Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Flex og tip trim

Køllelimer'n

over 18 år siden

Køllelimer'n

Har tenkt å bygge ett damesett selv. Har kikket en del etter et bra skaft, som finnes til svinghastighet ca 53 mph (og opp til 62) med bra torque verdier.

Grafalloy sitt ProLaunch jernskaft har torque på ca 3.0 men er i utgangspunktet litt stivt (55 mph - 65 mph). Dersom jeg tip trimmer dette skaftet 0.5" MER enn oppgitt, hvor mye vil det ha å si for flexen? (Blir den da ca 53 - 63 mph?).

Vil en slik tip trim gi relativt høyere eller relativt lavere bendpoint?

Noen som har erfaring med dette?

anonym

over 18 år siden

anonym

All tiptrim gir bend point høyere enn det var før kapping/trimming!

Generelt kan man si at all kapping gir høyere bend point. Punktet der kurven på skaftet ved bøying tangerer (Bunnpunkt) er et dynamisk punkt som endres ved endring av flex. All trimming gir stivere flex, ergo som regel høyere bend point.

I følge tallene dine ser det ut som du kan ha misforstått noe.
Dersom et skaft blir stivere, hvilket alle som kuttes i tip'en blir, så trengs høyere hastighet til optimal tilpasning.

Trimmer du .5" blir nok anbefalt svinghastighet HØYERE enn det som var opprinnelig! (stivere skaft)

anonym

over 18 år siden

anonym

skal du bygge damesett, velg et skaft med høyere torque, det blir lettere for de som ikke svinger så fort å få et kick i slaget, og dessuten gir det anti-slice dersom personen klarer release køllehodet gjennom impact.

Skaft med lav torque er som regel stivere i flex også.

Mitt tips til deg blir da, velg grafittskaft til madam'en, det finnes flotte ladies-skaft til en grei pris.

Titleist

over 18 år siden

Titleist

Et godt råd!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gå til en køllemaker når du har så lite peiling som du har.....

Jeg har også prøvet og feilet mye med å bygge køller, men det har kostet flesk. Så hvis du ikke har som mål å lære deg køllemakeri kan du like godt gå til en køllemaker for å spare penger....

Køllelimer'n

over 18 år siden

Køllelimer'n

Jeg har ingen erfaring med tip-trimming av skaft, og hva det gjør for køllens frekvens. Tusen takk til deg ANONYM for korrigering!!! Jeg vil ikke bruke et skaft med mye torque, for svinghastigheten varierer mye fra slag til slag - og ved en raskere sving enn normalt vil det resultere i et åpent kølleblad (vi snakker om stooore variasjoner).

Settene jeg har limt før er bygget med Rifle - og de kommer i ferdig tip trimmede sett (og er frekvensmatchede!).

Til deg TITLEIST er det bare å si at det er billigere å spørre om råd, og drite seg ut innimellom - enn å feile mye.....

anonym

over 18 år siden

anonym

Vel, takk, men tror ikke kvinnen akkurat sliter med en hook, eller hur??
Og da er det bedre med torque om du vil ha en kølle som gir kick for henne og som da vil føles lettere å få ballen i luften, samt redusere sjans for slice dersom hun klarer release litt. Torque pluss low kick point er glimmers for høner (og menn som tror de trenger stiff shaft )hehe

anonym

over 18 år siden

anonym

Om du kjører Rifle til henne kjør ikke stivere enn 4.5 !!! og ligg unna tippen hehe

Men igjen, kjør grafitt om du er er snill og bruker litt mer penger på hennes køller, men det finnes gode ladies grafittskaft der ute med semi-torque, DET er et bedre valg.

Køllelimer'n

over 18 år siden

Køllelimer'n

Ingen planer om stålskaft i det hele, og i alle fall ikke Rifle (120g...).

Ikke lett å finne et bra grafittskaft med L flex og lav torque, som ikke ser ut som en lollipopp... (Frøkenen nekter plent å spille med rosa utstyr).

Køllelimer'n

over 18 år siden

Køllelimer'n

PS: Grunnen til at jeg ser på flex A og ikke flex L, er at hun skal ha +0.5" i forhold til std herrekøller....

anonym

over 18 år siden

anonym

Halllooo, er hun så høy.

Føler ting ikke henger ihop her. Først snakket du om trimming, og da snakker man om tip trim. Nå snakker du om lengde, om jeg forstår rett. Men betyr det da at hun har .5" lengre enn std. herre, det skjønner jeg ingen ting av???

