne aktiviteten.

Scrambler

over 15 år siden

Scrambler

"Glem kollektivfeltet en stund og se for deg trang vei med kø en mandagsmorgen der scootere og sykler kjører forbi på inner og ytter og gjerne litt vekselvis"

Sam

Når jeg ser motorsyklister/syklister som tråkler seg frem om morgenen så kjører jeg til side slik at de slipper forbi.
Hva er problemet med at de på to hjul som ikke behøver mye plass kommer gjennom køen?
Det har ingenting med å eie veien. Det har kun med å tåle at de som ikke behøver stå i kø kommer foran meg. Hvis jeg stoppet dem, ville jeg oppføre meg som om jeg eide veien.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Scrambler:

Når du på en smal tofeltsvei med trafikk begge veier får forbikjøringer på begge sider samtidig så er det den forbikjørende som må ta hensyn - ikke bilen. Hvis jeg kjører til den siden for å slippe frem kjører jeg på syklisten og kjører jeg litt ut for å slippe syklisten frem på innern så forårsaker jeg enten kollisjon med motgående trafikk eller så treffer jeg scooteren som kommer på ytter'n. Når så både scootere og syklister kjører slalom mellom bilene i begge retninger så er det tohjulingene som skaper problemet - ikke bilene. Jeg har skiftet speil på bilen flere ganger - pga påkjørsler fra innersvingen mens min bil sto stille - det kan virke som om du mener det er min feil.....

Å kjøre i feltet sitt er ikke å "eie veien" - det er å følge trafikkreglene. Å kjøre forbi på inner'n er i beste fall trafikkfarlig.

Syklisten

over 15 år siden

Syklisten

Kan nok være greit for både bilister og syklister å oppdatere seg litt:

http://prospekt.reeltime.no/7/index.asp?o=123

Ser at mye av påstandene i innleggene over er direkte feil når man leser hvilke regler som faktisk gjelder.

Selv kjører jeg mange flere km (40 000 i året) enn jeg sykler, og jeg opplever svært sjelden at syklister er til sjenanse når jeg kjører bil.

En del bilførere derimot...

Stian

over 15 år siden

Stian

Koser meg alltid når jeg skal innover til Losby og hakke sammen en runde golf. Veien inn er ganske svingete med endel blinde bakketopper, noe som gjør det ekstra spennende når syklister er involvert.

Så da ligger man der, bak en syklist for man har ikke lang nok utsikt. Når man kommer opp på toppen og mot en nedoverbakke, skal syklistene på død og liv ta igjen det tapte tempoet opp bakken og tråkke på..Dvs at jeg enten må fortsette å ligge bak eller kjøre på litt selv. Sistnevnte er ofte vanskelig mtp. den svingete veien, og kan fort skape farlige situasjoner.

Så da ligger man der, med et naut av en syklist foran seg som ikke akter å slippe forbi en bil som ligger bak i en oppoverbakke.

Ja, jeg er en bilfører som kaller syklister i stor grad naut. De bryr seg sjelden om regler(om de er bil eller plutselig trafiktant avhenger av om det er rødt lys i ett kryss eller ikke)

Utenfor jobben i Oslo hadde oslopolitiet endag en aksjon for å ta syklister som ikke forholder seg til trafikkregler i et kryss, det var endel sviende lommebøker å se da ja.

Smilende Sam

over 15 år siden

Smilende Sam

Til Syklisten:

Det heftet villeder ganske kraftig og unnlater når det gjelder forbikjøring på høyre side å nevne at det må være plass til å gjøre og at de generelle aktsomhetsregler i trafikken gjelder. For det er nemlig ikke slik at bilene skal gi plass til en syklist for å muliggjøre forbikjøring på inner'n. Dessuten er det slik, som det også sies i heftet, at hovedregelen er forbikjøring på venstre side. Den hovedregelen følges ikke av norske syklister.... En annen regel som nevnes i heftet - og som det syndes mye og ofte mot - er syklistens vikeplikt når han forlater sykkelvei. Hver eneste morgen ser jeg neste ulykker fordi at syklistene skjærer ut i veien før sykkelfeltet tar slutt eller der det tar slutt.

....men jeg står på mitt: Hvis både bilister og syklister tok hensyn og brukte hodet så ble trafikken spart for mye risiko. Idioter finnes i begge leirer og jeg forsøker ikke å unnskylde noen idioter hverken på to eller fire hjul.

Lawinth

over 15 år siden

Lawinth

Of topic!

Om jeg ikke tar helt feil Sam så skal du ha mottatt en svært så hyggelig mail, så sjekk posten din.
:-)

tilskuer

over 15 år siden

tilskuer

Det synes jeg var en glimrende oppsummering, Smilende Sam.
Så enkelt, -eller kanskje så vanskelig-, er det.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her