Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Diskusjon medBernt stallander om puttere

hakkiplata

over 14 år siden

hakkiplata

ser du svarte meg i den andre tråden som nå er stengt , og må bare si meg uenig i noe av det du skriver.
Du påstår at 2 ball 3 ball og linje sikte system er nøytrale i forhold til dominant øye problematikk. Jeg var en gang på et putterkurs, og da viste det seg at de fleste siktet feil med putterne sine. Slik jeg oppfattet det, selv om det ikke var noen vitenskapelig test, det som skjedde var at hver deltaker ble satt sammen i et team på to og to , og hver skulle stå bak og kontrollere om han som puttet faktisk siktet mot målet. Nesten samtlige siktet skjevt soen hele 10 cm på 2 meters putt.. Det samme var poenget med "laserputtere" hvor det ble klart tydeliggjort at de fleste siktet skjevt. Dette har jeg selv opplevd. Det er også et faktum at barn er mye bedre til å putte enn voksne og min teori er at årsaken ligger i at dominant øyerpbolematikken forverrer seg med årene, for så å stabilisere seg ved 40 års alderen. Hvis min observasjon var korrekt på den testen som ble foretatt, var det værst for de putterne med linje(r) som siktelinje og best for de med 2 ball eller bladputtere. Men som sagt det var ikke noen vitenskapelig greie, bare en overfladisk observasjon.

Du skriver også om konkursen med Pipe putters som så ut som en halv dorull i lengderetningen, Hvis jeg ikke husker helt feil var denne putteren så god at den ble forbudt av de høye herrer i Royal& ancient. I hvert fall var det en putter på - 60 - 70 tallet som så slik ut (med krokket lignende fasong) som ble forbudt.

Bernt Stellander.

over 14 år siden

Bernt Stellander.

Øyedominans er (pittelitt)relevant på alle system KUN dersom spilleren ikke står med parallelle øyne til targetline, hvilket ingen burde gjøre, men som dessverre mange gjør fordi de står med bakovertiltet ryggrad, som igjen påvirker nakke og hodevinkel.....

Dette virker nesten litt fjernt, men skal kommentere den kort.
Den putteren (crocket-hodet) du sikter til ble forbudt fordi man inntil Callaway påvirket USGA til å fjerne regelen som sier at puttere ikke kan ha langre distanse mellom front and back, sammenliknet med toe to heel, bli dømt ulovlig, hvilket den ble, av helt naturlige årsaker, nemlig fordi den var lengre enn den var bred.

Det sies intet om putterens fortreffelighet, men jeg kan forsikre deg at vektegenskapene til en slik putter er en katastrofe om du ikke putter (ulovlig) med loddrett svingplan.

hakkiplata

over 14 år siden

hakkiplata

I boken "in search of the perfect golfswing" står det om den putteren jeg trodde du mente. Den het noe sånt som binocular et eller annet fordi man kunne evt stå med øynene vendt mot målet og putteren var formet som en rørlignende krokkert kølle. Den ble testet av panelet som skrev boken og de ga oppfinneren et visst medhold i at man bedre kunne sikte med denne putteren.

Det var en annen jævla stygg putter (ikke krokkertstyle) som ble ulovlig- som panelet testet (mer enn 18000 puttingstrokes i en vitenskapelig test) som var den desidert beste putteren i testen den gangen. Denne testen skjedde med golfere på forskjellig nivå på 2 meters putt.

Det spiller ingen rolle egentlig - disse testene er eldgamle, men poenget er at dersom det lages en putter eller køller som er vesentlig bedre enn andre, så godkjenner ikke Royal & Ancient utstyret. For grunntanken i golf, er at det er spilernes overlegne dyktighet som skal skape vinnere, derfor godkjennes ikke utstyr som gir enkelte spillere ekstra fordeler.

Bernt Stellander.

over 14 år siden

Bernt Stellander.

http://www.scientificgolfers.com/

Det er lovlig og godkjent for spill, det å stå med ansikt MOT målet, men det sa du ikke noe om i din innledning.

Siste fra meg her på en stund.

Ellers stopper ikke problemene, for "gjengen" rundt kilden fortsetter som før, håper på forståelse for dette.

Dersom noen har puttetekniske spørsmål så finnes jeg på bernt@profoundputters.com

Til Bernt

over 14 år siden

Til Bernt

Denne regelen er vel ikke blitt fjernet:

"Den putteren (crocket-hodet) du sikter til ble forbudt fordi man inntil Callaway påvirket USGA til å fjerne regelen som sier at puttere ikke kan ha langre distanse mellom front and back, sammenliknet med toe to heel, bli dømt ulovlig, hvilket den ble, av helt naturlige årsaker, nemlig fordi den var lengre enn den var bred."

Selvsagt

over 14 år siden

Selvsagt

ellers ville ikke 2-ball blitt ruled conforming!
Fordi den er lengre bakover enn tå til hæl.

Selvsagt

over 14 år siden

Selvsagt

-puttere er nå unntak av regelen, før var den IKKE det, OK.

Selvsagt

over 14 år siden

Selvsagt

Regelen for puttere sier unektelig det du hevder:

When the clubhead is in its normal address position, the dimensions of the head must be such that:

•the distance from the heel to the toe is greater than the distance from the face to the back;
•the distance from the heel to the toe of the head is less than or equal to 7 inches (177.8 mm);
•the distance from the heel to the toe of the face is greater than or equal to two thirds of the distance from the face to the back of the head;
•the distance from the heel to the toe of the face is greater than or equal to half of the distance from the heel to the toe of the head; and
•the distance from the sole to the top of the head, including any permitted features, is less than or equal to 2.5 inches (63.5 mm).

Jeg trodde 2-ball var lengre front to back enn heel to toe....hmm
Mulig de gikk tilbake til denne da de gjorde en total gjennomgang for noen få år siden.

The One

over 14 år siden

The One

http://www.scientificgolfers.com/
The One virker som det ultimate produkt innen fremtidens puttere. Men innen det skjer, så ser det ut som golfverden går tilbake igjen i tid etter endel testing. Du ser sjeldnere Two-ball puttere eller puttere med stor bakende (unntak TM sin, som jeg tror er helt borte igjen neste år.)

De fleste kjøper vanlig blade puttere som har fungert utmerket i alle år. Noen eksprementerer litt i farge og insert, andre pusser litt støv av uttalige puttere i garasjen.

Ser også en liten vridning blandt flere klubbspillere til type Mickelson, med heelshaftet putter.

Men likevel, når P. Harrington fortsatt kan putte slik han gjør med en Two-ball, vil den fortsatt være i mange golfbagger verden rundt i overskuelig fremtid.
3-ball derimot, må være big time miss fra Callaway.

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Problemet med 3 ball er vel primært at hvis du setter den fra deg så kommer det en kø med studenter og tror det er en ledig hybel inni der?

Til Bernt

over 14 år siden

Til Bernt

Følgende står da tydelig i golfreglene Tillegg II:

(iii) Puttere (se fi g. IX)
Når køllehodet er i sin naturlige adresseringsposisjon, må hodets
dimensjoner være slik at:
• avstanden fra hæl til tå er større enn avstanden fra fronten til
baksiden;

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her