Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Ustabilitet

Erik____

over 19 år siden

Erik____

Etter å ha spilt elendig i 7-8 uker begynte jeg plutselig og slå bra igjen helt plutselig fra ett slag til det neste.
Og etter det slo jeg hundrevis av slag som var atskillig bedre enn jeg hadde gjort på lang tid, og de dårligste av disse slagene var 100 ganger bedre enn de jeg hadde slått i det siste.

Helt plutselig 3-4 dager etter fra 1 slag til det neste gikk det like brått nedover som det gikk oppover.
Og alt var tilbake til det elendige igjen.
Hvor svinghastigheten var minst 15% svakere, itillegg til ett mye dårligere balltreff, og mye dårligere retning.
Uansett hvor hardt eller løst jeg prøvde å slå var jeg ikke inærheten engang av den svinghastigheten jeg nettopp hadde hatt.

Lignendes ting har skjedd meg flere perioder tidligere også

Hvordan er dette mulig ??????

..

over 19 år siden

..

du er ræva!

Erik____

over 19 år siden

Erik____

Det var omtrent å gå fra ett nivå på en med 36, i handicap og til å spille på nivå med de som har ca. 13 i hcp, når det gjaldt de lange slagene. Og omvendt fra 13 til 36 den andre veien, alså fra 1 slag til det neste slaget.

Erik____

over 19 år siden

Erik____

Jatakk det er fornavnet.

Helt ufattelig at det går an.

Men forklarer uansett ikke det at det gikk så brått oppover.

Ove

over 19 år siden

Ove

Hei Erik_
Hvilket handicap spiller du egentlig, og hvor mange ganger har du brukt pro i 2006? Hvor mye trener du hver uke, hva trener du på, og hvor mange runder spiller du i snitt per uke?

Erik____

over 19 år siden

Erik____

Har handicap 24,1.
Men har spilt få handicaptellende runder, så tallet er kanskje ikke det riktige.

Som sagt spiller jeg kanskje ned mot 13 når jeg er i form.
Mens ellers er det helt elendig.

Har brukt pro mange ganger.

Og har spilt og trent ganske mye, spesielt de siste 10 ukene.
Spiller og trener litt sånn omhverandre.
Har nok vært ca. 22 timer i uka tilsammen de siste 10 ukene

Trener mest på de lange slagene.

palle

over 19 år siden

palle

JA ja Ustabilitet det kan jeg skrive under på jeg hadde på min runde i dag. Gikk første 9 på Hauger på fire over par, og hadde 24 poeng. Trodde faktisk jeg begynte å bli god.. Men Adam var ikke lenge i paradis... Begynte med dobbelt bogey på hull 10 og elendigheta bare fortsatte med bare boegyer og dobbelt bogeyer på siste 9. Endet opp med respektable 37 poeng. Men det var ikke det jeg hadde i tankene når begynte på de siste 9. Det som jeg ikke skjønner er at jeg plutslig begynte å pulle/hooke med hjernene, ikke driveren. Er det noen som vet hva som er mest vanlige feilen man gjør da. Vil bare legge til jeg har 23,8 i HC og har spilt golf i ca 15 måneder. Spiller ca to - fire ganger i uka, og har hatt 8 protimer det siden jul.

Golf er vanskelig!!!!!

Setter pris på tilbakemelding.

Erik____

over 19 år siden

Erik____

Er vel ganske naturlig at prestasjonene svinger.

Men slik det har vært med meg, så stemmer teknikken i korte perioder.
Og den kommer plutselig helt av seg selv. For så å plutselig forsvinne.
Og da tar det gjerne lang tid før den kommer tilbake.
Men når den først kommer tilbake så kan endringa skje fra 1 slag til neste.

Det skjønner ikke jeg hvordan er mulig.

Erik_____

over 19 år siden

Erik_____

Det at jeg også plutselig enten mister svinghastigheten, eller helt plutselig får mye høyere svinghastighet skjønner jeg veldig lite av.

Hen Bogan

over 19 år siden

Hen Bogan

Kanskje det er fordi at du snakker mye med deg selv?

Erik____

over 19 år siden

Erik____

Kan sikkert være noe i det.

Parnevik

over 19 år siden

Parnevik

Hei igjen Erik_
For det første tror jeg det er gunstig om du kun skriver et innlegg av gangen istedenfor å hele tiden kommentere dine egne innlegg, hvis du skjønner hva jeg sikter til:-)

Med 24.1 i hcp må du forvente at du er svært ustabil. Hvis du plutselig spiller til 13 i handicap på en runde, så vil det du si at du har noen ekstremt høye poengsummer på disse rundene uten at du velger å justere handicapet ditt. Jeg antar at du vet hva de fleste synes om det...

Når det gjelder treningsmengden, så er det viktige at du har god kvalitet på treningene dine. Du kan nok gjerne trene minst tre-fire timer i uken (minst 60% av tiden bør være dedikert til nærspill), samt spille minst en gang i uken i tillegg. Hvis dette kombineres med at du trener med en dyktig pro (kvaliteten på dem varierer...) et par ganger i måneden, så bør du kunne få en fin fremgang, gitt at du er som andre. En annen sak er at det er viktig at du har utstyr som passer til deg. En kyndig pro vil kunne gi deg tilbakemelding på om du har det.

