Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Gi råd til medspillere?

Jung

over 14 år siden

Jung

Vi er fire kamerater som spiller golf sammen, 8-10 runder i året, på 4-5 forskjellige baner. Vi setter opp en premie til vinneren hver gang, og spiller Stableford. Alle runder er handicap-tellende.
Jeg ser at mine medspillere gjør noen feil som resulterer i dårlige slag. Det kan være mer generelle ting som oppstilling og sving, og det kan være enkeltslag som utføres feil, galt køllevalg o.l. Mine kamerater ser sikkert slike ting hos meg også. Vi sier imidlertid ingenting til hverandre om slikt, hverken under eller etter runden. Bør vi gjøre det? Det er vel ikke ulovlig å gi råd når vi spiller selskapsrunde, slik det er i turneringer?
Hva gjør dere?

Gunnar Bull

over 14 år siden

Gunnar Bull

Det beror på hvem jeg spiller med. Generelt sier jeg aldri noe så lenge de ikke spør, men med noen er det liksom mere vanlig å diskutere teknikk enn med andre.

Ved helt graverende tilfeller har det hendt at jeg har sagt noe sånt som at de gjør en åpenbar feil, og hvis de ønsker så kan jeg si det, enten nå eller etter runden.

TinCup

over 14 år siden

TinCup

Jeg gir aldri råd til medspillere så lenge de ikke er gode kamerater. Blir jeg spurt så kan jeg bidra med mine tanker om svingtekniske spm osv..

Jeg liker selv ikke å bli tipset om ditt og datt under runden (eller rangen forsåvidt) hvis ikke jeg kjenner til spillerens styrke..

Men, i ditt tilfelle ville jeg bidratt med tips hvis dere er gode kamerater. Ihvertfall hvis du tror det kan være til hjelp..

Lost Ball

over 14 år siden

Lost Ball

Hvis runden er handicaptellende som du skriver, så er det - så langt som jeg kan lese regel 8-1 - ikke lov å gi råd.

8-1. Råd
Under en fastsatt runde må spilleren ikke:

a. gi råd til noen i konkurransen som spiller på banen andre enn til sin partner, eller

b. spørre om råd fra noen andre enn sin partner eller en av deres caddier.

Yngve Johannessen

over 14 år siden

Yngve Johannessen

En annen ting er at definisjonen på en selskapsrunde kanskje faller litt i grus når du samtidig sier at den er handicaptellende.

Ergo er det turneringsspill og regler definert for turneringsspill generellt som fører.

Scrambler

over 14 år siden

Scrambler

Hvis fire kamerater er enige om at det er OK å gi hverandre råd så tror jeg ikke at de behøver å være så opptatt av det er tellende runde og at alle regler følges mht å gi råd. Det spilles vel ikke om store premier, og om en klarer 39 poeng etter å ha fått et tips, istedet for 32 p uten, så betyr det vel ikke så mye.
Det er vel bare å spille og ha det gøy.
De fleste spiller jo bare sosiale runder, for dumt om man skal være for opphengt i å følge reglene for nedskrivning.

Gunnar Bull

over 14 år siden

Gunnar Bull

Hihi, nå banner du i kjerka, Scrambler. Prøv å si dette til de rette gærningene, så blir du utskjelt som juksepave umiddelbart :-)

PING G15

over 14 år siden

PING G15

Vår kammeratgjeng gjør ALT for å psyke hverandre, f.eks - "skal du slå den veien...?" eller et lett "auda" etter prøvesvingen. Evt. "nå putter du for 4 skins..." En skikkelig kebab-bønne i baksvingen gjør åsså susen :-)

Resurrected

over 14 år siden

Resurrected

Tips under runden gir man ikke uten at man blir spurt.

Scrambler

over 14 år siden

Scrambler

Enig med deg Resurrected, og jeg gir aldri råd til andre og har vel bare én gang fått et råd underveis som jeg satte pris på og som hjalp meg.

Ja, jeg vet det GB. Men om noen skulle spille en kanonrunde og skrive seg ned så er det jo bare de selv som må slite med det. :-) Og jeg mente kun på treningsrunder. Ikke konkurranse, da spiller man etter regler uansett.

