Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Maks tid

Temo

over 18 år siden

Temo

Er det bare meg eller er det flere som synes det må innføres maks tid på banene i Norge.
Kongsberg har skiltet maks tid til de enkelte hull, men hva hjelper dette da ingen gjør noe med dem som ikke holder seg innenfor tiden.
Jeg mener folk som lager kø( ikke klarer tempo bør/må gå av) for meg er det en dritt hva som skjer, men vekk bør dem.
solidarisk nei!

Rakett-Lars

over 18 år siden

Rakett-Lars

Det er nå en gang slik i golf at noen ønsker å spille hurtig, andre ønsker å spille bra, noen driter i spillet og skal bare kose seg, noen er i så dårlig fysisk form at de ikke klarer å skynde seg, noen er så sykelig opptatt av resultatet at de leter 8 min etter ballen på selskapsrunder, noen slår flere baller, noen tar en eller flere ekstra putter etter at hullet er ferdigspilt, noen spiser når det er deres tur til å slå, noen glemmer seg bort i mobiltelefonen, og de aller fleste norske golfspillere har redusert bevegelighet og skadet motorikk så de klarer ikke stable kroppene sine i riktig stilling på riktig sted til riktig tid.

Hva hjelper det vel at det er oppsatt skilter med "maks tid hit" når man likevel går og stanger i ballen foran hele veien? Det eneste som hjelper mot sakte spill er lange nok startintervaller og en marshall som er overalt og virkelig trykker på der det er nødvendig.
Eneste gang jeg har møtt en saklig og effektiv marshal var på Miklagard i 2002. Jeg var så "heldig" å havne i ball med et par virkelige sinker (i likhet med meg også gjestespillere) og på hull 7 fikk vi klar melding at om hvis vi ikke hadde tatt igjen ballen foran innen utslaget på hull 10 så "gikk de to spillerne der av." Ikke hele ballen som 99% av alle marshaller ville ha sagt, men han hadde greid å få med seg hvilke enkeltspillere det var som somlet.

Snila

over 18 år siden

Snila

Er det ikke typisk. Alltid er det oss trege det går utover. Vi ønsker bare å kose oss, helt til det kommer noen uforskammede rågolfere bak. Nei, skjerp dere, ta dere en pust i bakken, nyt livet og se på oss som hakker, slår, leter lenge, subber avgårde og stresser ned...

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Det er da ikke nødvendig å være treg for å kose seg på banen Snila. Hvorfor ikke bare ta med mer en en ball så slipper du å lete så mye. Du har alltid en ny i bagen.
Det står som regel og så benker ved hvert utslagsted.
Det er da en deilig plass for å nyte sin tea and bisquit mens en studerer rågolfernes ivrige leting etter ballene sine i bekker og kratt.
Når så disse, som har lurt seg bort fra koner og barnepass en liten stund, endelig har løpt videre, da er da verden god inntil neste ensomme raserspiller kommer halsende.

Adolf

over 18 år siden

Adolf

Du mener vel neste ensomme østlending Aagolf.

Aagolf

over 18 år siden

Aagolf

Det vet jeg ikke Adolf, men sjansen for at du kan ha rett er betydelig.

Stinger

over 18 år siden

Stinger

Problemet er at mange er så tjukk i huet at de ikke forstår at vi går i tog og at alle andre vognene (ofte fler enn 18 vogner) må gå like fort som den tregeste vogna!!!

Det er egoistisk faktisk, - å gå å sose rundt og drite i alle som er avhengig av DITT tempo. Det er greit å ta seg god tid under forberedelse og gjennomføring av slaget, men når slaget er gjennomført, må man gire om og gå i litt tempo, for det står ofte noen bak som irriterer seg at DU går med hvilepuls og skal KOSE DEG gjennom runden. Skal du kose deg, så bør du gjøre det der det ikke er andre som er avhengig av ditt tempo, f.eks. en tur i skogen!!!
På golfbanen er det ofte mer enn 18 vogner, og toget går i ditt tempo. Så få ræve i gir imellom slagene, da går alt så meget bedre, også scoren din.

Golf er en sport, en idrett, så ta deg heller en skogstur, så kommer du ned på gofbanen om du vil trimme litt!!!

