wahtever
I følge turneringsleder og styreleder på banen er dette ikke å anse som et vannhinder og dersom man treffer i dette må man slå ut ny ball. Jeg har aldri hørt dette selv, men har kranglet om dette i tre flighter nå, der andre medlemmer i flighten har fådd vite at det er slik hullet skal spilles.
For meg er det klart at et vann alltid vil være et vannhinder etter definisjonen i golfreglene, jeg finner heller ingen hjemmel for lederne i klubbens påstander.
Hva mener scangolferne?
Nedenfor er def av vannhinder:
Vannhinder
Et "vannhinder" er en sjø, vann, dam, elv, grøft, åpen dreneringsgrøft eller annet åpent vannløp (enten de inneholder vann eller ikke) og alt av liknende art på banen. All grunn eller vann innenfor grensen til et vannhinder er en del av vannhinderet.
Når grensen til et vannhinder er definert med staker, er stakene inne i vannhinderet og grensen til hinderet er definert ved nærmeste utsidepunkter av stakene på bakkenivå. Når både staker og linjer blir brukt til å angi et vannhinder, angir stakene vannhinder og linjene definerer grensen til hinderet. Når grensen til et vannhinder er definert med en linje på bakken, er selve linjen inne i vannhinderet. Grensen til et vannhinder strekker seg vertikalt oppover og nedover.
En ball er i et vannhinder når den ligger i, eller noen del av den berører vannhinderet.
Staker brukt til å definere grensen til eller å angi vannhinder, er hindringer.
Anmerkning 1: Staker eller linjer som anvendes til å merke et vannhinder må være gule.
Anmerkning 2: Komiteen kan lage en lokal regel som forbyr spill fra et miljøvernområde som har blitt definert som et vannhinder.