Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Thorp

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Er ekstremt imponert over Thorps Lasarus tendenser. Veldig hyggelig at han ser ut til å få ut potensialet. Nå kan han "vise finger'n" til alle oss som mente at college hadde vært riktig (vi vet selvsagt aldri om det ville gjort ham enda bedre...). Uansett - han har åpenbart gjort noen riktige grep og tatt tak i situasjonen - med hell og det skal han ha utrolig mye kred for.

Noen som vet hvorfor han ikke spiller denne helgen ? Pauser han ? For han er jo kvalifisert gjennom topp 10 sist helg.

No Name

over 14 år siden

No Name

Thorp får spille alle resterende Challenge turneringer i år. Han var syk forrige helg, trolig derfor han står over. Viktigere å være uthvilt til Kasakstan neste helg hvor premiepottern er 2.5 ganger det vanlige.

Den rekka med resultater Thorp har hatt de siste månedene kan vel ingen andre norske mannlige golfspillere vise til !?

Gladgolferen i Mjøndalen

over 14 år siden

Gladgolferen i Mjøndalen

Gratulerer til Torp for å ha funnet en vei videre.

Beklageligvis er det fortsatt forsvinnende lite å spore i media - til tross for at han hevder seg i en ny og spennende idrettsgren.

Får håpe at mediene tar tak i våre landsmenns prestasjoner der ute og forteller at også Norge kan være med - til tross for en relativt kort historie i golfens fortreffelige verden.

Lykke til videre - til Torp og alle dere andre.

Jung

over 14 år siden

Jung

Her er den nøkterne Jung igjen:
Vi snakker om golfens 4. divisjon her. All ære til Thorp for å ha gjort det bra der, men man kan vel ikke vente at media skal være det allerminste interessert i akkurat dette. Han er nr. 14 på pengelisten på CT, og cruiser trolig inn til en top20, som gir ET-spill neste sesong. Med dårlig plassering i Kazakstan og Russland blir det ET-kval istedet, og det klarer han.
Han blir nok den eneste nordmann på ET i 2011.
Men ET holder langt høyere kvalitet enn CT....

Lawinth

over 14 år siden

Lawinth

Jeg har hørt om CT-fødsel...
Kvaler en da inn til ET oppvekst? :-)

herrtommy

over 14 år siden

herrtommy

Jung: Hva er 2. og 3. divisjon?

Biff

over 14 år siden

Biff

Jung, du er ikke nøktern du er negativ og sur. Likefullt er det riktig at ET holder høyere nivå enn CT. At du ikke forstår hvor høyt nivået er i toppen på CT vet vi og at du deler inn i divisjoner er bare litt tåpelig. Media er ikke opptatt av golf utover PGA og LPGA. De dekker ikke nordisk i badminton heller.

Jung

over 14 år siden

Jung

Nei, jeg er ikke negativ, bare har bakkekontakt. Naturligvis er det ikke formelle divisjoner i golf, men alle vet jo at det finnes forskjellige kvalitetsnivåer. PGA er 1. divisjon, ET 2. divisjon, NW 3. divisjon. Noen vil vel bytte om ET og NW her. Deretter følger mange andre tourer: CT, Asia tour, Sunshine tour o.l. Hvor disse ligger i rekkefølgen vet jeg ikke.
Naturligvis vet jeg at nivået på toppen i CT er meget godt, men det er langt under PGA og ET. At CT-spillerne er skyhøyt over mitt og ditt nivå endrer ikke på dette.
Media er naturligvis bare opptatt av idrett der de beste deltar. Hadde Bjørnstad vært i toppen på PGA så hadde det vært en stor mediadekning i Norge. Dessverre mye større enn den vår glimrende Tutta får. Og hadde en nordmann kjempet i verdenstoppen i badminton, så tror jeg jamen media hadde vært tilstede!

Resurrected

over 14 år siden

Resurrected

HB uttalte vel at han mente nivået på ET var like høyt som PGA, det kan sikkert diskuteres. Men uansett er det stor overlapp i nivå på de ulike tourene. Det er vel åpenbart at de beste på ET ikke er dårligere enn de dårligste på PGA, at de beste på CT ikke er dårligere enn de dårligste på NW (eller ET for den saks skyld osv). Derfor blir hele den divisjonsinndelinga noe meningsløs fordi den sorterer nivå etter en todimensjonal skala som ikke er noen god beskrivelse av virkeligheten.
Det er nok bedre å se på det som flere parallelle skalaer som overlapper hverandre ganske mye.