Folk fatter ikke dette i Norge.

Og her i landet må man SPØRRE SELV om man kan gå igjennom, og da ALLTID med sure blikk fra de man spør. I utlandet skjønner folk at du bør gå igjennom, og der SPØR DE OM DERE ØNSKER GÅ IGJENNOM.
i utlandet spiller de med bakspeil, det finnes ikke slik i Norge. Tror det mangler noe essentielt i utdanningen av nye spillere....

Det er faktisk mulig å spille effektivt, og ha en rolig walk in the park, MEN da må man skifte takt etter slaget sitt, da blir det også tid til å lete etter ballen....Ta hvilepulsen med deg inn i skogen, der hører den hjemme!!!

Olle

over 18 år siden

Olle

Det er jo mulig at det er 17 vogner som ønsker å gå sakte mens det er kun et fåtall som ønsker å gå fort?

Jeg vet ikke, men det er jo en mulighet at flertallet av de som spiller golf i Norge ikke ønsker å spille en runde raskest mulig. Da er det kanskje racer'ne som er egoistiske, mens Snila over tilhører flertallet.

ariel

over 18 år siden

ariel

Veldig enig med Stinger!
Sakte spill er det som irriterer meg mest på golfbanen.
Jeg hadde glemt hvor ille det egentlig er. En lang høst og vinter gjør noe med hukommelsen.
Kan dere tenke dere folk som vaser rundt på banen, tar 3,4,5 eller seks prøveslag. Når de endelig har slått så skal de stå å se på ballen som hopper noe meter bortover. Så saaaakte begynne "det" å bevege seg bort til ballen som ligger 10 meter ut til høyre. Minst 6 nye prøveslag før ......

Jeg kjenner at jeg blir forferdelig sint bare ved tanken, og begynner å grue meg til banene åpner igjen.
Det er (etter min mening) alt for lett å få grønt kort, og alt for lite fokus på sakte spill i klubbene.
Hvis ikke det blir gjort noe med dette så kommer antallet golf spiller til å gå ned. Enten fordi folk slutter å spille golf eller fordi de dør av frustrasjon når de spiller.

Stinger

over 18 år siden

Stinger

Er komplett unødvendig å gå en runde på mer enn 4 timer, uansett bane og nivå!

Og 4 timer kan knapt kalles for å gå fort !!!

Snila

over 18 år siden

Snila

Hvis noen står i fare for å dø av frustrasjon når de spiller golf bør de finne på noe annet å fylle fritiden sin med. Tips til idretter som går superraskt: dragracing, utfor, vannski, basehopping, skyting (kula) eller banesykling. Mange av oss som bedriver en behagelig idrett som golf kan ikke CPR en gang, så finn et annet sted å dø ...

anonym

over 18 år siden

anonym

Helt enig med Stinger!

Å kombinere det å tusle seg en tur og spille golf når det er flere på banen er rett og slett egoistisk, så jeg støtter minstetid.

Hadde de i så fall vist hensyn og lagt til rette for at de bak kan spille seg igjennom, så hadde dette ikke vært no problem. Men som nevnt her i Norge virker det som det er et problem at folk vil igjennom.

I utlandet er det helt motsatt. Der føler de ansvar for at de bak ikke skal bli hindret av gruppen sin. Det er slik det er ment å fungere, men ikke i Norge. Selv i Sverige er det helt annerledes holdning.

Stinger

over 18 år siden

Stinger

Snila.
Du er ikke velkommen på golfbanen om du ikke ser til at de som venter bak deg blir INVITERT AV DEG til å spille igjennom!!!

Det er DET som er problemet, ikke at du sliter med å knøle deg igjennom en golfbane på under 5 timer. Er det så vanskelig å forstå?

ariel

over 18 år siden

ariel

Snila

Dere som ønsker det kan kose dere så mye dere vil. Men, sørg alltid for å se ryggen til ballen forran. Hvis du/dere mister den så få opp farten eller plukk opp og hopp over et hull. Husk at en snile kan stoppe en hel bane full av folk.
Sniler som går først og bremser 70 til 100 spillere er noen ford***** egoister.