Yngve Johannessen

over 14 år siden

Yngve Johannessen

Hvorfor skal man på død og liv spille "tellende runder" når man trener?

Dette hadde vært veldig enkelt dersom alle kunne kost seg med golf i stedet for å fokusere på hcp hver gang de spilte.

Hvis alle spiller klubbturneringer en gang i måneden eller to, så er det to runder man kan trene for, nettopp for å avsløre sin virkelige spillestyrke.

Jeg bryr meg overhode ikke om noen gir hverandre råd og spiller tellende runder, men min egen holdning til det har endret seg etter at vi startet med de to månedlige medal-turneringene som vi har hos oss.

Det er de rundene som medfører justeringer, og evt. når jeg deltar i andre turneringer rundt omkring.
Ellers spiller jeg bare golf, og prøver å utvikle meg som spiller, med eller uten andres hjelp på runden også :)

Fordi

over 14 år siden

Fordi

hvis man ikke skriver seg ned da blir man skjelt ut for å ha juksehandicap, og mange med lavere hcp plutselig mener at handicapsystemet er feil og skal ha 3/4 hcp osv...

Peter F

over 14 år siden

Peter F

Enig med "fordi".
De fleste av dem jeg spiller med registrerer alle selskapsrunder som den naturligste ting her i verden. Den eneste konsekvensen av det er at man faktisk alltid korrekt HCP slik systemet er ment å fungere. Selvfølgelig "koser vi oss" minst like mye med tellende runder som Yngve gjør uten :) (Selv om vi spiller turnering hver uke)

De få jeg kjenner til som bevisst unngår å registrere vanlige selskapsrunder er enten sandbaggere eller har jåle-hcp.

Unntaket er selvfølgelig rene treningsrunder hvor man spiller alene eller ikke følger reglene.

Gunnar Bull

over 14 år siden

Gunnar Bull

Dette er en evigvarende diskusjon, altså hva som faktisk er "korrekt hcp slik systemet er ment å fungere".

Noen fører opp alle rundene uansett, noen fører opp alle de tar alvorlig, noen justerer kun i konkurranser.

Alle mener de gjør det riktig. Systemet gir etter min mening alt for stort rom for tolkning.

På den annen side så er det ikke sikkert det utgjør den store forskjellen. Det som virkelig fører til feil hcp, er når man bevisst prøver å manipulere ved f.eks. kun skrive oppjusteringer og droppe nedjusteringer. Eller motsatt.

Kevin

over 14 år siden

Kevin

det hender at jeg gir tips til folk jeg kjenner veldig godt,men de pleier ikke følge de.

Jeg tar heller ikke mot tips fra hvem som helst,sånn som en jeg spillte med i fjor(eller året før),som hele tiden skulle påpeke at jeg sto til høyre med beina...ble litt slitsomt i lengden. Når jeg svarte hvorfor så lukket han ørene og ventet til neste gang han kunne si noe om det. En av de minst hyggelige rundene jeg har spillt faktisk.

Men tar gjerne imot råd/tips etter runden,fra folk som vet hva de snakker om. Fikk noen tips etter runden på Tyrifjorden,og har jobbet med de. Det har sålangt gitt veldig gode resultater

Yngve Johannessen

over 14 år siden

Yngve Johannessen

Vel jeg er veldig uenig med deg i at de som ikke fører alle runder er enten det ene eller det andre.

Her finnes det folk i alle kategorier, og det blir helt feil å kategorisere alle ut ifra en manns erfaring.
som GB sier så er det en evig diskusjon.

Grunnen til at jeg stiller spørsmål selv, er også som GB sier, at det er alt for store rom for tolkninger.

Hvis man spiller 100 runder i løpet av en sesong og regulerer alle rundene, så vil sikkert hcp variere mer enn hvis man ikke gjør det, men det betyr ikke at vedkommendes hcp er mer korrekt av den grunn?

Hvis du spiller knallbra 10 runder på rad, og skriver deg ned fra 30 til 20 i hcp på den tiden, og så plutselig så spiller du 10 drittrunder, men da har du kun gått opp til 22 i hcp igjen.

hvordan kan du da si at dette er korrekt?

Jeg tror det finnes like mange meninger som golfere, og alle kan til dels ha rett, sett ut ifra ens eget synspunkt.

:)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her