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Topp 40 på CT er en sammensatt gruppe der noen holder godt ET nivå og noen kanskje ikke er bedre enn rundt 175 på rankingen. En CT stjerne kunne sikkert også klart seg på PGA touren, på samme måte som det ikke er sikkert at nr. 130 på PGA Touren ville greie seg godt på CT og vinne et ET kort. Divisjoner er det åpenbart ikke og at CT er "langt under" ET er en ganske relativ sannhet. Når Tutta blir nr 23 på LET i Irland - en av hennes få plasseringer utenfor topp 10 i år, betyr det at LPGA Touren er dårligere enn LET? Nei. Og slik kan man fortsette.

Om du kaller det nøktern eller bakkekontakt er ikke viktig, Jung. Positiv er du aldri - og på det punktet synes jeg ærlig talt litt synd på deg. Positivitet gir mange ekstra gleder.

Karl

over 14 år siden

Karl

For 8-10 år siden var det stor forskjell på ET og PGA. Det er det dog ikke lengre, det er faktisk nesten ingen forskjell i det hele tatt (nøyaktig det samme gjelder Nationwide/CT som vel på det nærmeste er på samme nivå nå (selv om patriotiske amerikanske kommentatorer neppe kommer å skjønne eller å innrømme dette i nær framtid ;) )).

Synd OWGR ikke hang nok med i svingene og fortsatte vekte Donald Duck-turneringene (altså de der det ikke er så sterkt startfelt) på PGA Touren ofte like høyt som de over middels prestisjetunge turneringene på Europatouren. Et av problemene er at turneringenes vektning til stor del baseres på hvor mange topp-30 og topp-200 som er med i startfeltet. Rangeringen som blir bestemt av OWGR-poeng som ja blir bestemt av hvor mange poeng en får i sine turneringer, som ja blir bestemt av hvor mange topp-30 og topp-200 som er med i startfeltet, jaja dere skjønner, en evighetssirkel det der.

At Europatouren nærmet seg PGA Touren med stormskritt de siste 8-10 årene er det lite tvil om, men problemet er at OWGR i lang tid etter at forskjellen ble mindre ikke forandret sine "Base"-points for forskjellige turneringer og da fortsatt gave USA-touren laaangt mer poeng for sine Donald-turneringer en Europacupen sine Donald-turneringer og da blindt stolet på att bonusvektingen for antall "topp-30" og "topp-200" skulle gjøre jobben. Men til slutt så forandret de det så base-points for seier er 24,00 på begge tourene (før t30 og t200 og eventuelle andre bonuser (major/GNWC-bonus)). Meget bra gjort av OWGR forøvrig som jeg ellers synes er litt i overkant konservative i andre avgjørelser. Dette har de forøvrig IKKE gjort med Nationwide/CT dog, noe som bare er et tidsspørsmål selvfølgelig. Problemet er att mengden co-host turneringer og vandringen mellom tourene fortsatt er for liten til at selv med samme vekting få en realistisk verdensrank selv i mange år etter likestillingen. Dette pga. den oven nevnte evighetsloopen.

Forøvrig så ga OWGR i lang tid lik base-point for seier på CT som Canadian Tour. Det sier vel litt om hvor mye de har vært ute å kjøre før de nå etterhvert kanskje kommer å nærme seg en bra balansert rangering.

Enur

over 14 år siden

Enur

Kudos til Thorp for sesongen så langt, og til Smilende Sam for trådstarten. Tøft å innrømme tidligere feilvurderinger, slik SS gjør her.

Foooore

over 14 år siden

Foooore

Thorp hadde vanskelige år - relativt sett - etter The Open, og har tatt store grep ift kosthold før denne sesongen, samt forstått at det treet ikke vokser inn i himmelen på egen hånd.

Herlig sesong!

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Enur, nå er du litt rask - jeg sier ikke at det var riktig vei han valgte, men jeg sier at han har greid det til tross for feil vei. På det siste har jeg hele tiden vært klar på at jeg håpet han ville greie det "til tross for".... så jeg fortjener ikke Enurs kudos...

Enur

over 14 år siden

Enur

Ok da, men du skrev at han godt kunne få vise finger'n til deg og de som mente/mener som deg, samtidig som du gratulerer ham med sesongen, og det var det jeg synes var litt ok gjort av deg. Andre ville kanskje bare ha latt det forbigå i taushet.