Dilter

over 18 år siden

Dilter

Bra innlegg rakett-Lars! Marshall-tjenesten på de fleste baner er meget dårlig og jeg har også erfart at de er gode på det på Miklagard. Er det noen som vet om NGF har noe kursopplegg for marshaller? Hvis ikke, er det absolutt noe de burde tilby.

Anonym: Tror ikke du kan skjære hele "utlandet" under én kam. I Asia kan det være veldig irriterende hvis du f.eks. ender opp bak en gruppe på 6 (noen steder tillates nemlig det) koreanere som ikke ofrer en eneste tanke på at det finnes andre spillere på banen, og langt fra bak seg.

anonym

over 18 år siden

anonym

snakker da om sivilisert utland med golfkultur, Sverige, UK, Algarve (flest briter der) +++

Stinger

over 18 år siden

Stinger

Snila.
Jeg gikk i en 4 gruppe på Algarve noen år tilbake sammen med 2 damer fra England på rundt 70 år!

De slo kort, men rett fram og slo et slag og gikk videre.

Jeg var fersk den gang, men må faktisk innrømme at om vi hadde gått 2 og 2, så hadde disse to gamle damene, som gikk og koste seg i rolig tempo, spilt vel så kjapt som vi 2 andre!!! De var rolige, stresset ikke i det hele tatt, men var så rutinerte at de var effektive! De var målrettet og var fullstendig klar over at de hadde oppgaver, men det fløt av seg selv........og dermed sinket de ikke spillet i det hele tatt.

Handler om å bevege seg hele tiden, ikke sose rundt uten mål og mening, man er da på en golfbane og har oppgaver hele tiden faktisk!!!

Snila

over 18 år siden

Snila

Det som er så fint med debattforum er at ingen umiddelbart kan avsløre ironi.
Mitt egentlige kallenavn er snilejegeren, og jeg håper alle sniler merker seg de relativt hissige kommentarene på mine ironiske innlegg.
Fortsett gjerne å kommentere snilas innlegg selv om snilas identitet og meninger herved er endevendt og årsaksbegrunnet ...

Hacker

over 18 år siden

Hacker

Snila, jeg forstod faktisk ironien hele veien :)

Psyko

over 18 år siden

Psyko

Jeg forunder meg stadig over de som er super-raske spillere. Jeg har spilt med mange og de er ok å spille med, men det skal veldig lite venting til før de begynner å trave frem og tilbake og småbanner litt. Det virker som om at hvis det ikke skjer noe hele tiden kommer det en slags frustrasjon inn i bildet.

Er det fordi man må ha handling hele tiden eller er det at man må ha inntrykk hele tiden? Jeg vet ikke, men det virker som om at stillhet og ettertanke er en helt fremmed verden for slike mennesker. De har det sikkert ikke godt med seg selv antagelig, for det handler antagelig om frykt for å se inn i seg selv. Jeg spiller selv ganske raskt og henger godt med de raske på banen, men jeg oppdager det ofte på tee at noen får antydninger til spasmer av å vente litt.

De kan gjerne sitte på klubbhuset en god stund etter spillet å skravle med kjente, men på banen virker det som om venting uten å kunne gjøre annet enn å stå rolig virker mot sin hensinkt. For hensikten med det å vente litt er jo nettopp å kunne slappe av i kropp og sinn for så å gå i gang med spillet igjen. Skulle vært interessant å høre hva en psykolog hadde å si om dette. For det må være noe som trigger denne frustrasjonen. Det finnes ingen universiall lov om tid på en golfrunde.

Langemann

over 18 år siden

Langemann

Til Psyko , har du aldri hørt om flyt i spillet ?
Når du blir stående å vente på hvert eneste slag det være seg utslag eller innspill . Blir ikke noe rytme av det .
Makstid på Norske baner burde vært satt til 4 timer på en normal dag .
Dvs ikke mye vind eller regn.
Et eksempel i fjor sommer var vi 3 stykker som skulle spille Losby ,
på 1.tee få r vi følge av fjerde mann en mann i sin beste alder dvs ca 60 :-)
han spilte i samme tempo som oss, spilte bra syntes vi også ,han sa han hadde 23 i hcp . Da vi var ferdige med runden som tok 3.55
så han på klokka og sa at dert var første gang han hadde spilt Losby på under 5,5 timer . Og det var første gang han hadde spilt med flyt i spillet .
P.s den " gamle mannen" scoret 43 poeng .