For å si det slik, skal du lage grafitt til høna, og hun ikke er singleHcp, så drit i torquen, for torque kan oversettes med HJELP eller FORGIVNESS! Det gir kick, lettere å få ballen opp i luften, reduserer potensial for slice..........

Om det er tip trim du snakker om i siste setning så gir det helelr ingen mening, for man legger ikke på lengde i tippen, da finner man heller mykere skaft og kutter tippen på denne. Dessuten er det forskjellig trimtabeller for de forskjellige skaftene/ merkene.

Skjønner ikke ditt problem med høy eller medium torque til madammen!!!

ikke meningen å virke så fortvilet, men du forvirrer meg :)

Køllelimer'n

over 18 år siden

Køllelimer'n

Lengden på køllene har noe å si for flexen. En L flex dameskaft som kuttes til herrelengde blir mykere enn en L flex.

Håpet er at et tip trimmet A flex skaft som er litt forlenget, vil gi L flex på køllen. Altså med lengre tip enn vanlig vel å merke....

Det du skriver om torque og forgiveness er det forøvrig ikke mange som er enige i. Torque er vridningstabilitet, og har ingenting med "kick" å gjøre - kick er kun en egenskap av bendpoint og køllefrekvens. Høy torque vil gjøre det vanskeligere å treffe konsistent, dersom svingen din varierer mye (og er heller ikke noen fordel i høyt gress....).
To køller som har lik frekvens (altså flex), kan likevel ha ulikt maksutslag (den ene bøyer seg mer enn den andre) og det vil gi en opplevelse av ulik "kick" (ref Rifle og TrueTemper DG).

Køllelimer'n

over 18 år siden

Køllelimer'n

Men det er jo min oppfatning av saken (torque).
Men jeg skal bestille meg en liten køllelimebok fra golfworks og lese litt. Skulle gjerne kunne eksperimentere litt hjemme, men mangler en god del dyrt utstyr for å kunne leke meg skikkelig (må få andre til å justere lie, og har ingen frekvensmåler for køller). Har håp om å hoste opp et frekvensmatchet sett som er basert på MOI og ikke svingvekt engang... Leste en gang en artikkel om at en f.eks. kunne bruke et ett frekvensmatchede skaft fra Rifle og ha 0.4" mellom alle jernene, så vil en med finjusterte køllehoder få et tilnærmet MOI sett - men jeg finner ikke igjen artikkelen. Har noen prøvd noe lignende??? (Anonym????)

Skal bestille skaftene SSTpured - har du noe erfaring med det Anonym? (har brukt to kulelager og en rørleggertang til å spine skaft med før.... Tror egentlig det fungerer helt greit)

anonym

over 18 år siden

anonym

For det første synes jeg du overdriver det du skal lage til madammen. Høres ut som du skal matche dette bedre enn noen køllemaker klarer, men tipper hun ikke merker eller har behov for annet enn myke skaft så hun får litt hjelp av skaftet og slipper måkke på.

Torque er hvcr mye skaftet vrir seg rundt lengdeaksen.
Man kan generelt si at et skaft med høyere torque har lavere kick point, og gir dermed lettere kick.

Skjønner ikke hva som er gærent med å gi madammen snille skaft som gir henne en god følelse og letter slagene.

Hvorfor roter du deg bort i seniorskaft. Dersom hun trenger litt stivere ladiesskaft, så kutt tip'en litt davel, på ladiesskaftene. Torquen er ikke så ille og får ikke så stor konsekvens som du vil ha det til å¨jernkøllene allikevel.

Blir lettere dette om du angir Hcp til henne og hvor langt hun slår med 7-jern, så jeg skjønner sånn i lende hvor hun hører hjemme nivåmessig. Releaser hun eller sliter hun med slice etc...

Men styr på, det er skikkelig læring det du driver med, men den runden du holder på med blir dyr i lengden, hehe Been there - done that :)

Lykke til

Køllelimer'n

over 18 år siden

Køllelimer'n

Vi får se. Komme nok til å tiptrimme et L flex skaft ja, istedenfor å bruke et A flex skaft (takk!).

Så får vi se om det blir køllebygging eller frimerker når jeg engang får mye fritid. Men jeg kommer nok uansett til å eksperimentere litt til - og det blir sikkert dyrt det også...... (men det er jo gøy)

Takk for tipsene, Anonym!

anonym

over 18 år siden

anonym

Bare hyggelig :)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her