Kevin

over 14 år siden

Kevin

Jeg er også mektig imponert over hva Thorp har fått til i år,litt overraskende synes jeg. Men det er basert på hvordan han har prestert etter The Open i 2006. I år har han vel tatt de grepene som skal til for å heve seg og nærme seg spill på ET,men samtidig har han langt fram før han etablerer seg der selv om han kommer inn i år. Husker jeg ikke helt feil så hadde han en 5-årsplan som handlet om akkurat det,å spille på ET. Så man kan si at han når sine mål helt på slutten av den perioden,hvis han er på ET i 2011. Men han har "trøblet" mye underveis,kanskje er det naturlig? Kanskje var det riktig å ikke ta collegegolf først,kanskje ville det vært en bedre vei f.eks mot USA-spill? Vanskelig å si. Uansett så har han tatt gigantiske skritt i år på imponerende vis.

I mars 2008 var han nr.1296 på verdensrankingen og snakket også om å avansere 1200 plasser i løpet av noen år. Han er nr.385 nå og med en stigende tendens. Så kan man alltids diskutere fordelingen av poeng osv,men det blir en litt annen diskusjon. Den gangen i 2008 sammenlignet han seg selv med Fisher og McIlroy,vi vet jo hvordan de har gjort det de siste årene.

Er veldig spent på avslutningen av årets sesong,og hvordan han evt vil klare overgangen fra først nordiske tourer,så challenge tour,og så er han plutselig ute blant ulvene på ET. Se bare på Marianne som mange trodde skulle etablere seg "lett" på LPGA. En helt ny tilværelse med endringer i livssituasjon,endring i støtteapparat,ekstremt mye reising etc etc.

Men jeg tror Marius klarer å spille seg rett inn på ET denne høsten,og så får man se når han kommer så langt om han takler det og klarer å prestere på høyeste nivå. Og så får norske golfmedier og andre medier som dekker sport snart kjenne sin besøkelsestid. Foruten om Tutta som er en verdensstjerne så er Thorp det "heteste" som foregår i norsk golfsport synes jeg,da får man pinadø følge det opp.

NYC

over 14 år siden

NYC

Molinari var jo på CT ifjor og sjekk hvor han er nå. Så mulighetene er der, det er opp til å utøveren selv og ta sjansene du får og gjøre de beste ut av de. Så får vi bare krysse fingrene for at Thorp klarer dette. Tror hvertfall viljen og motivasjonen er på topp nå. Fordelen med at han nå presterer på CT er vel at han kanskje vil føle seg bedre rustet for ET. Han vet at han har gjort seg veldig fortjent til plassen hvis han kvaler gjennom en hel sesongs prestasjoner på CT =)

Tør vi håpe på en seier iløpet av innspurten på CT og kanskje en blendende rookie sesong på ET neste år???

vist

over 14 år siden

vist

Som mange andre her er jeg positivt overrasket over Marius i år.
Får håpe han klarer å klatre til top 10 på rankingen i år, det betyr endel flere turneringer neste år enn om han kommer blandt 11-20, siden top 10 går foran Q-school.

Når det gjelder nivået på CT kontra ET, kan man merke seg at av top 10 på CT 2009, ligger 6 av disse an til å greie kortet på ET i år, av disse 6 er 2 stk plassert så høyt som 7 og 12. Fra 2008 var det 7 av 10 som beholdt kortet. Så de beste på CT holder nok et bra ET nivå.
Uansett blir det morro å følge Marius videre.

Jung

over 14 år siden

Jung

Jeg har også rost Thorp for hans resultater i år. Men det er liten grunn til å tro at han blir god på ET - dersom han kommer dit. Han har deltatt på to ET-turneringer i år, og misset cuten begge ganger. Forøvrig er hans resultater på CT disse, i kronologisk rekkefølge:
8, 27, 3, MC, MC, 2, 5, 34 og 5.

Ustabilt?
Lovende?
Flott?

Resurrected

over 14 år siden

Resurrected

5 av 10 starter som topp ti, 4 av dem topp 5 er ikke noe mindre enn fantastisk bra!

Han har vist at han har evnen til å sy sammen 4 gode runder i samme turnering. Å spille seg rett inn på ET uten kategori på CT er veldig bra.

vist

over 14 år siden

vist

5 av 9 turneringer på top 10, må vel være flott.
Til sammenligning hadde Edoardo Molinari følgende rekke fram til denne dato i fjor:
2,15,42,1,MC,4,10,18,3,11,42,2 som gir 5 av 12 top 10, han spillte 5 ET turneringer og misset cuten i 2 av de.
Vil vel ikke si at den rekka er så veldig mye sterkere enn Marius sin, men han spillte bra hele året og spesielt de siste turneringene, som gjorde at han toppet CT.