Psyko

over 18 år siden

Psyko

Selvfølgelig er det fint om det flyter greit rundt på banen. Det er ikke om flyt jeg skrev heller. Les det jeg skriver.

Men en annen sak er jo at det er vel i overkant å forvente at spiller skal flyte hele greit hele veien på en bane. Det er jo hundrevis av folk utpå der som går i kø, og det er alt fra nybegynnere til lavhcp.

Tar man det i betraktning synes jeg ikke spillet går så værst som regel. Klart vi venter litt her og der, men må vi tåle.

flyt

over 18 år siden

flyt

merkelig. Alle ønsker seg flyt og raskt spill (4t), men få gjør noe med det.
Sett det som mål at du aldri er lengre bak ballen foran enn ett slag så går det bra. Snakk med de andre i ballen din om det.
God tur.

Tempo

over 18 år siden

Tempo

Dette sporet litt ut.
ble skrevet som en tanke vekker til alle dem med god tid.
1) hvorfor skal alle gamlingene som går hjemme hele dagen absolutt spille fra kl.15.00 og utover kvelden, når dere har hele dagen?( det er som regel dere som dasser rundt på mer enn 4,5 timer)
2) Hvorfor har klubber egene dame kvelder der det går i krype fart?(gjerne 4-8 flight`er) fy Faen å sint en kan bli
3) hvorfor kan ikke dere med all den jæv... tiden spille på 9 hull`s baner slik at vi som slår fra 70 -85 slag på en runde på en par 72 bane kan klare dette på under 3.5 timer?
Håper jeg fikk noen forbannet nå! da vet du hva jeg mener FÅ OPP FARTA

H

over 18 år siden

H

Ja, du sporer av Tempo

Det er ikke gamlingene som spiller sakte. Det er like mange singlehcpere som spiller sakte. Vi har herredag i egen klubb og etter runder på over 5 timer med skikkelig lave i tet av startfeltet måtte vi lage advarsler for sakte spill. Kom seg etter det.
Damekvelder? De går glatt under fire timer.

Rakett-Lars

over 18 år siden

Rakett-Lars

Mens man venter på at køen foran skal trekke unna kan man benytte tiden til å småchippe litt, putte noen ekstra baller osv rundt siste green.
Jadda, de bak blir sikkert sure, men det hjelper ikke, de må likevel vente på neste utslag, og da kan de like godt vente på fairway med innspillet sitt.

For meg er det helt greit at en runde tar 5-6 timer. Det som ikke er greit er at jeg må stå og vente og vente og vente og vente. Venting er å kaste bort tiden og det liker de færreste.

Dersom alle begynner å utnytte tiden på denne måten vil etterhvert køen forplante seg tilbake til 1ste tee, og derfra videre til startboden og sekretariatet som dermed enten må øke startintervallene eller få på plass en marshalltjeneste som fungerer.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

jeg er stort sett ikke så opptatt av tiden det tar, men av flyten jeg får, og får jeg god flyt, og spiller med folk som ikke somler og lunter, så bruker jeg svært sjelden over 4t15m. det er en helt grei tid for min del, men 5-6 timer er drøyt. Da går det plutselig ut over alt annet jeg har tenkt å gjøre den dagen jeg spiller...

Dilter

over 18 år siden

Dilter

Apropos flyt. Spilte Nøtterøy i fjor høst. Fin bane, men der stoppet flyten helt etter 9 hull p.g.a. en tåpelig regel om at alle måtte ta en pause på 10 min (husker ikke ordrett hva det sto på plakaten) mellom F9 og B9 - antagelig for å få kunder i kafeen. Er det andre baner som har tilsvarende regler?

Henke

over 18 år siden

Henke

Vi var noen gutter i Portugal før jul, og der sto starttid for både 1. og 10. tee trykket på billetten. Rakk man ikke tiden på tee 10 mistet man rett og slett "retten" sin. Det måtte da vært en enkel sak å ha en starter/billettkontrollør i "prime time" på de store trafikkerte banene?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her