Variasjon i svinghastighet kan rett og slett skyldes at du er stiv og støl en dag og spenner deg, mens andre ganger slapper du mer av i kroppen. Prøv derfor å være flink til å tøye ut skikkelig etter trening, og etter å ha spilt golf.

Litt usikker på hva du mener med: "Har nok vært ca. 22 timer i uka tilsammen de siste 10 ukene". Hvis det betyr at du i snitt trener og spiller 22 timer hver uke, så er det såpass mye at du bør kunne få en veldig fin fremgang.

Mitt råd er derfor:
1) Sørg for å sette av mye tid til å trene, både nærspill og på rangen
2) Tren regelmessig med pro
3) Få sjekket utstyret ditt
4) Ta en runde med pro på banen. Mange gjør rare ting på banen som man ikke gjør når man står på treningsanlegget sammen med pro

Håper dette var til hjelp.

Erik____

over 19 år siden

Erik____

Parnevik;

Er ikke lovlig å justere ned handicapet sitt når man spiller alene.

Takk for tipsene.

Parnevik

over 19 år siden

Parnevik

Da anbefaler jeg at du finner deg noen du kan spille med. Kanskje de kan se hva det er du sliter med. Jeg vet ikke alderen din, men det kan jo også hende at klubben din har organisert trening for noen i din aldersgruppe. Det kan være en god måte å bli kjent med andre på, samt at du kan få trent mer målbevisst

Langt og hardt

over 19 år siden

Langt og hardt

Hei Erik___

Golf er rett og slett vanskelig. Har som deg i perioder mistet spillet helt uten å vite hvorfor og prøvd mye rart for å rette opp dette. Har etter hvert funnet ut at baksvingen blir raskere og raskere uten at jeg merker det selv, og alt blir feil. Føler meg ikke stresset eller "at nå gjelder det", det bare blir sånn. Når jeg passer på å begynne svingen rolig og så akslererer bestemt igjennom blir det "gull".

Callaway Fusion

over 19 år siden

Callaway Fusion

Har det akkurat som alle dere andre som sliter. Hehe. Kan varirere periodevis, og fra front nine til back nine. Vil nesten si at det er sjelden både 9 første og siste klaffer. Det periodvise er litt slit. Men gjerne er det slik at jeg slår meget bra foran proen, så mister jeg det noen dager etterpå. Skal rette en liten feil, kanskje man bare rett og slett bare ikke har dagen, så er rettinga i gang, man retter på noe feil, og retter en til tilbake osv, og til slutt er alt galt. Men så begynner man å tenke, og rett før neste pro-time er alt på plass igjen så proen bare kan stå å klappe. Hehhe. Men det som hjelper for meg personlig i alle fall ligger litt i det som langt og hardt sier, nemlig å ta baksvingen HELT rolig. Gjerne tenke at man skal slå 30 meter kortere med 7jernet enn man normalt gjør, og vips så er lengden og alt på plass igjen pga god teknikk. Videre tenke litt på hvor mye sideveis vridning og hvor mye høydevridning man skal ha på kølla i baksvingen om dere skjønner. Et problem jeg dog sliter med er at noen dager funker de mellomlange jerna og ikke driveren, mens andre dager er det driveren som funker og ikke de mellomlange jerna. Det er irri og noe jeg overhodet ikke finner ut av. jaja, den dagen alt stemmer er man vel en liten tiger. men trening hjelper. hehe. Lykke til. Callaway fusion med hcp 27,5 og en runde i uka samt en dag med trening og noen hull.

Solskinnsgolferen

over 19 år siden

Solskinnsgolferen

Igår var en "normal" golfrunde for min del. Drøye 10 poeng ut og drøye 20 poeng inn ga en sluttsum på 33. Har i de siste som regel hatt over 20 poeng på enten front eller back nine. Sist jeg gikk på på Bærum som jeg også gikk igår var det på front 9 jeg hadde mange og tyve poeng. For oss høy handicappere så går det opp og ned, sånn er det bare. Det viktige er å klare å glede seg over de slagene som går bra. Igår slo jeg for eksempel midt beste slag noen sinne med 4'er jernet mitt (drøyt 165 meter oppover (Bærum hull 15) og la seg på green), og det lever jeg godt på idag, i tillegg til at jeg karret til meg en birdie. For de av oss som ikke har tid eller råd, til å gå runder hver uke eller hver flere dager på rangen samt en pro time relativt hyppig så tror jeg det bare er å innse at det alltid vil svinge ganske mye i prestasjoner og at det da er viktig å glede seg over de gode slagene, ikke gå å irritere seg over de dårlige.

jaja

over 19 år siden

jaja

mye skrot fra deg i dag også..

antierik

over 19 år siden

antierik

Erik_:

Hvorfor skriver du vanligvis 2-4 inlegg etter hverandre? Hva foregår inne i pappen din? Er det du som er den 22/23 år gamle Damman fra jæren med 36 i HCP?

Erik____

over 19 år siden

Erik____

Nei det er ikke meg

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her