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Jung opererer med to MC på ET og to MC på CT. Jeg skal ikke kritisere hans kilder, men på ETs hjemmeside fremgår det at Thorp har to MC på ET, en på CT. Kanskje forvirringen er skapt ved at den ene ET turneringen var co sanctioned mellom ET og CT? Den må da telles som en MC og ikke som to.

En topp 10 ratio på 50% er det ikke mange spillere på noen herretour som har. Hvis man ser vekk fra en MC er dårligste resultat en 34 plass - det er ikke mange som greier det heller. Ryder Cup spiller Luke Donald har misset cut'en i 6 av 16 i år. Bubba Watson i 7 av 19. Følger man Jungs logikk så skulle en CT spiller som deltar på to ET turneringer og misser cut'en være sjanseløs. Så enkelt er det ikke - McIlroy misset cut'en fire ganger i 2008 og vant på ET i 2009....

Hacker

over 14 år siden

Hacker

Jung hva skal vi kalle Norsk Tippeliga da, etter de samme verdensdivisjons-kriteriene?
1. Premier League
2. Spansk
3. Italiensk
...
50. divisjon Norsk Tippeliga. Allikevel får de greit med omtale...

Ronni

over 14 år siden

Ronni

Faktisk synes jeg MTs rekker er lovende. på grensen til flott!
4 top 10 plasseringer så langt er meget bra og at det svinger litt vil skje for alle spillerne, særlig for de som er i starten av karrieren.

Har tro på at MT kommer til å etablere seg på Europatoutren i årene som kommer og kanskje varte opp med top 10 der også.
Men selvsagt det er en god jobb som venter før han er der.

Foooore

over 14 år siden

Foooore

Hadde vært skøy om det ble en trio/kvartett som ble et team på ET, samhold er morsomme greier. Og 2011 er året med muligheter.

Patriarken

over 14 år siden

Patriarken

Trio/kvartett hadde seff vært skøy, men realistisk sett så er vel duo mest trolig. ETJ må nok gjennom Q-school mm han vinner en ET turnering på tampen.....hvem den fjerde skulle være i kvartetten er jeg usikker på...hvem tenkte du på Foooore?

dutte

over 14 år siden

dutte

Det kan jo skje at en av de 9(?) som er påmeldt Q-school går hele veien gjennom til ET. Så veldig realistisk er det vel ikke, men hvem vet? Kofstad er mitt tips, den gutten kan nå langt.

Foooore

over 14 år siden

Foooore

Aron, Elias og/eller Kofstad mener jeg har best sjanser. Og Tage.
JAL og Marius fikser det via CT.

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Imponerende å se Mannassero som vel er 17-18 år og leder ukens ET turnering.

Smilende Sam

over 14 år siden

Smilende Sam

Når det gjelder de tre som Fooore nevner så tror jeg Kofstad har brukbar sjanse, Bertheussen er for tidlig ute og hvis Aronsen hadde greid det hadde det vært fantastisk moro.

dutte

over 14 år siden

dutte

Finner ikke Anders Kristiansen blant de som stiller på Q-school. Så vidt jeg husker var han med i fjor og kom til 2 runde. Noen som vet hva hans planer er?

Foooore

over 14 år siden

Foooore

Jeg tror han måte trekke seg grunnet skade i Nordea-turneringen på Losby, mulig det har utsatt noen planer?

Jung

over 14 år siden

Jung

Hacker, ditt eksempel er faktisk ganske dumt. Vi snakker her om internasjonal golf der alle konkurrerer mot hverandre, uansett nasjonalitet og sted. Lagene i Tippeligaen deltar ikke i spansk, italiensk eller engelsk liga. Men norske lag prøver å delta i Champions league og Europaligaen. Alle vet hvordan det går. Rosenborg er beste norske lag i Europa-rankingen på 91.plass.
Foran seg på listen har Rosenborg lag fra 19 nasjoner, så det betyr vel - enkelt sagt - at norsk klubbfotball er nr. 20 i Europa. Jeg tror nok at Rosenborg hadde blitt sist dersom de hadde deltatt i ligaene i Italia, England, Frankrike, Spania eller Tyskland. Dersom de hadde gjort det, så hadde mediedekningen her hjemme vært bortimot null. Grunnen til at norsk fotabll får så mye oppmerksomhet er at den spilles i Norge, og at bare norske lag deltar.

Forøvrig tror jeg det bare blir Thorp av de norske som spiller ET i 2011.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her